printlogo


کد خبر: 177857تاریخ: 1396/4/17 00:00
عضو کمیسیون صنایع: وزیر صنعت به جلسه با نماینده‌ها نمی‌آید
قراردادهای خودرویی هنوز هم محرمانه است

گروه اقتصادی: نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس اخیرا سری به ایران‌خودرو زده و به بازدید از خطوط تولید این شرکت پرداختند؛ به نظر می‌رسید در این بازدید بحث مشاهده قراردادهای خودرویی مطرح شود اما این برنامه فقط صرف بازدید از خطوط تولید شد و خبری از رونمایی قراردادها نبود.
به گزارش تسنیم، حدود ٨ ماه پیش بود که کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت در جلسه‌ای قراردادهای خودرویی را بررسی کرد اما در آن جلسه نمایندگان مجلس از توضیحات نعمت‌زاده قانع نشدند و قرار بر این شد با برگزاری جلسات دیگری این موضوع ارزیابی بیشتری شود اما متأسفانه هنوز جلسه دیگری برای بررسی قراردادهای خودرویی در مجلس تشکیل نشده و به نظر فولادگر، عضو کمیسیون صنایع هنوز وزیر صنعت برای حضور در جلسه اعلام آمادگی نکرده است. وی با بیان اینکه در جلسه ٨ ماه پیش کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صنعت گفتم اگر قرارداد محرمانه است  لااقل تعدادی را منتشر کرده و در اختیار نمایندگان قرار دهند، افزود: همچنان منتظریم وزیر صنعت توضیحات قانع‌کننده‌ای را درباره قراردادهای خودرویی مطرح کند تا ابهامات نمایندگان برطرف شود. گویا قراردادهای خودرویی هم محرمانه است و نمایندگان مجلس هم نباید از آن باخبر باشند. بر اساس اخبار، اعضای کمیسیون صنایع مجلس هفته گذشته بازدیدی از ایران‌خودرو داشته و در جریان خطوط تولید محصولات این شرکت قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسید با تعلل وزارت صنعت در اعلام جزئیات قراردادهای خودرویی، نمایندگان در این بازدید با مدیران ایران‌خودرو درباره قراردادها صحبت کنند اما گویا فقط جلسه صرف بازدید شده و خبری از رونمایی قراردادهای خودرویی نبوده است. ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در همین ارتباط گفت: در این بازدید نمایندگان از خطوط تولید و مرکز فنی و مهندسی ایران‌خودرو بازدید کردند اما صحبتی از نشان قراردادهای خودرویی با شرکت‌های خارجی نشد. وی اضافه کرد: در قراردادهای شرکت‌های داخلی و خارجی رویه این است که تعدادی از نمایندگان مجلس قراردادها را مشاهده کرده و گزارش خود را به کمیسیون مجلس ارائه دهند که هنوز این موضوع برای قراردادهای خودرویی انجام نشده است.
تولید ۳۰۶ هزار خودرو طی ۳ ماه اول سال
در 3 ماه اول سال جاری در مجموع ۳۰۶ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که رشد 2/15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
به گزارش شاتا، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو اظهار کرد: پیش‌بینی تولید امسال خودرو در مجموع  یک میلیون و 600 هزار دستگاه بوده است که در ماه گذشته 98 درصد برنامه ماهانه تولید خودرو محقق شده و در مجموع در 3 ماه سال جاری  88 درصد برنامه تولید تحقق یافته است.   قناتی تصریح کرد: در این نشست پیش‌بینی تولید در سال 1396 و نیز گزارش تولید 3 ماه اول امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل ارائه شد. وی گفت: براساس آمار ارائه شده در 3 ماه اول سال جاری در مجموع 306 هزار و 545 دستگاه خودرو تولید شده که رشد 2/15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
سهام خودروسازان به شبه‌دولتی‎ها واگذار شد نه مردم
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو انجام نشده است، گفت: ۸۰ درصد از شرکت‌های غیردولتی که سهام خودروسازان را خریده‌اند زیرمجموعه نهادهای شبه‌دولتی هستند. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت‌های وزیر صنعت آیا سهام خودروسازان در اختیار مردم قرار گرفته و دولت سهم خود را در 2 شرکت خودروسازی کشور کاهش داده است؟ اظهار داشت: در روند خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های خودروسازی را جزو گروه 2 می‌دانند. بر همین اساس دولت باید سهام خود را در گروه 2 تا 80 درصد واگذار کند. البته امکان افزایش واگذاری هم در این بخش دیده شده و دولت می‌تواند تمام سهام خود را در این شرکت‌ها واگذار کند. وی با بیان اینکه برخی دیگر هم شرکت‌های خودروسازی را جزو گروه یک می‌دانند، افزود: در این گروه دولت باید تمام سهام خود را در شرکت‌های خودروساز واگذار کند اما عملاً این امر اجرایی نشده است. این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد 80 درصد از شرکت‌های غیر دولتی که سهام خودروسازان را خریده‌اند زیرمجموعه نهادهای شبه‌دولتی هستند. به نحوی که تعدادی برای بانک‌ها، صندوق‌ها و مراکز دیگر دولتی بوده و عملاً سهام خودروسازان توسط دولت خریداری شده ‌است. رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو انجام نشده است، گفت: ما معتقدیم روند انتقال سهام دولت به بخش خصوصی باید با سرعت بیشتری همراه شود تا در ادامه آن موضوع قیمت‌گذاری و اوضاع شرکت‌های خودروساز ساماندهی شود. بنا به این گزارش، محمدرضا نعمت‌زاده روز پنجشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به انتقادات درباره سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی گفته بود:  سال 93 صحبت شد که بخشی از این را می‌شود واگذار کرد و آن موقع هم تقاضا برای خرید سهام در بورس بالا بود، بنابراین با تصویب دولت، سهام دولت در ایران‌خودرو به 5/14درصد و در سایپا هم به 5/17 درصد کاهش پیدا کرد. وی افزود: بنابراین از حد 20 درصد هم کمتر است و سهام در اختیار عموم مردم است و تعدادی از دستگاه‌هایی را داریم که در دولت‌های گذشته از طریق بورس واگذار شده‌اند. به گفته نعمت‌زاده، سهام سازمان گسترش و نوسازی با تصویب دولت در ایران‌خودرو به 5/14 درصد و در سایپا هم به 5/17 درصد کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه به خاطر خودرو که اغلب مورد سوال هستیم، داشتن یک صندلی در هیات مدیره برای این دو شرکت مهم، مفید و ضروری است، گفته است: تعصب نداریم این شرکت‌ها به صورت دولتی اداره شوند و هیچ سهام ممتازی هم آنجا وجود ندارد اما بالاخره مجمع عمومی و هیات مدیره تصویب می‌کند و سازمان گسترش در هر شرکت، یک نفر به‌عنوان نماینده دارد که سیاست‌های عمومی دولت را در این بخش صنعتی بتوانیم اعمال کنیم.
 


Page Generated in 0/0152 sec