printlogo


کد خبر: 177893تاریخ: 1396/4/18 00:00
تاریکخانه

افشاگری قطری‌ها
آمریکا طراح انفجارهای اخیر افغانستان
یک نشریه قطری فاش کرد که آمریکا با طراحی انفجارهای اخیر افغانستان و خلق پدیده داعش به دنبال تشدید ناامنی در این کشور است. به گزارش فارس، هفته‌نامه الرایه قطر در مقاله‌ای با عنوان «کشورهای ناتو باز هم نتوانستند خود را از نفوذ آمریکای رو به افول خارج کنند» آورده است که اعلان هفته گذشته «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو پس از نشست وزرای دفاع این سازمان در بروکسل، مبنی بر افزایش تعداد نیروهای 39 کشور عضو یا متحد ناتو در افغانستان به معنی سنگینی بار جنگ افغانستان بر دوش اروپایی‌هاست، حال آنکه آمریکا راهبرد نظامی خود درباره افغانستان را به دلیل اختلافات شدید بین نهادهای امنیتی و نظامی خود به تعویق انداخته است.
اما به نوشته این نشریه قطری در حالی که ناتو دلیل اصلی افزایش نیرو در افغانستان را اجتناب از بازگشت تروریسم و افزایش ناامنی‌ها در این کشور خوانده است اما پیچیدگی و شدت انفجارهای اخیر افغانستان نشان داده که این حملات از سوی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدیریت می‌شود. آمریکا با تدارک این انفجارها می‌خواهد به کشورهای اروپایی هشدار بدهد که اگر از جنگ افغانستان عقب‌نشینی کنند تروریست‌ها قوی‌تر می‌شوند و در نهایت باید با آنها در شهرهای بزرگ اروپایی مبارزه کنند، مساله‌ای که به مراتب از جنگ افغانستان هزینه‌بردارتر خواهد بود. این نشریه قطری آورده است که امپراتوری آمریکا افول کرده و ضربه‌های کشنده‌ای که این ابرقدرت سابق از دیگر ابرقدرت‌ها خورده موجب تضعیف ارکان امپراتوری آمریکایی و فروپاشی قریب‌الوقوع آن شده است. در چنین شرایطی هدف آمریکا این است که کشورهای عضو ناتو را در جنگ بی‌پایان افغانستان باقی نگاه دارد تا فرصت نکنند حتی درباره خلاص کردن خودشان  از نفوذ و تاثیر آمریکایی که در عرصه بین‌الملل افول کرده، فرصت فکر کردن داشته باشند. در واقع امر جنگ با تروریسم بهانه‌ای است که آمریکا از طریق آن به دنبال تحقق منافع راهبردی و منطقه‌ای خویش است.

افشاگری سفیر قطر در آمریکا
عربستان و امارات در یازدهم سپتامبر دست داشتند
این روزها با بالاگرفتن بحران میان شیخ‌نشین‌های خلیج فارس بازار افشاگری‌های متقابل قطر از یک‌سو و سعودی، امارات، مصر و بحرین از سوی دیگر داغ است. در همین راستا، سفیر قطر در واشنگتن در حاشیه دیدار با سناتور جان کورنین فاش کرد که اتباع و دیپلمات‌های عربستان و امارات در حادثه 11 سپتامبر نقش مستقیم داشته‌اند.
به گزارش فارین پالیسی، نشریه متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا، شیخ مشعل بن حمد آل ثانی گفت: «عربستان تفکر افراطی را در بین کشور‌های عربی رهبری می‌کند و با تروریست خواندن قطر و گروه‌های اسلامی دیگر، سعی دارد نقش وهابیت و دلارهای سعودی را در تروریسم کم‌اهمیت جلوه دهد. ریاض با تروریست خواندن قطر سعی دارد افکار عمومی آمریکا را منحرف و [قانون] جاستا را کمرنگ کند». اشاره او به قانون تصویب شده در زمان اوباما، تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» بود که به بازماندگان و خانواده‌‌های قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 حق قانونی می‌دهد که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند. سفیر قطر در واشنگتن افزود: «سفارت عربستان در آمریکا وقتی در یک تلاش محرمانه نتوانست مقامات آمریکایی را متقاعد کند در جاستا به جای عربستان، ایران را متهم کنند، ناچار به این نتیجه رسید که با قربانی کردن قطر، تروریسم تکفیری را به دوحه منتسب کرده و از مورد خطاب قرار گرفتن در جاستا شانه خالی کند. من از همه خبرنگاران درخواست می‌کنم از سازمان سیا بخواهند که فهرست شهروندان سعودی را که در 5 سال گذشته با گذرنامه سیاسی عربستان وارد آمریکا شده و هویت تروریستی آنها برای سازمان سیا قطعی شده، افشا کند». او دلارهای نفتی را عاملی دانست تا چالش‌های تروریستی آمریکا که دیپلمات‌ها و اتباع سعودی در آن نقش داشته‌اند، مطبوعاتی و منتشر نشود.


Page Generated in 0/0136 sec