printlogo


کد خبر: 177895تاریخ: 1396/4/18 00:00
متحدان دمشق ابتکار عمل را در جبهه‌های جنوبی به‌دست گرفته‌اند
آتش‌بس در جنوب سوریه

از امروز یکشنبه آتش‌بس در جنوب‌غربی سوریه آغاز شده است؛ اقدامی که رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه، روز جمعه در نخستین دیدارشان، درباره آن توافق کرده‌اند. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ولادیمیر پوتین با دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس گروه 20، در هامبورگ آلمان به این توافق دست یافته‌اند. وزیر خارجه آمریکا نیز در تایید این آتش‌بس گفته است، این توافق نخستین نشانه‌ای است که ثابت می‌کند آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر در رابطه با سوریه همکاری کنند. دولت اردن هم با تایید این توافق گفته است در برقراری آتش‌بس همکاری خواهد کرد. با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید پلیس نظامی مسؤولیت نظارت بر این آتش‌بس را برعهده خواهد داشت. این آتش‌بس توافقی در جنوب غربی سوریه در حالی اجرا می‌شود که ارتش سوریه در اقدامی قابل توجه که یک روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات در آستانه صورت گرفت، از آتش‌بس 4 روزه در تمام جبهه‌های منطقه جنوبی خبر داد. ارتش سوریه در اقدامی قابل توجه که یک روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات در آستانه صورت گرفت، از آتش‌بس یکجانبه 4 روزه در تمام جبهه‌های منطقه جنوبی خبر داد. این در حالی است که تعدادی از گروه‌های مسلح مخالف دولت تحت مدیریت اتاق عملیات موسوم به بنیان مرصوص حملاتی را بر ضد برخی مواضع ارتش در منطقه حی‌المنشیه انجام دادند. گروه تروریستی هینت تحریرالشام به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا به دنبال متوقف کردن اولین مشارکت اردن در نشست آستانه است. اردن که ضمن هماهنگی با روسیه وارد روند مذاکرات آستانه شده، به علت همگرایی با گروه‌های مسلح جنوبی و منافع استراتژیک که در مهار مرزهای شمالی خود دارد، مواضع رسمی خود را به دور از حمایت از این گروهک‌ها قرار داده و به سمت همکاری با روسیه جذب شده است، البته اطلاعات میدانی برخلاف این روند را نشان می‌دهد. با این وجود چیزی که امروز در عرصه نظامی مشخص است اینکه ارتش سوریه و متحدانش ابتکار عمل را در تحرکات نظامی در تمام جبهه‌های جنوبی در اختیار دارند، این در حالی است که حملات نیروی هوایی گذرگاه نصیب و مواضع اردنی در طرف مقابل را نیز هدف قرار داده است. در همین رابطه یک منبع نظامی میدانی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار اعلام کرد این گروه‌های افراطی دیگر قادر به انجام حملات وسیع و گسترده نیستند و حملات شکست خورده‌ای که داشته‌اند، تأثیر زیادی بر روحیه نیروهای مبارز این گروه‌ها داشته و توانمندی‌های نظامی آنها را دچار فرسایش کرده است. این منبع اعلام کرد آتش‌بس مذکور می‌تواند زمینه را برای مذاکرات و رسیدن به سازش سیاسی در جهت پایان دادن به درگیری‌های جنوب فراهم کند، چرا که ادامه وضعیت کنونی در جنوب کشور به نفع هیچ‌کس (ارتش و گروه‌های مسلح مخالف دولت) نیست. در جبهه قنیطره نیز ارتش سوریه با وجود حمایت مکرر هوایی رژیم صهیونیستی از گروه‌های مسلح مخالف دولت، پیشروی‌های خود را تقویت کرده و موفق شده پاتکی را انجام دهد که تمام مواضع از دست رفته اخیر را بار دیگر تحت سلطه خود بگیرد. به این ترتیب نیروهای ارتش بار دیگر به اطراف منطقه الحمیدیه واقع در حدود یک کیلومتری مواضع رژیم صهیونیستی در بخش اشغالی جولان رسیده‌اند.
توافق بر سر اسد
یک روزنامه سعودی مدعی شده است آمریکا و روسیه به توافقی درباره سوریه دست یافته‌اند که شامل مسائل امنیتی، نظامی، سیاسی، تقسیم نفوذ، امنیت و مرزهاست. الحیات نوشته است، این توافق بر 2 اصل استوار است: نخست؛ ابقای بشار اسد در مسند قدرت به عنوان رئیس‌جمهور و دوم دور کردن نیروهای ایران از مناطق مرزی و همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن. هنوز هیچ منبع رسمی محتوای این توافق در این خبر را تایید نکرده است. یک منبع مطلع غیررسمی در این‌باره گفت، روسیه هیچ‌گاه نفوذ خود در سوریه را تحویل آمریکا نمی‌دهد. از طرفی دیگر، در برخی نقاط مرزی که از عدم حضور ایران سخن می‌گویند، دمشق حضور دارد ضمن اینکه در نشست اخیر آستانه، ایران برخی مسائل را نپذیرفته و بحث آن به تعویق افتاده است.
تهدیدهای تحریک‌آمیز ترکیه علیه عفرین
رئیس حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه» به تجاوزات اخیر ترکیه به شهر عفرین واکنش نشان داده است. صالح مسلم در گفت‌وگو با شبکه خبری «روناهی تی‌وی»  اعلام کرد اگر آمریکا و روسیه در متوقف کردن تجاوز ترکیه به عفرین به ما کمک نکنند، شهر عفرین در ریف شمال شرقی حلب را به ارتش سوریه تحویل خواهیم داد، همان گونه که در شهر منبج این کار را کردیم. همزمان، منابع کرد سوریه مدعی شدند یک هیات نظامی روسی- ایرانی برای بررسی تحولات و اوضاع شهر عفرین در پی تهدیدات ترکیه، وارد ریف شمالی حلب شد. ترکیه چندی پیش اعلام کرد مقدمات آغاز عملیات موسوم به «شمشیر فرات» فراهم شده و با حضور بیش از 20 هزار عنصر از عناصر تروریستی ارتش آزاد قصد دارد به عفرین حمله کند.
آخرین تحولات میدانی سوریه
نیروهای سوری طی 2 روز گذشته عملیاتی را در مرزهای مشترک 2 استان حماه و حمص آغاز کرده و موفق شدند مناطقی را در شرق استان حمص از اشغال تروریست‌های داعش آزاد کنند. طبق این گزارش، ارتش سوریه عملیاتی را در منطقه جباب حامد آغاز کرده و موفق شدند 3 نقطه راهبردی را در این منطقه از اشغال تروریست‌های داعش آزاد کنند. از سوی دیگر، یگان‌های ویژه ارتش سوریه برای آزادسازی میدان‌های گازی و نفتی شرق سوریه در حال تدارک یک عملیات بزرگ علیه داعش هستند. منابع نظامی ارتش سوریه روز گذشته گزارش دادند که هم‌اکنون نیروهای تایگرفورس در مناطق غربی استان الرقه مستقر شده‌اند تا یک عملیات جدید را علیه تروریست‌های داعش آغاز کنند. بنا به گزارش این منابع نظامی، هدف اصلی این عملیات بزرگ یگان‌های ویژه ارتش سوریه آزادسازی شهر السخنه است. شهر السخنه مهم‌ترین پایگاه تروریست‌های تکفیری در شرق سوریه است که بسیاری از میدان‌های گازی و نفتی در این منطقه قرار دارند.
 


Page Generated in 0/0051 sec