printlogo


کد خبر: 177896تاریخ: 1396/4/18 00:00
چهارگوشه

موصل قدیم آزاد شد
فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد بخش قدیمی شهر موصل، تحت کنترل نیروهای عراقی درآمد و تنها چند متر (بلوار ساحلی) باقی مانده تا موصل کاملا آزاد شود. المیادین نیز اعلام کرد نیروهای عراقی از نظر نظامی کاملا بر شهر موصل سیطره یافته‌اند و تنها یک نوار در لبه رود دجله واقع در شرق منطقه «المیدان» باقی‌مانده است. پیش‌تر فرمانده پلیس فدرال گفته بود نیروهایش 99 درصد از ماموریت جنگی خود در موصل را محقق کرده‌اند و ماموریت در شهر به پایان رسیده و تنها روند پاکسازی بخش قدیمی ادامه دارد.
 
درج الخلیل در فهرست میراث جهانی یونسکو
آمریکا و اسرائیل قطعنامه یونسکو درباره درج بخش قدیمی شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را محکوم و تهدید کردند در مناسبات با این نهاد بازنگری خواهند کرد. در مقابل تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از رای یونسکو، اعلام کرد این رای‌گیری موفقیتی دیپلماتیک برای فلسطین در مقابل فشارهای اسرائیل و آمریکا علیه کشورهای عضو و اشاعه دروغ از سوی آنها است. یونسکو پیش‌تر نیز قطعنامه‌هایی را به نفع فلسطین صادر کرده بود که از جمله رأی دادن به اشغالی بودن قدس است.

درخواست سازمان ملل درباره مسلمانان روهینگیا
در حالی که اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار «بدون کشور و تابعیت» هستند و درگیری‌های فرقه‌ای از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون موجب آواره شدن ده‌ها هزار نفر شده، رئیس آژانس آوارگان سازمان ملل از دولت میانمار خواست به مسلمانان روهینگیا شهروندی این کشور را اعطا کند. فیلیپو گراندی، جمعه در نخستین سفر خود به جنوب شرق آسیا با اهالی استان مسلمان‌نشین راخین دیدار و گفت‌وگو کرده است. تنش‌ها طی روزهای اخیر بالا گرفته است، از جمله اقدام مسؤولان یک روستا برای پاکسازی یک اردوگاه شبه‌نظامیان روهینگیا که موجب مرگ ۳ نفر شد.

تشدید تنش در کشمیر
هند شنبه (هشتم ژوئیه) به مناسبت سالگرد مرگ یکی از رهبران محبوب گروه موسوم به «حزب‌المجاهدین»، مقررات منع رفت‌وآمد را در کشمیر به اجرا گذاشت و هزاران سرباز خود را در این منطقه مستقر کرد.  این گروه کشمیری از سوی هند یک گروه جدایی‌طلب و غیرقانونی اعلام شده است. این منطقه از یک سال گذشته و پس از کشته شدن «برهان وانی» به دست نیروهای امنیتی هند، صحنه اعتراضات گسترده بوده است. قتل این رهبر 23 ساله، خشم و نارضایتی را در میان ساکنان کشمیر تحت کنترل هند تشدید و خیابان‌های این منطقه را ماه‌ها به صحنه درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی بدل کرد. حدود 100 نفر در این اعتراضات کشته شدند و چشمان بسیاری از مردم نیز بر اثر برخورد گلوله‌های ساچمه‌ای پلیس بشدت آسیب دید. رهبران جدایی‌طلب کشمیر- که بیشتر آنها یا در خانه‌های‌شان محبوس شده‌اند یا به زندان افتاده‌اند- از شنبه خواهان آغاز هفته‌ای اعتراضی همزمان با سالگرد قتل وانی شده‌اند. پس از مرگ وانی، فعالیت غیرنظامیان نیز بر ضد دولت هند تشدید شده است.

آمریکا سامانه تاد آزمایش می‌کند
آمریکا در میانه شدت گرفتن تنش‌ها بر سر مسائل کره شمالی قصد دارد در روزهای آینده سامانه ضد موشکی «تاد» خود را آزمایش کند. 2 مقام آمریکایی، بامداد شنبه این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند. کره شمالی بامداد سه‌شنبه از شلیک یک فروند موشک بالستیک از غرب این کشور به سمت دریای ژاپن خبر داد.  در همین حال جنگنده‌های راهبردی و استراتژیک آمریکا شنبه در اقدامی نادر در نزدیکی مرز کره‌شمالی رزمایش نظامی برگزار کردند. این پرواز که به نوعی نمایش قدرت علیه کره‌شمالی محسوب می‌شود، در واکنش به آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی صورت می‌گیرد که به باور کارشناسان می‌تواند خاک آمریکا را مورد هدف قرار دهد. ارتش آمریکا انجام این رزمایش را نشان‌دهنده تعهد واشنگتن به 2 متحد خود یعنی کره‌جنوبی و ژاپن عنوان کرده است.


Page Generated in 0/0086 sec