printlogo


کد خبر: 177898تاریخ: 1396/4/18 00:00
فرار سرمایه‌ها از بازار با ابلاغیه اخیر دولت
مالیات ساخت‌وساز رکود مسکن را عمیق‌تر کرد

گروه اقتصادی: رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند سرمایه‌گذاری برای خروج مسکن از رکود هستیم، گفت: دولت می‌توانست قانون مالیات بر ساخت‌وساز را با تاخیر ابلاغ کند. محمد رجبی در نشست خبری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به سوالی درباره مالیات و نقش آن در بازار مسکن گفت: اینکه هر فردی بابت فعالیت اقتصادی سالم خود باید مالیات بدهد یک امر پذیرفته شده و حتمی است اما در شرایط فعلی که فعال شدن بخش مسکن کلید خروج اقتصاد از رکود است و اشتغال با ساخت‌وساز رونق می‌یابد ابلاغ قانون مالیات بر ساخت‌وساز نقض غرض است. رجبی ادامه داد: در حال حاضر نیازمند ورود سرمایه‌گذاران به بخش مسکن هستیم اما وقتی با مانع مالیات روبه‌رو  می‌شود سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پول خود را در بانک سپرده‌گذاری کند.  در حالی که اگر قانون مالیات بر ساخت‌وساز ابلاغ نمی‌شد، معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌توانستیم سالانه در بخش مسکن که 3 برابر بودجه عمرانی است سرمایه جذب کنیم.  این درحالی است که بسیاری از قوانین مجلس با تاخیر از سوی هیات دولت ابلاغ می‌شود.  دولت می‌توانست قانون مالیات بر ساخت را نیز پس از عبور از رکود ابلاغ کند.  
وی با بیان اینکه در حوزه مهندسی در ۲۲ سالی که از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان سپری شده،  روش ساخت‌وساز اصلاح شده است، افزود: اما ابهاماتی هم وجود دارد که عمدتا به خاطر برداشت‌های متفاوت از قانون نظام مهندسی ساختمان است. رئیس شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان درباره ضعف آموزش عالی درباره مهندسی ساخت‌وساز عنوان کرد: در حال حاضر با 2 مشکل در آموزش عالی رشته مهندسی روبه‌رو هستیم، یکی اینکه آموزش‌های ما در دانشگاه‌ها هیچ ارتباطی به نیاز بازار در حوزه ساخت‌وساز ندارد، چرا که سالی ۲۰ هزار نفر در رشته مهندسی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند اما آموزش‌های آنها با تقاضای بازار مسکن همخوانی ندارد.  بنابراین دروس دانشگاهی نیاز به اصلاح دارد. وی افزود: مساله دوم در این بخش درخواست سازمان مهندسی از وزارت علوم است، ما در این سازمان به عنوان متولی  اصلاح ساخت‌وساز به این نتیجه رسیدیم که راهکار جدیدی برای آموزش مهندسان بیابیم، در نتیجه این برنامه طراحی شده که مهندسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند تا زمان ورود به حرفه مهندسی باید حداقل 3 سال از زمان دانش‌آموختگی آنها گذشته باشد.  در طول این 3 سال آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای برای ورود به بخش ساخت‌وساز ارائه می‌دهیم.  همچنین از وزیر علوم کتبا درخواست کردیم سرفصل‌های رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌ها با نظر سازمان مهندسی اصلاح و تجدیدنظر شود. عضو کمیسیون عمران مجلس درباره فناوری‌های جدید در ساخت‌وساز اظهار داشت: صنعت ساختمان کشور در این بخش از سایر کشورها عقب‌تر است.  علت آن نیز عدم اجرای دانش موجود در این حوزه از سوی سرمایه‌گذاران است.  با این حال وزارت راه و شهرسازی می‌تواند سیاستگذاری جدی در این بخش داشته و شهرداری‌ها هم با استفاده از تخفیفات، استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان را تشویق کنند. به گفته رجبی، میزان ساخت‌وساز در سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد داشته است.  همچنین لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است که پیش‌بینی می‌شود تا مهرماه این قانون برای بررسی به صحن علنی ارسال شود.
اوراق گران مسکن مردم را صاحب خانه نمی‌کند
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از هزینه‌های گزافی که برای خرید اوراق حق‌تقدم مسکن از سوی مردم پرداخت می‌شود، گفت: تسهیلات‌دهی با نرخ سود بالا یا خرید اوراق گران مردم را صاحب خانه نمی‌‌کند. اقبال محمدیان با بیان اینکه فروش اوراق حق‌تقدم مسکن در بازار درگیر دلالی شده است، افزود: دولت باید بازار سیاه فروش اوراق مسکن را ساماندهی کند. وی در گفت وگو با خانه ملت همچنین با انتقاد از هزینه‌های گزافی که برای خرید اوراق حق‌تقدم مسکن از سوی مردم پرداخت می‌شود، افزود: دولت باید در سیاست‌های خانه‌دار کردن مردم تجدیدنظر کند، زیرا تسهیلات‌دهی با نرخ سود بالا یا خرید اوراق گران مردم را صاحب خانه نمی‌کند. وی با بیان اینکه فروش اوراق حق‌تقدم مسکن در بازار درگیر دلالی شده است، افزود: متاسفانه فروش این اوراق به قیمت‌های سلیقه‌ای بازار سیاهی ایجاد کرده است. نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس با تاکید بر اینکه کاهش نرخ اوراق حق‌تقدم مسکن می‌تواند به رونق بازار منجر شود، تصریح کرد: ورود دولت برای ساماندهی نرخ اوراق حق‌تقدم مسکن در راستای کاهش قیمت آن می‌تواند دلالی‌های رخ داده در این بازار را از بین برده و به ثبات نسبی قیمت‌ها در بخش مسکن کمک کند. وی با بیان اینکه دولت باید سیاست‌های کم‌هزینه برای خانه‌دار کردن مردم در پیش بگیرد، افزود: وزارت راه‌وشهرسازی بویژه بانک مسکن به عنوان متولی تسهیلات‌دهی در حوزه خانه‌دار شدن مردم باید همسو با توان مالی مردم نسبت به ارائه وام با سود کم اقدام کند. محمدیان با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعاملی مشترک نسبت به حل مشکلات پیش روی مردم برای اخذ تسهیلات مسکن ورود کنند، گفت: تسهیلات گران نمی‌تواند علاج خانه‌دار شدن مردم باشد. وی با بیان اینکه راهکار تسهیلات‌دهی در بخش مسکن نسخه‌ای برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه بوده است، افزود: زمانی که نرخ سود این تسهیلات یا اوراق آن گران باشد به طور حتم نمی‌تواند برای اقشار هدف مفید واقع شود. عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس در نشستی با مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مسکن موضوع کاهش نرخ اوراق حق‌تقدم مسکن را پیگیری می‌کند.
 


Page Generated in 0/0066 sec