printlogo


کد خبر: 177973تاریخ: 1396/4/19 00:00
دیپلماسی

سخنگوی وزارت امور خارجه:
ایران نیروی حافظ صلح به سوریه می‌فرستد
سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید نیروهای حافظ صلح ایران در مناطق آتش‌بس سوریه مستقر می‌شوند. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با آنا با اشاره به توافقات «آستانه 5» که اجرای مناطق کاهش تنش را به عهده 3 کشور ضامن صلح گذاشته است، گفت: درباره این موضوعات، در مذاکرات کارشناسی که آخرین آن در مسکو بود صحبت شده است و ادامه آن در آستانه در سطحی عالی‌تر مورد تایید و تفاهم قرار گرفت. حتی قبل از طرح موضوع مناطق کاهش تنش، در بحث برقراری آتش‌بس و کمک‌های انسانی این مساله به گونه‌ای به عنوان یک ضرورت مطرح بود. اینکه کمک‌ها چطور باید به سوریه ارسال شود و چه مناطقی تحت کنترل باشد، موضوعاتی بود که در این قالب مورد مذاکره قرار داشت. وی افزود: در کنار این موضوعات این بحث نیز مطرح بود که باید یکسری نیرو در سوریه مانند دیگر تجاربی که در جهان یا سازمان ملل متحد در اینگونه موارد مشابه وجود داشته است، تحت هر عنوانی که بتوان نام آن را گذاشت، حضور داشته باشند. این موضوع که 3 کشور ضامن صلح و آتش‌بس چگونه باید بر این کار نظارت کنند بحثی مهم، کارشناسی و دقیق است که در حال رایرنی برای یافتن و نهایی کردن مکانیسم‌های ‌آن هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تاکنون مقداری از این بحث انجام شده و مکانیسم‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است و در نهایت به هنگام اجرا نیاز به نیرو است البته این نیروها قطعا عملیاتی نیستند و تصوری که شما دارید که حضور ما از حالت مستشاری به عملیاتی تغییر می‌کند مورد تایید و موافقت من نیست. این نیروها عملیاتی و جنگنده نیستند و در واقع به نوعی شبیه همان پاسداران حافظ صلح هستند. اصولا باید از هر یک از 3 کشور تعدادی از این نیروها در سوریه مستقر شوند.

ارائه طرح «آزادی زندانیان آمریکایی در ایران» به کنگره آمریکا
«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نظر دارد بزودی طرحی برای آنچه «آزادی زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران» خوانده شده، ارائه دهد. به گزارش فارس، در ادامه تحرکات ضدایرانی واشنگتن، حالا خبرها حاکی از تحرک یک سناتور آمریکایی برای ارائه طرحی تازه علیه ایران به کنگره است. در حالی که ادعاهای آمریکایی‌ها درباره بازداشت و زندانی بودن چند «تبعه آمریکایی در ایران» ادامه دارد، سناتور جمهوری‌خواه در ادامه همین روند درصدد ارائه طرحی به کنگره آمریکا با همین موضوع است. «واشنگتن فری بیکن» حالا خبر داده سناتور «تد کروز» درصدد ارائه طرحی برای «بازگرداندن بی‌قید و شرط» و «صحیح و سالم» چند تن از شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند، است. این قانونگذار آمریکایی که در انتخابات 2016 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم بوده، در بخشی از طرح خود می‌خواهد یک کارگروه چندملیتی برای آزادی شهروندان «زندانی» آمریکا و متحدانش در ایران هم تشکیل دهد. در بخشی از این طرح که قرار است طی هفته آینده به کنگره آمریکا ارائه شود، از واشنگتن و متحدانش که شهروندانشان در ایران بازداشت شدند، خواسته شده با هم جهت آزادی «زندانیان» تبادل اطلاعاتی داشته باشند. انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که در مجلس نمایندگان آمریکا هم طرحی در همین باره توسط چند نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه مطرح شده است. در این طرح در مجلس نمایندگان، از دولت ترامپ خواسته شده آزادی «حداقل 6 زندانی آمریکایی در ایران» را جزو مهم‌ترین اولویت‌های خود قرار دهد.

ریابکوف برای رایزنی  درباره برجام به تهران می‌آید
معاون وزیر خارجه روسیه به منظور دیدار و مذاکره با معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان به تهران می‌آید. وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در تهران از سفر سرگئی ریابکوف به تهران خبر داد و گفت: این سفر یک روزه بوده و ریابکوف در آن درباره برجام و روند مذاکرات پیشین در این‌باره گفت‌وگو خواهد کرد. آندره گاننکو یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی دوطرف را مسائل دوجانبه تهران- مسکو اعلام کرد و اظهار داشت: ریابکوف در رأس یک هیات سیاسی به تهران خواهد آمد. قرار است کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در این ماه در وین در سطح معاونان وزیران خارجه نشستی برگزار کند. بدعهدی‌های آمریکا از موضوعاتی است که هیات ایرانی در این نشست مطرح خواهد کرد.


Page Generated in 0/0055 sec