printlogo


کد خبر: 178017تاریخ: 1396/4/20 00:00
آزادی موصل عزم محور مقاومت برای نابودی تروریسم را تقویت می‌کند
پیشنهاد بی‌شرمانه سعودی به بغداد

همزمان با جشن‌ پیروزی در شهرهای عراق، نخست‌وزیر این کشور عصر یکشنبه در اظهاراتی در موصل آزاد شده، بازسازی زیرساخت‌ها و راه‌اندازی بخش‌های خدماتی این شهر را مورد تاکید قرار داد و گفت که جهان تصور نمی‌کرد عراقی‌ها به این سرعت بر داعش پیروز شوند. العبادی در سخنانی از موصل که رسانه‌های عراق آن را منتشر کردند، همچنین گفته که پیروزی‌های محقق‌شده حاصل فداکاری‌های نیروهایی است که دنیا به شجاعت و شهامت آنان معترف است. دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عصر یکشنبه نشستی با فرماندهان و تشکیلات نظامی در مقر فرماندهی عملیات نینوا در داخل موصل داشت. او همچنین با استاندار نینوا نیز دیداری داشت و به گشت‌زنی در خیابان‌های موصل پرداخت. العبادی تاکید کرد: پیروزی قطعی شده و بقایای داعش در آخرین مخفیگاه‌های خود در محاصره هستند. العبادی ادامه داد: ما امروز به موصل آمدیم تا به لحاظ میدانی از اوضاع باخبر شویم و بر درگیری‌ها نظارت داشته باشیم. تنها یک یا 2 کانون برای بقایای داعش در موصل مانده است.
جشن پیروزی
این در حالی است که رسانه‌های عراقی تصاویری از جشن و شادی مردم عراق را در شهرهای مختلف این کشور از جمله در خیابان‌های اصلی بغداد، کربلا، نجف و بصره به خاطر آزادسازی موصل به تصویر کشیدند. مردم عراق که در این مراسم‌ شادی شرکت داشتند در شعارهایی از فداکاری‌های نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل تقدیر و تشکر کردند.
هلاکت 28 هزار داعشی
 رئیس فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از کشته شدن بیش از 28 هزار داعشی و دستگیری 4 هزار نفر دیگر در طول جنگ با داعش در کشورش خبر داد. حاکم الزاملی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: نیروهای مسلح عراقی در طول جنگ با داعش به تجارب کاملی دست یافتند و در این مدت موفق شدند تاکنون بیش از 28 هزار داعشی را به هلاکت برسانند و 4 هزار نفر دیگر را دستگیر کنند. طبق گفته این مقام عراقی، 400 نفر از کشته‌شدگان از فرماندهان میدانی بودند که 130 نفرشان فرمانده ارشد و 225 نفرشان فرمانده لجستیک داعش بودند. الزاملی تصریح کرد، دست‌کم 9 هزار نفر از داعشی‌ها در عراق از کشورهای آسیایی، 3 هزار نفر از عربستان و 4 هزار نفرشان نیز از تونس و سایر کشورهای خارجی و همسایه وارد عراق شده بودند.
عملیات الحشدالشعبی در مرز با سوریه
نیروهای لشکر 28 الحشدالشعبی (بسیج مردمی) با ناکام گذاشتن حمله عناصر گروه تروریستی داعش به منطقه تل‌صفوک (غرب موصل) در مرز عراق با سوریه، 9 تن از آنها را به هلاکت رساندند. در این حمله شماری از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و سلاح و مهمات آنها منهدم شد. نیروهای الحشدالشعبی همچنین یک دستگاه خودروی حامل توپ 23 میلیمتری و یک دستگاه توپ 120 میلیمتری داعش را منهدم کردند.
پیام تبریک دمشق به عراقی‌ها
همزمان با پیام‌های تبریک کشورهای حامی مقاومت در منطقه به عراقی‌ها، سوریه نیز آزادسازی شهر موصل توسط الحشدالشعبی و ارتش عراق را به ملت و دولت این کشور تبریک و تهنیت گفت. یک منبع در وزارت‌ خارجه سوریه گفت: سوریه تأکید دارد با ملت، ارتش و دولت خود و با همکاری ملت، دولت، ارتش و الحشدالشعبی عراق به نابودی باقی‌مانده عناصر داعش ادامه خواهد داد. دمشق تأکید کرد تلاش‌های مشترک میان 2 کشور برادر، عامل اصلی تضمین عدم بازگشت داعش یا هر نوع تروریسم خونبار به این دو کشور و منطقه خاورمیانه باشد. این در حالی است که عربستان سعودی که از بازیگران اصلی توطئه تروریسم در عراق است، به مقامات عراقی پیشنهاد داده‌ در ازای قطع رابطه بغداد با دوحه، موصل را بازسازی کند! «جاسم البیاتی» از رهبران حزب دعوت اسلامی در عراق از اعمال فشارها علیه دولت عراق و چانه‌زنی‌ با آن از سوی عربستان خبر داد و گفت: ریاض انتظار دارد در بحران به وجود آمده در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بغداد در کنار ریاض قرار گیرد. یکی از رهبران حزب دعوت اسلامی عراق اعلام کرد عربستان به بغداد فشار می‌آورد تا با پیشنهاد دشمنی با دوحه در مقابل بازسازی موصل، موافقت کند. در همین راستا، مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی الصیاد در لندن، شکست داعش در موصل را دارای پیامدهای زیادی برای کشورهای همجوار عراق دانست و تصریح کرد: آزادسازی موصل سبب تقویت ارتش سوریه و متحدانش در نبرد علیه گروه‌های تروریستی می‌شود. باسم العوادی به خبرگزاری تسنیم گفت که این پیروزی سبب می‌شود ترکیه مناسبات خود با بغداد را مورد بازنگری قرار دهد و سیاست درهای باز را برابر آن در پیش بگیرد. وی اظهار داشت ایران و محور مقاومت در منطقه آزادسازی موصل را پیروزی برای خود می‌دانند زیرا تهران نخستین حامی عراق و الحشدالشعبی در نبرد با داعش است. العوادی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز همکاری‌های نظامی بغداد و واشنگتن پس از آزادسازی موصل، گفت:  دولت بغداد اصول ثابتی درباره مناسبات با آمریکا دارد از جمله اینکه به واشنگتن اجازه نمی‌دهد پایگاه‌هایش را در عراق گسترش دهد. به نظر می‌رسد با شکست داعش مستشاران نظامی آمریکا در عراق کاهش خواهند یافت و به طور کلی از تعدادشان کاسته می‌شود.

انتقام داعش از اهالی تلعفر
یکی از فرماندهان نیروهای الحشدالشعبی از جنایت جدید گروه تروریستی داعش علیه تعدادی از کودکان در شهر تلعفر در غرب موصل خبر داد. جبار المعموری تصریح کرد که شکست در موصل ضربه شدیدی را به گروه تروریستی داعش وارد کرد و این گروه را بر آن داشت تا به منظور گرفتن انتقام از مردم بی‌دفاع تلعفر در غرب موصل و در راستای سلسله جنایات وحشیانه خود ظرف روزهای گذشته، صبح روز دوشنبه 7 کودک را به قتل رسانده و جنازه آنها را از تیرهای برق در مرکز شهر آویزان کند تا با ایجاد چنین تصویر هولناکی از خانواده آنها به خاطر تلاش برای نجات خود از حلقه جهنم داعش انتقام بگیرد.


Page Generated in 0/0055 sec