printlogo


کد خبر: 178053تاریخ: 1396/4/21 00:00
اعلام جزئیات پرواز حجاج از زبان رئیس سازمان حج و زیارت
پروازهای حجاج از ۸ مرداد آغاز می‌شود
تشریح اقدامات هلال‌احمر برای ارائه خدمات به زائران حج تمتع

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پروازهای کاروان‌های حجاج مدینه قبل نیز از روز ۸ مرداد آغاز و تا ۳۰ مرداد ادامه خواهد داشت. پروازهای کاروان‌های مدینه بعد نیز از ۲۰ مرداد آغاز و تا ۳ شهریور آخرین پرواز وارد جده خواهد شد.
 به گزارش فارس، حمید محمدی درباره زمان آغاز پروازهای حج و طول دوره اعزام حجاج گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخشی از عوامل ستادی و همچنین مجموعه‌هایی که هتل‌های نخستین کاروان‌ها را اداره می‌کنند در روز  2 مرداد ماه اعزام خواهند شد. وی افزود: پروازهای کاروان‌های حجاج مدینه قبل نیز از روز هشتم مرداد شروع می‌شود و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. پروازهای کاروان‌های مدینه بعد نیز از
20 مرداد آغاز می‌شود و تا سوم شهریور آخرین پرواز ان‌شاءالله وارد جده خواهد شد. رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد: کاروان‌های «مدینه بعد» پس از ورود به جده با اتوبوس به میقات جحفه منتقل می‌شوند تا پس از محرم شدن در جحفه ان‌شاءالله راهی مکه مکرمه شوند. حجاج به این نکته توجه داشته باشند که به‌رغم آنکه فاصله جده تا مکه حدود 75 کیلومتر است ولی به دلیل ضرورت رفتن به حجفه سفر آنها تا 3 ساعت و بعضا ممکن است اندکی بیشتر به طول انجامد و مسیر اعزام برای زائران طولانی به نظر برسد؛ پروازهای مدینه قبل و مدینه بعد. محمدی در پاسخ به این سوال که آیا اعزام همه حجاج به صورت مستقیم به مدینه است یا نه، تصریح کرد: طبق برنامه همه حجاج که مدینه قبل هستند به صورت مستقیم به مدینه می‌روند. البته باید توجه داشت سازماندهی و مدیریت نزدیک به 2 میلیون حاجی خارجی که عمده آنها از طریق هوایی وارد عربستان می‌شوند باید بسیار دقیق باشد و به‌رغم احداث ترمینال جدید در فرودگاه مدینه منوره، باز هم ممکن است تغییر برنامه از جانب سعودی‌ها صورت گیرد که البته تمام تغییرات از قبل به اطلاع حجاج خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه تمام پروازها از طریق هواپیمایی ایران و عربستان سعودی صورت خواهد پذیرفت، تصریح کرد: از حدود 15 سال قبل براساس تصمیمی که در کمیسیون مشترک اقتصادی اتخاذ شده است، 50 درصد زائران با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی منتقل می‌شوند و 50 درصد دیگر هم توسط هواپیمایی سعودی. رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در سراسر کشور 20 ایستگاه پروازی برای اعزام حجاج وجود دارد که فرودگاه امام خمینی(ره) از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود و 8 استان همجوار خود را پوشش می‌دهد. شرکت‌های خدمات فرودگاهی کشور که مسؤولیت فرودگاه‌ها را برعهده دارد امکانات لازم و کافی را برای حجاج در نظر گرفته‌اند که پرواز آنها به سهولت انجام شود. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است مدیران کاروان‌ها بویژه در تهران ترتیبی اتخاذ کنند مراسم بدرقه و خداحافظی به‌صورت خیلی خوب در نقطه‌ای خارج از فرودگاه و ترمینال‌ها صورت پذیرد تا مشکلات کمتری هم برای حجاج و مسؤولان پیش بیاید. رئیس سازمان حج و زیارت به تدابیر اندیشیده شده درباره مدت اقامت زائران اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به محدودیت امکانات فرودگاهی در جده و مدینه و تراکم جمعیت به گونه‌ای که امکان پاسخگویی همزمان به تعداد زیادی پرواز وجود ندارد، سبب شده مدت زمان اقامت طولانی شود و کشورهای اعزام‌کننده را ملزم می‌کنند از اول ذی‌القعده پروازهای خود را شروع کنند. سازمان حج و زیارت تلاش می‌کند شروع پروازهای خود را از 9 ذی‌القعده برگزار کند و مدت اقامت تقریبا حدود 30 روز باشد.
اقدامات هلال‌احمر برای ارائه خدمات به زائران حج تمتع
همچنین سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به در نظر گرفتن 2 بیمارستان و 90 مجموعه بهداشتی و درمانی در مکه و مدینه جهت ارائه خدمات به زائران حج تمتع، گفت: برای کاروان‌های حج دوره‌های مدیریت بحران برگزار می‌شود. سیدحمید جمال‌الدینی اظهار داشت: هلال‌احمر در حوزه حج آمادگی کامل جهت ارائه خدمات به زائران را داشته و در این زمینه 2 بیمارستان در مکه و مدینه در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه 90 مجموعه بهداشتی و درمانی نیز در مکه و مدینه در نظر گرفته شده است، افزود: 570 نفر در حوزه سلامت آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و جهت ارائه خدمات به زائران حج تمتع به عربستان اعزام خواهند شد.  سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه امسال 86 هزار زائر به حج اعزام می‌شوند، گفت: برای کل کاروان‌های حج دوره مدیریت بحران برگزار می‌شود و در زمینه واکسیناسیون حجاج نیز اقدامات لازم در نظر گرفته شده است. جمال‌الدینی اضافه کرد: در
170 مرکز هلال‌احمر پس از انجام تست سلامت، واکسن مننژیت به زائران حج تزریق می‌شود البته زائران باید در نظر بگیرند که حداقل 2 هفته قبل از اعزام واکسن را تهیه و جهت تزریق آن اقدام کنند. وی همچنین گفت: حدود 4 تا 6 تریلیر دارو و تجهیزات جهت ارسال به عربستان آماده شده و پس از اخذ مجوزهای مربوطه این تجهیزات به مکه و مدینه فرستاده می‌شود.  وی در ادامه به موضوع انبارهای امداد و نجات اشاره کرد و گفت: هلال‌احمر حتی با وجود سخت‌ترین مشکلات و کمبود بودجه، ارائه خدمات به مردم را در نظر گرفته و تلاش می‌کنیم بهترین اقدامات را جهت کمک به مردم حادثه‌دیده انجام دهیم. سخنگوی جمعیت هلال‌احمر افزود: در حال حاضر 550 دوره امداد و نجات در کشور داریم و تا پایان امسال نیز تلاش می‌کنیم  75 شهرستان آسیب‌پذیر با جمعیت بالای 120 هزار نفر را مجهز به تیم‌های واکنش‌ سریع کنیم.
 


Page Generated in 0/0128 sec