printlogo


کد خبر: 178087تاریخ: 1396/4/21 00:00
ادامه واکنش کارشناسان اقتصادی به آمار شگفت‌انگیز ایجاد اشتغال
دولت: 3 ماهه یک میلیون شغل ایجاد کردیم!

گروه اقتصادی: رئیس سابق شورای رقابت گفت: اگر بتوانیم مثل همین بهار، هر 3 ماه یک بار یک‌میلیون شغل ایجاد کنیم بنابراین قطعا در سال آینده باید پذیرنده مهاجران متقاضی کار برای کار کردن در کشور باشیم، این در حالی است که ایجاد یک میلیون شغل با رکود موجود همخوانی ندارد! جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت در نشست بررسی ملاحظات بودجه‌نویسی سال 94 گفت: ما همچنان در رکود به سر می‌بریم و هیچ گونه علائمی برای وارد شدن به رونق دیده نمی‌شود و هیچ گونه سیاست اقتصادی از دولت  در جهت خروج از رکود نمی‌بینیم. این اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین در واکنش به گزارش اخیر مرکز آمار درباره افزایش تعداد شاغلان از 22 میلیون و 300 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر در 3 ماهه بهار بیان داشت: برای اینکه در مدت 3 ماه یک میلیون شغل ایجاد شود قطعا باید در این مدت در بخش‌هایی که نسبتا کاربر هستند مانند صنعت و خدمات رشد بسیار بالایی داشته باشیم، این در حالی است که ما در این بخش‌ها شاهد رشدی نبوده‌ایم. وی ادامه داد: چنانچه در این بخش‌ها رشد نداشته باشیم می‌توانیم بگوییم که این گزارش یک اشتباه آماری و محاسباتی بوده، بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ گونه رشدی در این بخش‌ها وجود نداشته و در رکود به سر می‌بریم بنده بعید می‌دانم ظرف 3 ماه یک‌میلیون شغل ایجاد شده باشد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت درباره خروج از رکود به مردم امید می‌دهد و حتی بیان می‌کند که رشد بالاتر از 6 داشته‌ایم در صورتی که این رشد بخش نفت بوده است. وی تصریح کرد: ما همچنان در رکود به سر می‌بریم و هیچ‌گونه علائمی برای خروج از رکود و وارد شدن به رونق دیده نمی‌شود، دلیل اصلی این موضوع هم این است که هیچ‌گونه سیاست اقتصادی از دولت در جهت خروج از رکود نمی‌بینیم. پژویان اظهار داشت: اگر بتوانیم هر 3 ماه یک بار یک‌میلیون شغل ایجاد کنیم بنابراین قطعا در سال آینده باید پذیرنده مهاجران متقاضی کار در کشور باشیم. وی تأکید کرد: هیچ چیز بدتر از این نیست که امید واهی به مردم بدهیم زیرا حتی اگر کار کوچکی هم در این میان انجام شود تأثیر مثبتی نخواهد داشت زیرا آن امید واهی انتظار را بالاتر از آنچه اتفاق افتاده خواهد کرد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم یک‌میلیون شغل ایجاد شده، تعداد زیادی از خانوارها که جوان بیکار دارند بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی امیدوار می‌شوند و با خود می‌گویند با این اوصاف در نهایت تا ماه دیگر جوان ما هم سر کار خواهد رفت در صورتی که نه تنها این اتفاق صورت نمی‌گیرد بلکه از جاهای مختلف خبردار می‌شویم که بسیاری مکان‌ها در حال اخراج و تعدیل کارگران خود هستند. پژویان گفت: بهتر است در ابتدا یک یا 2 گام مثبت در جهت سیاست‌گذاری‌های مناسب برداریم و پس از آن بتدریج آثار مثبت این سیاست‌ها خود به خود دیده خواهد شد و مردم نیز این آثار را مشاهده می‌کنند.
خلف‌وعده در ابلاغ طرح اشتغال فراگیر
علاوه بر موضوع عدم دستیابی به اشتغالزایی، طرح‌های اشتغالزایی دولت با نام‌های «حرکت»، «فراگیر ملی» و «تکاپو» نیز یکی پس از دیگری تصویب می‌شوند، در حالی که هیچ گزارش عملکرد قابل اتکایی مشاهده نمی‌شود، همچنین تاکنون با وجود وعده دولتی‌ها دستورالعمل اشتغال فراگیر ابلاغ نشده است. طرح اشتغال فراگیر که 2 هفته پیش توسط معاون اول رئیس‌جمهور با توجه به مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، تاکنون اجرایی نشده است. براساس این گزارش، به گفته مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا امروز باید دستورالعمل اجرایی اشتغال فراگیر ابلاغ می‌شد که این وعده عملی نشده است. به گزارش فارس، طبق برنامه ششم توسعه کشور، نرخ بیکاری باید تا پایان برنامه یعنی سال 1400 به 6/8 درصد برسد تا با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، بیکاران بر سر کار حاضر شوند. طبق وعده دولتی‌ها، برای سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه کشور، سالانه باید نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد شود و این درحالی است که دولتمردان در مناظرات انتخاباتی، ایجاد این حجم شغل را غیرممکن و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و ورود سرمایه‌های عظیم خارجی می‌دانستند. بنا بر این گزارش، اگر همان وعده دولتی‌ها مبنی بر ایجاد یک‌میلیون شغل سالانه براساس اجرای طرح اشتغال فراگیر و طرح ملی اشتغال مدنظر قرار گیرد، باید تاکنون ایجاد نزدیک به 400 هزار شغل از ابتدای سال محقق شده باشد. البته هنوز از یاد نبرده‌ایم که طرح اشتغال فراگیر با نام «حرکت» در ابتدای اردیبهشت ماه سال 95 تصویب شد و پس از آن هیچ گزارش عملکردی از میزان موفقیت آن به طور رسمی منتشر نشد. در این بسته اشتغالزایی که تصویب آن بیش از یک ساعت و نیم وقت رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان را گرفت، قرار بود توسعه اشتغال از طریق مدیریت منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف در بخش ساختمان، صنعت، کشاورزی و همچنین مدیریت حفظ محیط‌زیست دنبال شود. به گزارش فارس، تاکنون دستورالعمل اجرای طرح اشتغال فراگیر با وجود وعده دولتمردان با گذشت بیش از 2 هفته از تصویب آن اعلام نشده است و بیم آن داریم که سرنوشت این طرح اشتغالزایی نیز به سرانجام نافرجام طرح‌های اشتغالزایی قبلی منجر شود.
راز اشتغال یک‌میلیونی در بهار فاش شد
از طرفی در حالی دولت از اشتغال ۹۶۰هزار نفری در بهار ۹۶ خبر داده که بررسی دقیق گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، ۷۶۰ هزار نفر از این شاغلان جدید در بخش کشاورزی هستند که با پایان فصل کشاورزی در نیمه نخست سال، احتمال بیکار شدن مجدد آنها زیاد است. به گزارش تسنیم، مسؤولان دولت و مرکز آمار ایران اخیرا اعلام کردند، در بهار سال 96 بیش از 960 هزار شغل جدید ایجاد شده است. در گزارش اخیر مرکز آمار ایران، مقایسه تعداد شاغلان در زمستان 95 و بهار 96 نشان می‌دهد تعداد شاغلان در زمستان 95 حدود 22 میلیون و 342 هزار و 429 نفر بوده است که این تعداد در بهار 96 به 23میلیون و 308 هزار و 355 نفر رسیده است یعنی حدود 965 هزار و 926 نفر در فاصله زمانی زمستان 95 تا بهار 96 وارد بازار کار شده‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec