printlogo


کد خبر: 178092تاریخ: 1396/4/21 00:00
در اطلاعیه داعش در شهر تلعفر عراق اعلام شد
تأیید هلاکت ابوبکر البغدادی

کمتر از 2 هفته پس از اعلام قطعی بودن هلاکت سرکرده داعش از سوی یک مقام ارشد در نیروی قدس سپاه، گروه تروریستی داعش مرگ ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه تروریستی را تایید کرد. طبق این گزارش، داعش در بیانیه‌ای در تلعفر با اعلام این خبر گفته است بزودی نام جانشین وی را اعلام می‌کند. داعش همچنین در این بیانیه از اعضای این گروه خواسته در پایگاه‌های خود بمانند و به مقاومت ادامه دهند. این خبر ابتدا از سوی یکی از مسؤولان استان نینوای عراق اعلام شده است. این مسؤول که نامش فاش نشده گفته است داعش از طریق رسانه‌های ارتباطی خود بیانیه رسمی مرگ البغدادی را برای فرماندهان این گروه در تلعفر فرستاده و از آنها خواسته بعد از شکست در موصل به مقاومت ادامه دهند. اگر چه برخی منابع خبری بویژه رسانه‌های عراقی این خبر را پوشش داده‌اند اما این مطلب در پایگاه‌های ویژه افراط‌گرایان روی اینترنت که رسانه رسمی آنها محسوب می‌شود، تایید یا تکذیب نشده است.  حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه هشتم تیرماه در گفت‌وگو با ایرنا از «قطعی بودن» هلاکت ابوبکر البغدادی خبر داده بود. پیش از این هر چند درباره مرگ بغدادی گمانه‌زنی‌هایی شده بود اما این برای نخستین‌بار بود که یک مقام مسؤول از قطعیت هلاکت او خبر می‌داد.
آشوب در صفوف داعش در تلعفر
همزمان با انتشار چنین اخباری، شبکه خبری السومریه به نقل از منابع مطلع محلی در تلعفر، از مخالفت برخی اعضای داعش که حامی بغدادی هستند، با سران این گروهک خبر داد. این منبع گفت: تلعفر اکنون شاهد کودتایی داخلی- میان اعضای داعش- است؛ نبرد میان سران متنفذی که در انتظار مرگ بغدادی بودند. این منبع می‌گوید هم‌اکنون نوعی منع آمد و شد برای دسته‌های نظامی وابسته به داعش در سراسر تلعفر مقرر شده است. همچنین شماری از عناصر طرفدار بغدادی در داعش نیز بازداشت شده‌اند و سران عربی و خارجی داعش که متنفذ هستند، تلاش می‌کنند بر اوضاع مسلط شوند.  به گفته این منبع، بعید نیست تلعفر که تحت کنترل داعش است، پس از اعلام خبر مرگ بغدادی، شاهد نبرد داخلی خونینی باشد. تلعفر شهری در 70 کیلومتری غرب شهر موصل است که هنوز تحت کنترل داعش قرار دارد. این شهر به دلیل نزدیکی به موصل و فاصله 60 کیلومتری آن تا مرز سوریه، اهمیت لجستیک بالایی برای داعش داشت.
عراق بر توحش پیروز شد
خبر هلاکت سرکرده داعش صبح دیروز در حالی اعلام شد که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دوشنبه‌شب با حضور در مقر فرماندهی نیروهای مبارزه با تروریسم در مرکز شهر موصل، از پیروزی قاطع در موصل خبر داد. العبادی بیان داشت عراق امروز بر توحش و دولت خرافه داعش پیروز شد. نخست‌وزیر عراق با تبریک این پیروزی به همه مردم و ارتش عراق، از اقدامات و فتواهای آیت‌الله سید علی سیستانی، رهبر شیعیان این کشور تقدیر و تشکر کرد. وی مأموریت دولت عراق را یکپارچگی و پاکسازی مناطق باقی‌مانده از دست گروه تروریستی داعش دانست. العبادی از همه کشورهایی که در کنار عراق در جنگ با داعش ایستادند، تشکر کرد.
گزینه‌های احتمالی درباره آینده داعش
عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای به سناریوهای گروه تروریستی داعش پس از شکست در موصل اشاره کرده و 3 گزینه را در این‌ باره مطرح کرده است؛ اول: این گروه خود را منحل کرده و به شکست و فروپاشی اعتراف کند که این گزینه بعید به نظر می‌رسد. دوم: اعضای داعش و سرکردگان آن به فعالیت‌های زیرزمینی و محرمانه در عراق و سوریه متوسل شوند و به طور خاص بر عملیات تروریستی متمرکر شوند، احتمال این گزینه قوی‌تر و خطر آن بیشتر است. سوم: بیشتر اعضای این گروه و سرکردگان میدانی آن به سمت مناطقی که در 3 سال گذشته با آن بیعت کرده‌اند عقب‌نشینی کنند از جمله سینا در مصر، خراسان در افغانستان  و یمن و ساحل آفریقا (بوکوحرام) و نیز مغرب اسلامی و سرت در لیبی و مناطق دیگر. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز به نقل از منبعی نوشته است: داعش در تلاش است با کمک گروه‌های جهانی، زیرساخت‌های سازمانی جدیدی برای ادامه بقا ایجاد کند. بر پایه این گزارش، بزودی گروهی متشکل از پسمانده‌های گروه شکست خورده داعش و شماری از گروه‌ها و سازمان‌های افراطی بومی در عراق و سوریه و دیگر کشورهای جهان، اعلام موجودیت خواهد کرد. به گفته آسوشیتدپرس، این گروه‌ها در حال حاضر، به صورت اینترنتی با یکدیگر در تماس هستند تا بتوانند تشکیلات جدید را ساماندهی کرده و سازمان جدیدی را در آینده راه‌اندازی کنند.
توئیتر العالم هک شد
در واکنشی عجولانه بعد از اعلام رسمی پیروزی نیروهای عراقی در موصل و شکست تروریست‌های داعش، سعودی‌ها صفحه شبکه خبری العالم در توئیتر را هک کردند. این نخستین بار نیست که سعودی‌ها عصبانیت خود را از فعالیت‌های رسانه‌ای العالم با هک یا فیلتر کردن شبکه‌ها و صفحه سایت این شبکه بروز می‌دهند. این بار هم به دنبال بازتاب و انتشار گسترده خبر پیروزی نیروهای عراقی در موصل و شکست سخت تروریست‌های داعش، هکرهای وابسته به رژیم سعودی به تلاش مذبوحانه دست زده و توئیتر العالم را هک کردند.
 

خودکشی گروهی ‌ داعشی ها
در یک اتفاق بی‌سابقه، شبکه المیادین، دوشنبه عملیات خودکشی دسته‌جمعی انتحاری‌های داعش را به صورت زنده پخش کرد. عناصر انتحاری داعش پس از محاصره شدن در کرانه دجله و پس از آنکه متوجه شدند نمی‌توانند خود را میان سربازان عراقی منفجر کنند، در اقدامی بی‌سابقه، دست به خودکشی دسته‌جمعی در کنار رود دجله زدند. این اقدام که به مثابه شکست داعش برابر نیروهای عراقی است، پس از آن انجام شد که یگان عقاب‌ها وابسته به نیروهای عراقی، به پسمانده‌های داعشی هشدار دادند که 2 راه بیشتر ندارند؛ یا تسلیم شوند یا بمیرند.


Page Generated in 0/0073 sec