printlogo


کد خبر: 178096تاریخ: 1396/4/21 00:00
حسن روحانی درباره حمله موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه:
موشک‌ها را دولت ساخت!

گروه سیاسی: حسن روحانی در راستای حمایت از حمله موشکی سپاه پاسداران به مراکز داعش در دیرالزور سوریه گفت او نیز در این حمله نقش داشته است.
به گزارش «وطن‌امروز» حسن روحانی دیروز گفت موشک‌های پرتاب شده توسط سپاه را دولت او ساخته و هزینه ساخت این موشک‌ها در دولت او تامین شده است.  روحانی در ادامه گفت در آزادسازی موصل هم نقش داشته است. او گفت سلاح‌هایی که در زمان جنگ عراقی‌ها با داعش برای آنها فرستاده می‌شد نیز توسط دولت ساخته شده و هزینه آن را بخش اقتصادی تامین کرده است.
حسن روحانی با این اظهارات گفته است هم در ساخت موشک‌ها و هم در تامین تسلیحاتی عراق او نقش اصلی را داشته است. البته در جریان حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مراکز داعش در دیرالزور سوریه، روحانی طی اظهارنظری گفت او نیز در فرآیند تصمیم‌گیری برای انجام این حمله موشکی دست داشته است. اظهارات جدید روحانی در حالی است که افکار عمومی پیش از این برآورد دیگری از نسبت حسن روحانی با برنامه موشکی و دفاعی ایران داشت. در جریان مذاکرات هسته‌ای نگرانی‌های جدی درباره محدود شدن برنامه موشکی ایجاد شد به گونه‌ای که برخی منتقدان با استناد به متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، می‌گویند تعهداتی درباره محدود شدن برنامه موشکی ایران تحمیل شده است. از سوی دیگر در بحبوحه اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ضرورت محدود شدن برنامه موشکی ایران در برجام، اظهارات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی علیه برنامه موشکی نشان داد در منظومه فکری هاشمی و نزدیکانش، تحدید برنامه موشکی برای انجام یک معامله با آمریکا پذیرفته شده است. در جریان انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری نیز حسن روحانی با انتقاد از شهرهای موشکی سپاه و شعارهای که روی موشک‌های سپاه نوشته شده، باعث شد گمانه ضدیت او با برنامه دفاعی کشور بویژه برنامه موشکی- که مطالبه ویژه آمریکایی‌ها از دولت او بوده است-  ایجاد شود.
حالا اما حسن روحانی هم پس از حمله موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور و هم بلافاصله پس از پیروزی جریان مقاومت بر داعش و آزادسازی موصل، تلاش کرده بگوید او هم در این پیروزی‌ها نقش داشته است. موضوعی که اگرچه گفتنی‌ها و ناگفتنی‌های زیادی درباره آن وجود دارد اما به نظر می‌رسد فعلا باید از آن استقبال کرد و شاید بتوان آن را به عنوان عقب‌نشینی روحانی از مواضع گذشته خود ارزیابی کرد. روحانی صبح دیروز در جشنواره عمران سلامت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه برای ما هدف، منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران هستند، گفت: ما در منطقه و خارج از منطقه دشمن داریم و باید با هم حرکت کرده و دست به دست هم بدهیم. نباید در برابر عده قلیلی که متاسفانه به ناحق بلندگوهای بزرگ در اختیار دارند، بترسیم. ما یک ملت بزرگ و ایثارگر هستیم که روی پای خودمان ایستاده‌ایم و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی حتی به ملت‌های منطقه نیز کمک کرده‌ایم؛ ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به ملت عراق و سوریه کمک کردیم.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: وقتی می‌گوییم کمک به ملت عراق، برخی فکر می‌کنند فقط کسانی که با جان‌شان فداکاری می‌کنند، کمک کرده‌اند. البته باید قدردان این فداکاری‌ها باشیم اما توجه داشته باشید که حقوق و سلاح همین افراد را چه کسی تامین می‌کند؟ تمام سلاحی که عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت، پول آن را چه کسی در شرایط تحریم تامین کرد؟ در مورد سوریه نیز همینطور. موشکی از خاک کشور شلیک شده و مرکز تروریست‌ها را هدف قرار داده است، این درست است. آنهایی که این موشک را پرتاپ کردند، تلاش و فداکاری کردند اما چه کسی این موشک را طراحی کرده و ساخته است؟ سازنده موشک دولت است، وزارت دفاع این موشک را ساخته‌. پولش را چه کسی تأمین کرده؟ بخش اقتصادی کشور آن را تأمین می‌کند. همه  اینها باید مورد توجه باشد.
روحانی اظهار داشت: کار عظیم و بزرگی در دولت یازدهم انجام شد. وزیر دفاع هم اعلام کرد حجم سلاح‌های راهبردی که در دولت یازدهم ساخته شد، به اندازه 80 درصد کل سلاح‌های راهبردی ساخته شده در دولت‌های دیگر بوده است.
واکنش وزیر دفاع به همتای آمریکایی
دیروز سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به اظهارات جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا علیه برنامه موشکی ایران واکنش نشان داد. وزیر دفاع کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا گفت اظهارات وی شبیه هذیان‌گویی افراد بیمار و تب‌دار است. سردار حسین دهقان در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه، بی‌شرمانه و خلاف تمام موازین حقوق بین‌الملل جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: وزیر دفاع و هیات حاکمه آمریکا بهتر است به جای تعیین تکلیف برای ملت‌های دیگر، به فکر حل مسائل داخلی خود و بررسی علل اساسی موجود باشند که به احتمال زیاد و در آینده‌ای نه چندان دور نه‌تنها دولت فعلی آمریکا را ساقط خواهد کرد، بلکه نظام سیاسی این کشور را نیز با چالش‌های فراوان و جدی مواجه می‌کند. وی افزود: خوی استکباری و احساس قلدری و نادیده گرفتن قدرت ملت‌ها و تجاهل نسبت به وقایع تاریخی و نتایج حاصل از اینگونه اظهارنظرها، عقلانیت افرادی مثل ایشان را سلب کرده و اینگونه اظهارات شبیه هذیان‌گویی افراد بیمار و تب‌دار است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که دیروز منتشر شد گفت ایران با ارسال موشک برای حزب‌الله و جنبش حوثی‌های یمن باعث ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه شده است. او همچنین اظهار داشت: «در حال حاضر آنها موشک‌های بالستیک را به یمن برده‌اند که از آنجا به عربستان سعودی شلیک شد. کنار آمدن با آنها خیلی سخت خواهد بود». او درباره سوریه نیز گفت: «دلیل اینکه بشار اسد هنوز در قدرت است وتوی دیپلماتیک روسیه، قدرت نظامی ایران و حالا توان نظامی روسیه است».
ماتیس البته در اظهارات خود از جریان اصلاحات نیز دفاع کرد و به حمایت از فتنه اصلاح‌طلبان در سال 88 پرداخت.  جیمز ماتیس چندی پیش و در آستانه سفر به منطقه خاورمیانه نیز گفته بود: باید موشک‌های ایرانی که از سوی شورشیان حوثی به سوی خاک پادشاهی سعودی شلیک می‌شود به‌طور نهایی متوقف شود.
 


Page Generated in 0/0063 sec