printlogo


کد خبر: 178172تاریخ: 1396/4/24 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت:
تصمیم‌گیری حج امسال با شورای‌عالی امنیت ملی بود

گروه‌اجتماعی: صدور ویزای زائران حج تمتع از چند روز گذشته آغاز شده و طبق برنامه بیش از 86 هزار نفر از زائران ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد. به گزارش «وطن‌امروز»، با همه کش‌وقوس‌ها و اظهارنظرها و حاشیه‌ها و درحالی که هنوز دولت عربستان رفتار مناسبی در قبال فاجعه منا اتخاذ نکرده است، ایرانیان در مراسم حج 96 حضور خواهند یافت. سازمان حج و زیارت که مسؤولیت این مهم را بر عهده دارد، از اتخاذ تدابیری جهت حفظ سلامت و امنیت زائران ایرانی مسجدالحرام خبر داده است. از جمله مچ‌بندهایی که اطلاعات شناسنامه‌ای به همراه اطلاعات کاروان‌ها در حافظه آن گنجانده شده و در مواقع لزوم به کمک زائران خواهند آمد. مچ‌بندهایی که شایعاتی پیرامون آنها در روزها و هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، حالا جدی‌ترین تدبیر سازمان حج و زیارت برای حفظ امنیت و سلامت زائران تلقی می‌شود.
اطلاعات شناسنامه‌ای در حافظه مچ‌بندها
مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی و توجیهی زائران حج تمتع استان تهران که در ورزشگاه آزادی برگزار شد با بیان اینکه برخی حساسیت‌ها نسبت به مچ‌بندهای الکترونیکی وجود داشت، اظهار کرد: مچ‌بندها به سبب امنیت و سلامتی زائران طراحی شده است و اطلاعات شناسنامه‌ای به همراه اطلاعات کاروان‌ها در حافظه آن گنجانده شده که از سوی شرکت صنایع الکترونیک ایران طراحی، تهیه و تولید شده است. نصیری درباره نحوه استفاده از مچ‌بندهای الکترونیکی گفت: در صورت گم‌شدن یا ایجاد مشکل برای زائران کسانی که دارای گوشی هوشمند هستند می‌توانند اطلاعات لازم را از مچ‌بندهای الکترونیکی دریافت کنند. وی خاطر‌نشان کرد: متاسفانه طی روزهای اخیر اطلاعات غلطی درباره این مچ‌بندهای الکترونیکی در اختیار مردم قرار گرفته بود که جز تبلیغات منفی چیزی نبوده است.
مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت افزود: زائران حتما از گرفتن جزوات در حرم‌های مطهر پرهیز کنند و در صورت دریافت جزوات آنها را در اختیار مسؤولان کاروان‌ها و بعثه قرار دهند. نصیری با بیان اینکه ممکن است معطلی‌هایی در فرودگاه پدید ‌آید، تصریح کرد: این معطلی‌ها درباره انگشت‌نگاری و عکسبرداری از زائران است که بهتر است حساسیتی نشان داده نشود، چرا که برای همه زائران تمام کشورها انجام می‌گیرد و البته به صورت تصادفی و مقطعی است و برای همه افراد نخواهد بود. نصیری تصریح کرد: حتی‌الامکان زائران برای رفتن به حرم‌های مطهر به صورت انفرادی رفت‌وآمد نکنند و چند نفری و با همراه باشند تا در صورت بروز مشکل و بیماری حادثه‌ای پدید نیاید و کمک‌های لازم صورت گیرد.
تصمیم‌گیری درباره حج امسال با شورایعالی امنیت ملی بود
رئیس سازمان حج و زیارت روز جمعه در همایش توجیهی آموزشی حج تمتع استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در دانشگاه فرهنگیان مشهد، اظهار کرد: حج امسال با توجه به فضای سیاسی بین ایران و عربستان و قطع ارتباط سیاسی آنها از شرایط خاصی برخوردار است.
حمید محمدی بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره اینکه حج امسال برای ایرانیان برگزار شود یا نشود، یا مذاکره با عربستان انجام بگیرد یا نگیرد، در حوزه اختیار سازمان حج و زیارت نبود و تصمیم‌گیری با شورایعالی امنیت ملی بود.
محمدی گفت: تحولاتی که در عربستان رخ داد و رسانه‌ها در فضای مجازی نیز در مخالفت با رفتن به حج و روابط دوجانبه تبلیغ کردند، منجر به تصمیم‌گیری مجدد درباره برگزاری مراسم حج از سوی شورایعالی امنیت ملی شد.
وی خاطرنشان کرد: تقریبا اوایل دی‌ماه سال گذشته شورایعالی امنیت ملی تصمیم به برگزاری مراسم حج از سوی سازمان حج و زیارت گرفت، از این رو این سازمان مکلف به برگزاری مراسم حج به صورت عزتمندانه توأم با امنیت و آرامش برای زائران شد که بخشی از این معطوف به خدماتی است که باید به‌درستی ارائه شود و نیز اطلاعاتی است که باید درباره برخی مسائل از سوی مدیران کاروان‌ها به حجاج داده شود.
وی اظهار کرد: مراسم حج امسال از چند منظر متفاوت از سال‌های گذشته است، زیرا روابط سیاسی بین 2 کشور عربستان و ایران به کلی قطع است؛ به این معنا که سفارت یا کنسولگری ایران در عربستان وجود ندارد و این موضوع کار را سخت و ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و خدماتی عربستان را به منظور ارائه بهتر خدمات به زائران ایرانی مشکل می‌کند.  رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات ایران با عربستان درباره برگزاری مراسم حج، به طور معمول 2 ماه بعد از اینکه نخستین کشور با عربستان وارد مذاکره شد، انجام شد و این مساله خود به خود در فراهم کردن زمینه ارائه خدمات به زائران ایجاد وقفه کرد.  محمدی اظهار کرد: تقریبا 2 ماه به طول انجامید که درباره حضور ایرانیان در مراسم حج به توافق برسیم و زمینه حضور همکاران این سازمان برای تامین مسکن، تغذیه و امکانات دیگر در عربستان فراهم شود.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال با توجه به اینکه بخشی از طرح توسعه مسجدالحرام در مدینه به بهره‌برداری رسیده، عملا عربستان 500 هزار زائر به زائران امسال اضافه کرده است اما خدمات در مدینه هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد.  وی بیان کرد: با مذاکراتی که انجام شد،
35 درصد به زائران حج تمتع امسال ایران اضافه شد، به این معنا که سهمیه 64 هزار نفری ما به 86هزار و 500 نفر رسید.
برگزاری دعای کمیل در هتل‌ها و محل استقرار زائران
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در همایش آموزشی- توجیهی زائران حج تمتع استان تهران اظهار کرد: شرایط حج امسال شرایط ویژه‌ای است و به طور طبیعی مسائلی که در این چند ماه اخیر اتفاق افتاده تاثیرات خود را هم تا حدودی در جامعه بر جای گذاشته است اما خوشبختانه شما زائران به سخن ما اعتماد کردید و بموقع در کاروان‌ها ثبت‌نام انجام دادید و ظرفیت ما در مجموعه کشور پر شد و مقدمات سفر نیز فراهم شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تصریح کرد: نگاه ما به حج فرامذهبی است و آنگونه که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند، مسائل فرقه‌ای یا طایفه‌ای نباید در حج مطرح شود، چرا که حج محل وحدت و انسجام در کنار کعبه عظیم و شریف است. وی  به موضوع عزت و امنیت حجاج ایرانی در مراسم حج تمتع اشاره کرد و گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته که قراردادی برای سفر زائران در اختیار ما قرار می‌دادند تفاهمنامه‌ای را میان دو طرف به امضا رساندیم که بسیار مهم بوده است. سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در سال 94 به‌وقوع پیوست، تفاهمنامه جدیدی منتشر و امضا شد که وزیر حج عربستان در آن اذعان کرد تمام امکانات مادی و نیروی انسانی را به کار می‌گیرند تا اولا خوشامدگویی به زائران ایرانی و سایر کشورها انجام شود و ثانیا امکانات لازم برای عزت، سلامت و امنیت زائران ایرانی  حفظ شود؛ همچنین مسؤولان حج عربستان پذیرفتند ویزای الکترونیکی صادر شود و این مهم نیز آغاز شده که جای قدردانی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر به نرخ مطرح شده برای زائران حج تمتع و سود در نظر گرفته شده بر روی فیش‌های آنها اشاره کرد و گفت: بانک یک میلیون و 200 هزار تومان سود فیش‌ها را پرداخت کرده که آن هم در زمره خدمات برای زائران به حساب آمده است و حساب و کتاب آن نیز انجام شده است.
نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت  با بیان اینکه سازمان حج و زیارت به دنبال سود از زائران نیست، اظهار کرد: براساس نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب سازمان حج و زیارت دنبال سود از زائران نیست و ما قیمت تمام شده را برای حاجیان استخراج کرده‌ایم و براساس همین موضوع نیز تصمیم‌گیری شده است؛ البته اگر تفاوتی در قیمت‌ها احساس می‌شود به مسکن، هتل‌ها و دور و نزدیک بودن راه‌های زائران بازمی‌گردد.
جدا بودن حج از مسائل سیاسی 2 کشور
نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه مساله روابط سیاسی با عربستان سعودی قطع شده است، گفت: درست است که میان ما و عربستان رابطه سیاسی وجود ندارد اما بنده از سال‌های قبل تاکید کردم که مساله حج را از میان مسائل سیاسی جدا کنید  و  این هم عملا پذیرفته‌ شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر خاطرنشان کرد: 2 حادثه تاثربرانگیز در سال 94  برای حجاج اتفاق افتاد که دل ما را آزرده‌خاطر کرد و البته روابط 2 کشور را تحت تاثیر قرار داد اما ما با این تفاهمنامه‌ای که میان 2 کشور به امضا رساندیم شرایط را برای سفر عزتمندانه زائران فراهم کردیم و حتی در 2 روز آینده حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت برای پیگیری آخرین تمهیدات و شرایط پذیرایی از زائران به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. وی تصریح کرد: درست است که حج نگرانی‌ها و سختی‌هایی دارد اما زائران به هیچ عنوان دلهره و اضطراب نداشته باشند و مدیریت حج ما نیز یک مدیریت جمعی است که خود را خدمتگزاران زائران می‌دانیم و قطعا همه باید برای حج عزتمندانه دست به دست هم دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر  تصریح کرد: شعار امسال نیز «حج‌، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی» است که زائران  باید به جزئیات آن توجه لازم را داشته باشند؛ امسال به وحدت اسلامی می‌اندیشیم که امیدواریم با دست پر از این سفر بازگردیم و در فرصت ایجاد شده از آن استفاده و بهره لازم را ببریم.
سرپرست حجاج ایرانی همچنین با بیان اینکه همواره بنده به خانواده شهدای منا ارادت داشتم و از آن غفلت نکرده‌ام، خاطرنشان کرد: حتی‌المقدور اخلاقا و شرعا  در حل مشکلات ایجاد شده برای خانواده‌های منا اهتمام کرده‌ایم اما در روزهای اخیر 17 نفر از این خانواده‌ها تقاضای دیدار با بنده را داشتند که من نیز تاکید کردم نباید این افراد معطل شوند و پذیرای آنها هستیم اما متاسفانه یکی از ماموران حراست در سازمان حج غفلت کرد و برخوردی با بعضی از خانواده‌ها انجام داد که برخورد جدی با این فرد انجام شد اما این موضوعات چیزهایی نیست که رسانه‌ها به آنها بپردازند، چرا که با خانواده‌های منا بخوبی برخورد داشته‌ایم و ما خدمتگزاران زائران خانه خدا و خانواده‌ها هستیم.
امضای وزیر حج عربستان تضمین است
وی به موضوع مچ‌بندهای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ما در موضوع مچ‌بندهای الکترونیکی نیز فشار زیادی را تحمل کردیم که برای بنده متصور نبود و همه بدانند که این مچ‌بندها مانند ساعت است که در ایران تولید شده و برای امنیت و سلامت زائران مفید است.
وی در ادامه به موضوع دعای کمیل نیز اشاره کرد و گفت: دعای کمیل همیشه بین قبرستان بقیع و حرم شریف نبوی انجام می‌شد که طرف مقابل گفت امسال به‌خاطر مسائل امنیتی برای زائران نگران هستیم خدایی ناکرده مشکل یا عملیات انتحاری ایجاد شود،  بنابراین نتیجه گرفتیم مراسم دعای کمیل به صورت متمرکز در هتل‌ها انجام شود و طرف مقابل نیز با برگزاری مراسم و اجتماعات در هتل‌ها موافقت کرد که امیدواریم شرایط امنیتی بهتر شود و در سال‌های بعد هماهنگی‌های لازم انجام شود.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: برخی افراد می‌گویند چگونه تضمین‌هایی در توافقنامه حج انجام گرفته است که باید تاکید کرد خود قرارداد میان دو طرف که با امضای وزیر حج عربستان انجام شده به عنوان تضمین محسوب می‌شود.
 


Page Generated in 0/0066 sec