printlogo


کد خبر: 178174تاریخ: 1396/4/24 00:00
نه ترامپ به درمان سرطان!
پژوهشگر ایرانی پس از 30 ساعت بازداشت در فرودگاه بوستون آمریکا به ایران دیپورت شد

تبعات اجرای قانون منع مهاجرت اتباع ایرانی به آمریکا که توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ابلاغ شده، به مرور در حال نمودار شدن است. پس از دستگیری، آزار و دیپورت ایرانیان حالا جنبه‌های بیشتری از محدودیت‌های فعلی در مناسبات عمومی با آمریکا مشاهده می‌شود.
به گزارش «وطن امروز»، مراودات علمی که زمانی بخشی از بستر توسعه یا بعضا زمینه‌ساز تعاملات سیاسی به حساب می‌آمد هم حالا از روی میز مناسبات میان ایران و آمریکا برداشته شده است. اگر زمانی نه چندان دور، یعنی همین 3 یا 4 سال قبل برخی در ایران مذاکرات هسته‌ای و اجابت مطالبه آمریکا برای تعطیلی برنامه هسته‌ای را سرآغاز فصل نو در مراودات سیاسی 2 کشور می‌دیدند اما حالا نه تنها دوران آشنایی سیاسیون به تفاهم نینجامید؛ بلکه همان مناسبات عادی گذشته هم از دست رفته است و حالا ایرانی‌ها حتی برای ادامه تحصیل یا استفاده از فرصت‌های پژوهشی هم نمی‌توانند به آمریکا بروند! نمونه جدید این وضعیت، اتفاقی است که برای یک پژوهشگر جوان ایرانی رخ داده است.
سیدمحسن دهنوی دارای مدرک دکترا در نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه صنعتی شریف است. او چند سال قبل یک مقاله علمی درباره نانوفناوری و درمان سرطان در گروه مجلات نیچر که جزو معتبرترین مجلات علمی دنیاست منتشر کرد. مقاله‌ای که مورد توجه دانشگاه هاروارد در بوستون آمریکا قرار گرفت. مسؤولان این دانشگاه از این جوان ایرانی دعوت کردند از یک فرصت مطالعاتی در این دانشگاه برای بررسی بیشتر این موضوع استفاده کند. پس از 2 سال مکاتبات، سرانجام ویزا برای این پژوهشگر ایرانی صادر و او روز سه‌شنبه هفته گذشته عازم آمریکا شد اما نتوانست
از گیت فرودگاه لوگان بوستون در ایالت ماساچوست جلوتر برود. پلیس فرودگاه این پژوهشگر ایرانی را به همراه همسر و 3 فرزندش به مدت 30 ساعت دستگیر و توقیف کردند و در نهایت با بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها او و خانواده‌اش دیپورت شده و شامگاه چهارشنبه هفته گذشته به تهران بازگشتند. این پژوهشگر جوان ایرانی در شرح این ماجرا گفت:  پلیس مرزبانی آمریکا در مدت بازداشت رفتار بسیار بدی با وی و خانواده‌اش داشته و حتی اجازه راه رفتن و بازی کردن بچه‌ها و خرید کردن‌شان در سالن فرودگاه بوستون را نیز به آنها نداده است. پلیس اجازه تماس تلفنی با خانواده‌ام در ایران را به ما نمی‌داد و زمانی که به آنها گفتیم اجازه دهید با تلفن خودتان خانواده‌مان را در ایران از نگرانی خارج کنیم این اجازه را به ما ندادند.
 پژوهشگر ایرانی گفت: پلیس آمریکا وسایل مورد نیاز تحقیقات و لپ‌تاپم را گرفت و پس نداد و گفت بعدا برای‌تان پست می‌کنیم. پلیس می‌گفت به رغم اینکه برای ما روشن است شما جزو پژوهشگران برجسته درمان سرطان کودکان هستید و این حوزه کامل انسانی، غیرنظامی، غیرحساس و غیرخطرناک است اما نمی‌توانیم اجازه ورود شما به خاک آمریکا را بدهیم و پروتکل‌های امنیتی ما این اجازه را نمی‌دهد. دهنوی درباره فعالیت‌های پژوهشی خود توضیح داد: در دوره دکترای نانوبیو تکنولوژی به روش‌های جدید درمان سرطان وارد شدیم و بر این اساس از 2 سال پیش با دانشگاه هاروارد آمریکا به دلیل تحقیقات خوبی که آنها در این زمینه انجام می‌دهند ارتباط برقرار کردیم.
او دلیل همکاری با دانشگاه هاروارد را انتقال فناوری به کشورمان و افزایش موفقیت درمان سرطان بیان و اضافه کرد: همه مکاتبات با این دانشگاه انجام و روادید سفر به آمریکا اسفند گذشته دریافت شد و دانشگاه هاروارد همراهی خوبی کرد. وی افزود: زمانی که برای آغاز تحقیقات با خانواده به آمریکا رفتیم و وارد فرودگاه شهر بوستون شدیم، اعلام کردند ورود شما با پروتکل‌های امنیتی ما تطابق ندارد و هرچه پیگیری کردیم پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند. دهنوی گفت: حدود 30 ساعت ما را در اتاقی که فقط چند صندلی در آن بود با خانواده بازداشت کردند و امکان تماس و خروج از اتاق را به ما ندادند. پژوهشگر ایرانی البته از ادامه فعالیت‌های خود برای درمان سرطان کودکان گفته است و اینکه حتی امکان فعالیت با هاروارد نیز هنوز در دسترس است تا شاید علاجی جدید برای سرطان بویژه سرطان کودکان پیدا شود.
اگر روزگاری باراک اوباما با اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های غیرانسانی، مانع ارسال داروهای درمان سرطان به ایران شد، حالا خلف او دونالد ترامپ مانع یافتن درمان‌های موثرتر برای این بیماران می‌شود!


Page Generated in 0/0069 sec