printlogo


کد خبر: 178216تاریخ: 1396/4/24 00:00
150 افسر اطلاعاتی عربستان در موصل به داعش کمک می‌کردند
سرپوش انگلیسی بر تروریسم سعودی

سفیر سابق انگلیس در عربستان، رژیم سعودی را به دامن زدن به افراط‌گرایی در بریتانیا و اروپا به‌واسطه حمایت از ایدئولوژی رادیکال وهابی متهم کرد. «سر ویلیام پتی» در واکنش به انتشار مجدد گزارش سانسور شده وزارت کشور بریتانیا از تحقیقات به عمل آمده درباره منابع تامین مالی افراط‌گرایی در این کشور، از دولت ترزا می‌ خواست که ریاکاری را کنار گذاشته و نقش سعودی‌ها در این زمینه را آشکار کند. دولت انگلیس چهارشنبه گذشته بار دیگر اعلام کرد با وجود همه انتقادات، گزارش کامل مربوط به منابع مالی اصلی حامی تفکر تکفیری را منتشر نخواهد کرد. این گزارش ناظر به تحقیقاتی است که از نوامبر 2015 توسط دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت به وزارت کشور و سرویس‌های امنیتی سفارش داده شده بود اما دولت ترزا می‌ حاضر به انتشار کامل آن نیست. آمبر رود، وزیر کشور انگلیس به این بهانه که گزارش مزبور حاوی اطلاعات شخصی است به دلایل امنیت ملی با انتشار آن مخالف کرده است. او همچنین مدعی شده است تزریق صدها هزار پوند به سازمان‌های وهابی و تکفیری در انگلیس بیشتر از منابع ناشناس داخلی صورت گرفته تا کشورهای خارجی. ادعایی که نمایندگان احزاب مخالف دولت که متن اصلی گزارش را دیده‌اند آن را دروغ می‌خوانند. احزاب سبز، لیبرال- دموکرات و کارگر با جدیت خواستار انتشار کامل این گزارش شده‌اند. کارولین لوکاس از رهبران حزب سبز بریتانیا که فشار زیادی را به دولت برای انتشار کامل آن وارد کرده، مشخصا اظهارات «رود» را خلاف واقع و غیر قابل قبول دانسته است. منتقدان و مخالفان دولت محافظه‌کار لندن می‌گویند ترزا می ‌و کابینه‌اش قصد سرپوش گذاشتن بر اقدامات عربستان را در تامین مالی سازمان‌های افراطی دارند تا منافع‌شان را در رابطه با سعودی‌ها حفظ کنند. در همین رابطه سفیر سابق انگلیس در عربستان با تشریح نحوه کمک سعودی‌ها به تکفیری‌ها در جزیره گفت فکر نمی‌کند ریاض به‌طور آشکار به گروه‌های تکفیری در انگلیس پول بدهد بلکه با حمایت تفکر تکفیری منتج به تروریسم این کار را انجام می‌دهد. به گفته او سعودی‌ها نه فقط در انگلیس بلکه دیگر کشورهای اروپایی نیز این کار را می‌کنند که کار سالمی نیست و باید با آن مقابله شود. هفته گذشته نیز انتشار گزارش‌هایی از سوی معاون حقوق بشر سازمان ملل و اندیشکده هنری جکسون، نشان ‌داد که عربستان نخستین سرمایه‌گذار در زمینه افراط‌گرایی اسلامی در انگلستان و دیگر نقاط جهان است.
تبریک دیرهنگام آزادی موصل توسط سعودی
سرانجام رژیم سعودی با 4 روز تاخیر آزادسازی موصل را آن هم در پایین‌ترین سطح دیپلماتیک ممکن به دولت عراق تبریک گفت. به گزارش «واس» خبرگزاری رسمی سعودی، یک مقام مسؤول در وزارت خارجه و نه شخص وزیر خارجه عربستان این پیروزی را تبریک گفت. واکنش مغرضانه ریاض که نشان‌دهنده خشم این رژیم حامی تروریسم از سقوط بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌های داعشی در عراق بود، باعث شد سعودی‌ها آخرین دولت مسلمان و عربی مهمی باشند که آزادی موصل را تبریک گفته‌اند.
150 افسر سعودی در صفوف داعش
اما سقوط دژ تکفیری‌ها در موصل در حالی بوده است که طبق افشاگری یک روزنامه قطری، دست‌کم
150 افسر اطلاعاتی سعودی از زمان اشغال 3 سال پیش این شهر توسط جنایتکاران داعشی دوشادوش آنها جنگیده و برای تسری دادن جنگ نیابتی به دیگر نقاط عراق تلاش کرده‌اند. روزنامه الشرق چاپ دوحه دیروز به انتشار یک سند اطلاعاتی از نحوه جنگ داعش با نیروهای دولتی و مردمی عراق که اخیرا در جریان آزادسازی موصل به دست ارتش عراق افتاده است، پرداخت. در اسناد یافت شده به نحوه پشتیبانی حدود 150 افسر اطلاعاتی حاضر در موصل از مبارزه و لشکرکشی‌های تروریست‌های داعش در خاک عراق اشاره شده است.  نخست‌وزیر عراق دوشنبه هفته گذشته رسما پیروزی ارتش و نیروهای حشدالشعبی در آزادسازی موصل از چنگال تکفیری‌ها را اعلام کرد. در جریان عملیات حدودا 8 ماهه آزادسازی موصل نزدیک به 850 هزار تن از اهالی آن که عملا در گروگان داعش بودند از شهر خارج شده بودند که ظرف یک ماه اخیر دست کم 200 هزار تن از آنان به شهر بازگشته‌اند. این در حالی است که فاز نهایی عملیات پاکسازی کامل داعشی‌ها در 3 استان عراق آغاز شده است. بر این اساس عملیاتی بزرگ علیه تکفیری‌ها در شهر تلعفر، مهم‌ترین پایگاه باقیمانده‌شان در استان نینوا در شمال عراق، حویجه در استان نفتخیز کرکوک باز هم در شمال کشور و  بخش‌هایی بیابانی از استان بزرگ الانبار در غرب بزودی آغاز می‌شود.


Page Generated in 0/0141 sec