printlogo


کد خبر: 178382تاریخ: 1396/4/27 00:00
رویدادها

اشتباهی استراتژیک در جنگ نرم
شهریار بحرانی با انتقاد از سیاست رسانه‌ای کشور در جنگ نرم گفت: باید خاطرنشان کنم متولیان امر برای مقابله با گرایش به تبلیغات ماهواره‌‏ای، اینترنتی و دنیای مجازی و دیگر انواع شیوه‏‌های جنگ نرم، مقوله «سرگرمی» را انتخاب کرده‌‏اند. این کار که دربردارنده تفکر کلان فرهنگی و هنری کشور در ساحت رسانه است، چون مخالف آنچه است که خداوند در قرآن ما را به آن توصیه کرده، یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شود. درست است که در برخی مواقع سرگرمی نیاز روحی جامعه است اما نباید یک «ابزار اصلی» تلقی شود، بلکه «روشی هنری» برای ارائه مفاهیم سخت و سنگین به مردم به حساب می‌‏آید. یعنی هنرمندان در فضای سرگرم‌کننده بهتر می‏‌توانند روح تعهد و تقید را به مخاطبان منتقل کنند. به هر حال این اشتباهی است که دشمن ما را به آن کشانده و علاوه بر این، انتخاب سرگرمی به عنوان راه‌حل اصلی مبارزه در جنگ نرم ما را وارد میدان از پیش تعریف شده‏ دشمن می‏‌کند، توان جبهه خودی را مستهلک کرده و نیروهای ما را نیز به این امر مکروه و مذموم مشغول می‏‌کند.

تحریم فرهنگی اسرائیل ادامه دارد
پس از حمایت کن لوچ کارگردان فیلم«من دنیل بلِیک»  از تحریم فرهنگی اسرائیل، وی را به تلاش برای فرار از بایکوت فرهنگی اسرائیل متهم کرده‌اند. این در حالی است که لوچ با شعار «رژیم آپارتاید» فعالیت هنرمندان در اسرائیل را محکوم کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، تهیه‌کننده فیلم «وی» که نخل طلای کن را از آن خود کرد اظهار داشته که اکران این فیلم در سینماهای اسرائیل اشتباهی صورت گرفته است. مساله اکران فیلم‌های لوچ در اسرائیل زمانی شروع شد که وی تصمیم «رادیوهد» برای اجرای کنسرت در همین ماه در تل‌آویو را شدیدا محکوم کرد. لوچ این گروه موسیقی را به نادیده انگاشتن مجامع فلسطینی و حمایت از سیستم آپارتاید و تبعیض نژادی و رد بایکوت فرهنگی اسرائیل متهم کرده بود. ربه‌کا اوبرین، تهیه‌کننده آثار لوچ اظهار داشت که شرکت توزیع و اکران «ویلد بانچ» این معامله اکران فیلم در اسرائیل را به صورت خیلی تصادفی و بدون اطلاع کن لوچ و کمپانی تولید فیلم انجام داده است. اوبرین در ادامه می‌گوید: «ما از شرکت «ویلد بانچ» درخواست کردیم این فیلم را به اسرائیل نفروشد اما چیزی که و در آن موقع اتفاق افتاد در حین جشنواره کن بود و خیلی سریع اتفاق افتاد و یکی از اعضای ارشد کمپانی، این فیلم را در بحبوحه جشنواره به اسرائیل فروخت و فراموش کرده بودند که ما تاکید کرده بودیم فیلم را به اسرائیل نفروشند». عمر برقوتی، بنیانگذار «جنبش تحریم و بایکوت فرهنگی اسرائیل» گفت انتظار نمی‌رود تمام هنرمندان در ایزوله کردن رژیم اشغالگر و تبعیض نژادی اسرائیل در زمینه فرهنگی در ورای اختیارات شخصی‌شان بتوانند اقدام کنند.

«حرکت در مه» به چاپ دوم رسید
کتاب «حرکت در مه» نوشته محمدحسن شهسواری که شامل درسگفتارهای وی در زمینه داستان‌نویسی است 3 ماه پس از انتشار به چاپ دوم رسید. به گزارش مهر، این کتاب شامل یک فرم 7 مرحله‌ای است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از ایده خلق یک اثر داستانی به تهیه یک خلاصه رمان و شروع تالیف آن رسید. متن این کتاب حاصل چندین سال متمادی تدریس داستان‌نویسی و برگزاری کارگاه‌های رمان است و بخشی از آنها نیز پیش از این در ماهنامه داستان همشهری منتشر شده است. این نویسنده پیش از این درباره این کتاب عنوان کرده بود: بخش عمده این کتاب شامل مبانی تئوریک و نیز ارائه گام به گام همان فرم 7 مرحله‌ای است. در واقع این فرمی پیشنهادی از سوی من به رمان‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان است تا چگونه از یک ایده به خلاصه‌ای حداقل
3 هزار کلمه‌ای در متن دراماتیک شخصیت‌محور برسند. به همین سبب 4 مرحله از این فرم بر شخصیت استوار است.

«سایه‌بان» در پل چوبی کلید خورد
سریال «سایه‌بان» به تهیه‌کنندگی نوید محمودی و کارگردانی جمشید محمودی در حوالی پل چوبی تهران کلید خورد. به گزارش ایسنا، این مجموعه که با خط محوری جوانمردی و همدلی جوانان شکل گرفته و قرار است از اوایل آذرماه روانه آنتن شود، توسط سعید دولتخانی و جمشید محمودی نگاشته شده است. «سایه‌بان» محصول گروه فیلم و سریال شبکه 2 است و از بازیگران این مجموعه می‌توان به امین تارخ، رویا تیموریان، آزیتا حاجیان، پریوش نظریه، بهزاد فراهانی،علی اوسیوند، هستی مهدوی‌فر، کاوه خداشناس، خاطره حاتمی، مجتبی پیرزاده و حسام محمودی اشاره کرد.
 


Page Generated in 0/0120 sec