printlogo


کد خبر: 178471تاریخ: 1396/4/28 00:00
کاخ سفید نام بازوی بزرگ ترین گروه تروریستی جهان را از فهرست تروریسم خود خارج کرد
ائتلاف آمریکا با القاعده سوریه

دولت آمریکا در یک تصمیم شیطانی با حذف نام شاخه القاعده در سوریه از سیاهه تروریسم، چهره واقعی خود را نشان داد تا از موجودیتی تروریستی حمایت کند که سال‌ها خود آن را اهریمنی خوانده بود و به بهانه آن دست‌کم به 6 کشور (افغانستان، عراق، سومالی، یمن، پاکستان و سوریه) لشکرکشی کرد.
به گزارش فارس، تارنمای «وترنز تودی» هفته گذشته گزارشی افشاگرانه درباره عدم تکذیب خط خوردن نام گروه تروریستی «هیات تحریرالشام» که در حقیقت نام جدید «جبهه‌النصره» است، توسط «نیکول تامپسون» از مقام‌های مسؤول در وزارت خارجه این کشور منتشر کرد.
این گزارش که توسط «نعمان صدیق» دادستان و محقق متخصص پاکستانی در امور سازمان‌های تروریستی تکفیری از جمله القاعده نوشته شده، به گزارشی از شبکه سی‌بی‌سی کانادا استناد می‌کند که در آن اشاره شده کانادا و آمریکا، نام بازوی تروریستی القاعده در سوریه را از فهرست نظارتی خود خارج کرده‌اند. بدین ترتیب باید منتظر ائتلاف نظامی آمریکا با بزرگ‌ترین گروه تروریستی جهان در جنوب سوریه بود.
هیات تحریرالشام جدیدترین عنوانی است که گروه تروریستی- تکفیری جبهه‌النصره، شاخه القاعده در سوریه پس از تغییر نام سال گذشته به جفش (جبهه فتح‌الشام) برای خود برگزیده که اقدامی صرفا تبلیغاتی است و حتی خود مسؤولان آمریکایی نیز پیش‌تر این تغییر نام گروه‌های تروریستی را یک بازی برای جذب حامیان و هواداران بیشتر خوانده بودند.
طبق تحلیل تارنمای آمریکایی وترنز تودی، اهمیت این اقدام جنون‌آسای ترامپ در این است که از این پس آمریکا- و همینطور کانادا- امکان حمایت مالی و نظامی از تروریست‌های القاعده و حتی همراهی کردن آنها و مشارکت با ایشان در جنگ با نظام سوریه را می‌یابند، همان‌گونه که پیش‌تر به گروه‌های مسلح تروریستی دیگر تحت عنوان «معارضان میانه‌رو» در سوریه، کمک کردند.
ریاکاری کاخ سفید زمانی مشخص می‌شود که تحریرالشام همچنان نام «ابومحمد الجولانی» سرکرده جبهه‌النصره و تروریست سرشناسی را که خود آمریکایی‌ها برایش 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌اند به عنوان رهبر خود یدک می‌کشد.
این در حالی است که ترامپ پس از توافق اخیر با روسیه درباره ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه، جایی که جبهه‌النصره و دیگر زیرشاخه‌های القاعده تحت حمایت اسرائیل و اردن با قوای اسد می‌جنگند، بر سر دوراهی بزرگی قرار گرفته است؛ از یک طرف آمریکا برای پایبند ماندن این گروه‌های تروریستی به طرف روس تضمین داده و از طرف دیگر مجبور است آنها را در صورت نقض آتش‌بس به عنوان گروه تروریستی مورد حمله قرار دهد.
گروه‌های تروریستی فعال در منطقه کاهش تنش، یک بخش موسوم به لشکر خالد بن ولید در حوض‌یرموک هستند که با وجود نیرو و تجهیزات اندک حتی مقابل تروریست‌های ارتش آزاد هم که مستقیما از داخل خاک اردن حمایت می‌شوند ایستانده‌اند اما گروه اصلی همان جبهه‌النصره است و حضورش چنان علنی است که اخیرا بیش از 10 عامل انتحاری آن در محله المنشیه خطوط ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند.
اما از آنجایی که بیشتر نیروهای النصره در استان‌های جنوبی سوریه ماهیت غیرسوری دارند که دست‌کم برای سازمان اطلاعات اردن و طبیعتا آمریکایی‌ها و روس‌ها شناخته شده هستند، به‌نظر می‌رسد قابلیت پیوستن به ارتش آزاد را که کاملا زیر پوشش آمریکا و انگلیس قرار گرفته هم ندارند. بنابراین آمریکایی‌ها به بن‌بست بزرگ‌تری در جنوب سوریه برخورد کرده‌اند، چرا که با وجود چنین عناصر غیرسوری در القاعده در مناطق کاهش تنش و حمایت آشکار اسرائیل و سعودی از آنها آتش‌بس هم چندان محکم نخواهد بود که در این صورت ارتش سوریه و متحدانش بویژه روسیه به سرکوب این گروه‌ها در یک‌قدمی فلسطین اشغالی خواهند پرداخت و این به معنی باخت مشترک ترامپ و نتانیاهو در سوریه خواهد بود. حتی دیروز خبر رسید برخی گروه‌های تروریستی زیرمجموعه القاعده، رسما از پذیرش آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا در جنوب سوریه سر باز زده‌اند.
پس آمریکایی‌ها یا باید در اقدامی عملی جبهه‌النصره را از جنوب سوریه تخلیه کنند یا در غیر این صورت در سطح بین‌المللی به‌عنوان حامی اصلی القاعده شناخته خواهند شد.
حال به نظر می‌رسد ترامپ که از یک سو پشت این بن‌بست بزرگ گیر کرده و همزمان برای مدارا و حتی حمایت از شاخه القاعده در سوریه زیر فشار اسرائیل است، در مقابل فشار جنگ‌سالاران کنگره برای راه انداختن جنگی جدید در خاورمیانه کوتاه آمده باشد و در تصمیمی جنون‌آسا  طبق خبری که سی‌بی‌سی اعلام کرده، به بازی با نام جبهه‌النصره روی آورده باشد. حذف موقتی نام القاعده سوریه از فهرست تروریستی آمریکا به این بهانه که به هیات تحریرالشام تغییر نام داده، بهانه‌ای است برای ارسال سلاح‌های مدرن و پیشرفته آمریکایی از جمله موشک‌های «تاو» برای گروه‌های تکفیری در جنوب سوریه. البته در این صورت ترامپ با این کار رسما به سوریه و متحدانش اعلان جنگ داده که باید گفت بودجه نظامی بی‌سابقه نظامی حدودا 700 میلیارد دلاری که این هفته در کنگره تصویب شد پاداشی به جنون جنگی رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. در همین حال طبق گزارش شبکه سی‌ان‌ان، آمریکا در 6 ماه نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ عملیات‌ نظامی در نواحی بحران‌زده دنیا از جمله سوریه را افزایش داده است و آماده می‌شود عملیات‌های بیشتری انجام دهد.

پیشگوی مراکشی: صلح در سوریه، جنگ قبیله‌ای در عربستان
یک ستاره‌شناس مراکشی در جدیدترین پیشگویی‌اش از پیروزی اسد در شام و جنگ قبیله‌ای در حجاز خبر داد. علی عبدالرحمن العیس که به خاطر پیشگویی‌هایش در مغرب شهرتی به هم زده است، اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه تونسی المغاربیه گفته  است وضع کشورهای عربی دستخوش تغییرات سریع خواهد شد. پیش‌بینی‌های العیس مستقیما به بحران‌های فعلی در کشورهای عربی مربوط بوده و به قرار زیر است: «جنگ سوریه با پیروزی بشار اسد پایان خواهد یافت و در سایه اختلاف در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، درگیری‌ها به عربستان‌سعودی نیز خواهد رسید... جنگ عظیمی در منطقه رخ خواهد داد که شراره آن از قطر خواهد بود، سپس داعش به طور ناگهانی در خیابان‌های عربستان‌سعودی ظاهر خواهد شد و رسانه‌های عربی و جهانی با شگفتی زیاد خواهند پرسید که آنان کی، چگونه و از کجا آمده‌اند. اختلاف و جنگ داخلی، عربستان را به «قبایل درگیر با هم» تبدیل خواهد کرد که هر قبیله با امیر خود بیعت می‌کند و ظهور داعش سبب راه افتادن حمام خون می‌شود». العیس سپس به صورت تفصیلی درباره تحول بزرگی که در آینده شامات دیده، سخن می‌گوید: «آغاز حل بحران از ابتدای زمستان خواهد بود و ورزش، نمایش و هنر جایگزین جنگ در این سرزمین خواهد شد. سوریه «پاریس شرق» خواهد بود و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تصمیم‌های مهمی را شامل افزایش سطح آزادی بویژه برای مطبوعات اتخاذ کرده و سوریه را به کشوری قانونمدار تبدیل خواهد کرد که الگو خواهد بود. لبنان از سوریه درخواست کمک خواهد کرد و دمشق ندایش را لبیک خواهد گفت و لبنان، از توطئه‌ای عظیم که ضدش طراحی شده، نجات می‌یابد».


Page Generated in 0/0063 sec