printlogo


کد خبر: 178481تاریخ: 1396/4/31 00:00
روحانی در جلسه هیأت دولت: تحریم‌های جدید آمریکا با روح و متن برجام تعارض دارد؛ آمریکا دوچهره است
پایان خوش‌بینی
اگر آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌هایی را تحت هر عنوان و بهانه علیه ما اعمال کنند ملت پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شورای اسلامی نیز متقابلا مصوباتی خواهد داشت

گروه سیاسی: تغییرات ملموس ادبیات محمدجواد ظریف نسبت به آمریکایی‌ها که در سفر او به نیویورک آشکار شده، حالا شامل حسن روحانی نیز می‌شود. پس از انتقادات تند ظریف علیه آمریکا و اذعان او به نقض صریح برجام توسط دولت آمریکا، حالا حسن روحانی هم در روزهایی که ظریف در آمریکا به سر می‌برد، منتقد سیاست‌های آمریکا در قبال برجام شده و تاکید کرده است در صورت تصویب طرح تحریم‌های جدید ضدایرانی در کنگره آمریکا، ایران به این اقدام پاسخ متناسب خواهد داد. روحانی به صورت ویژه از واکنش متقابل مجلس شورای اسلامی در صورت تصویب تحریم‌های ضدایرانی در کنگره آمریکا نام برده است. تاکید بر واکنش مناسب، البته تنها اظهارنظر ضدآمریکایی روحانی نبود. حسن روحانی که افکار عمومی در ایران نوع نگاه او به آمریکا را با آن جمله معروفش در تمجید از «هوش و ادب» باراک اوباما تخمین می‌زند؛ این بار آمریکایی‌ها را بدعهد، دوپهلو و دوچهره نامید و گفت آمریکایی‌ها توطئه چیده‌اند تا با اقدامات خلاف برجام خود، ایران را به خروج از برجام ترغیب کنند. او این سیاست آمریکا را یک توطئه و بازی جدید دانست و گفت نباید در زمین آمریکا بازی کرد. اظهارات روحانی در حالی است که محمدجواد ظریف هفته گذشته در آمریکا تاکید کرد نسخه خروج ایران از برجام روی میز است و در صورت تشخیص، ایران از برجام خارج خواهد شد.
هشدار حسن روحانی به آمریکایی‌ها درباره واکنش ایران به تصویب تحریم البته با هشدار صریح سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه شد. فرمانده سپاه به طرف آمریکایی هشدار داد در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه، باید پایگاه‌های خود را تا شعاع 1000 کیلومتری ایران جمع کند. این هشدار فرمانده سپاه درباره همان تحریم‌هایی است که حسن روحانی نیز درباره آن به طرف آمریکایی هشدار داده است. تحریم موسوم به S722 اخیرا با رای مثبت 98 سناتور آمریکایی تصویب شد و اینک در انتظار رای مثبت کنگره آمریکا است تا روند اجرای آن آغاز شود. پیش‌تر مقامات دولت ترامپ نیز نسبت به اجرای این تحریم‌های جدید چراغ سبز نشان داده بودند؛ تحریم‌هایی که به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران اگرچه به بهانه برنامه دفاع موشکی و سپاه پاسداران اعمال می‌شوند اما هدف اصلی آن فروپاشی اقتصادی و به زمین زدن دولت مستقر در ایران است. شاید تغییر لحن حسن روحانی نسبت به مقامات آمریکایی نیز با آگاهی از همین خطر باشد. اظهاراتی که سنجش میزان جدیت و قطعیت آن نیازمند زمان است اما دست‌کم نشان می‌دهد دوران خوش‌بینی به آمریکا و برجام نزد مسؤولان ایرانی به پایان رسیده است.
روحانی مواضع جدید ضد آمریکایی‌‌اش را روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت گفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این جلسه درباره رفتار ناصحیح آمریکا در قبال تعهدات بین‌المللی‌اش گفت: عظمت و جایگاه سیاسی هر کشوری در دنیا، به اعتماد نسبت به آن کشور و احترامی که آنان به تعهدات خودشان دارند، مربوط می‌شود. روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دوران جدید، بسیاری از تعهدات‌شان را زیرپا می‌گذارند، افزود: آنها تعهد پاریس، تعهد با کوبا و بسیاری از تعهداتی که در قراردادهای‌شان با آمریکای شمالی و نیز بخشی از تعهداتی که نسبت به آسیای شرقی دارند را زیر پا گذاشته‌اند و این نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند مروج حقوق‌بشر، قانونگرایی و  ثبات و امنیت در جهان باشد. او تاکید کرد: کسی که خودش دارای ثبات نبوده، به قوانین و مقررات احترام نگذاشته و به امضای خودش پایبند نیست، نمی‌تواند دیگران را دعوت به ثبات، امنیت و آرامش کند. روحانی حضور آمریکایی‌ها در منطقه را موجب تشدید اختلافات و درگیری‌ها دانست و گفت: آنها نتوانستند در برابر تروریست‌ها اقدام خاصی انجام داده و ثبات را به منطقه بیاورند، بلکه این ملت عراق و سوریه و کشورهای همجوار و رزمندگان فداکار بودند که با همه وجود مردم مظلوم را یاری و کمک کردند و منطقه را از تروریسم نجات داده و در آینده به طور کامل نجات خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به تعهدات خود پایبند بوده و خواهد بود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز یکی از توطئه‌های آمریکایی‌ها این است به گونه‌ای برخورد کنند که ایران بگوید دست از تعهدات خود برداشته و به امضای خود متعهد نیست، اظهار داشت: این توطئه اخیری است که آمریکا طراحی کرده و به اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایدار خواهد ماند هرچند آمریکایی‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند و از سویی با گزارش رسمی به کنگره اعلام می‌کنند ایران به تعهداتش کاملا متعهد بوده بنابراین ناچارند به برجام احترام بگذارند و نمی‌توانند برجام را نقض کنند و از سوی دیگر به بهانه‌های مختلف به دنبال اعمال یکسری تحریم‌های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید هوشیار باشیم تا در دام آنها نیفتاده و در زمین آمریکا بازی نکنیم و در عین حال متعهد به تعهدات‌مان بوده و راه خودمان را که مسیر پیشرفت است ادامه دهیم، افزود: امروز آمریکایی‌ها از فضایی که بعد از برجام ایجاد شده ناراحتند و نسبت به اینکه ایران با آسیا و اروپا روابط اقتصادی بهتری دارد نگران هستند و طبیعی هم هست نگران باشند چون از این وادی سودی نصیب آنها نمی‌شود. روحانی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که تا امروز شرکای ما در 1+5 با قدرت برای حراست از برجام ایستادگی کردند. آمریکایی‌ها مثل همیشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند اما مطمئنا اگر آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌هایی را تحت هر عنوان و بهانه علیه ما اعمال کنند، ملت بزرگ ایران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شورای اسلامی نیز متقابلا مصوباتی خواهد داشت. وی اظهار داشت: از تخلفات آمریکا نمی‌گذریم و در برابر آنها می‌ایستیم اما در عین حال حواس‌مان جمع است که باید چگونه از این فضای به وجود آمده بهره‌برداری کنیم.
 


Page Generated in 0/0278 sec