printlogo


کد خبر: 178486تاریخ: 1396/4/31 00:00
4 شهید و حدود 300 مجروح در حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به نمازگزاران و متحصنین جمعه خشم در بیت‌المقدس
فوران خشم قدس

همزمان با پنجاهمین سالگرد اشغال بیت‌المقدس، تظاهرات خشم فلسطینی‌ها در این شهر در روز جمعه 30 تیر(23 شوال 1438 هجری قمری) مبارزات برای آزادی ارض مقدس مسلمین از چنگ صهیونیست‌ها را وارد مرحله‌ای جدید و بی‌بازگشت کرد. پس از اقدام جمعه قبل‌تر رژیم اسرائیل در بستن درهای مسجدالاقصی به روی نمازگزاران و منع برگزاری نماز جمعه قدس در این مکان مقدس که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود، برپایی تظاهرات روز خشم این جمعه، سراب کنترل امنیتی صهیونیست‌ها بر اراضی اشغالی را به رخ تل‌آویو کشید تا به قول روزنامه عبری‌زبان معاریو، دولت اسرائیل در این آزمون سخت بازنده باشد. از طرف دیگر، بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌های برخی دولت‌های عربی، فلسطینیان را متقاعد کرد که 3 دولت سازشکار عربی یعنی مصر، اردن و سعودی هیچ اراده و توانی برای حمایت از آنها ندارند. شب پیش از جمعه خشم، طبق اعلام شبکه الجزیره نشست مسؤولان وزارت خارجه اردن با سفیر رژیم صهیونیستی بدون نتیجه پایان یافت تا پادشاهی اردن هم مانند پادشاهی سعودی در رایزنی با اسرائیلی‌ها برای برچیده شدن گیت‌های امنیتی اشغالگران در ورودی‌های مسجدالاقصی و پایان دادن به وضعیت حکومت نظامی موجود در این مکان مقدس شکست بخورد. از طرف دیگر، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از سران و کشورهای عربی و اسلامی خواست اجلاس فوق‌العاده‌ای برای مقابله با «تروریسم صهیونیستی» و تجاوزات علیه مسجدالاقصی برگزار کنند. او همچنین هشدار داد که ملت فلسطین تعارضات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در تلاشی مذبوحانه «جارد کوشنر» داماد صهیونیست و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا را واسطه پیامش به تل‌آویو کرد تا بلکه ردیاب‌های فلزی نصب شده در ورودی مسجدالاقصی برای نماز جمعه برداشته شوند اما کابینه نتانیاهو هیچ وقعی به درخواست محمود عباس ننهاد. این در حالی بود که پلیس اسرائیل صبح دیروز حدود 20 فلسطینی از جمله چندین مسؤول شامل «حاتم عبدالقادر» مسؤول سابق اسرا در جنبش فتح را بازداشت کرد. محمود عباس نیز مجبور شد پس از نشست اضطراری کمیته مرکزی فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین در قدس به حامیان فراخوان روز خشم بپیوندد. پیش از او رهبران حماس و جهاد اسلامی و شیخ محمدحسین، مفتی قدس از فراخوان در فلسطین و سراسر کشورهای عربی و اسلامی برای حمایت از مسجدالاقصی حمایت کرده بودند. در خارج از قدس، تظاهرات روز خشم بویژه در نوار غزه و همچنین در پایتخت کشور مالزی بازتاب ویژه‌ای داشت. در کوالالامپور هزاران تن در حضور معاون نخست‌وزیر این کشور در نزدیکی سفارت آمریکا دست به تظاهرات ضداسرائیلی زدند. وخامت اوضاع چنان است که حتی رئیس‌جمهور ترکیه نیز به‌رغم ازسرگیری روابط دوستانه با تل‌آویو در این‌باره به اسرائیل هشدار داد. اردوغان طی تماس تلفنی با رووین ریولین، رئیس رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد که با توجه به اهمیت و جایگاه مسجدالاقصی برای جهان اسلام اسرائیل باید گیت‌ها را هرچه زودتر از ورودی مسجد بردارد.
پنجشنبه‌شب خونین
با وجود درگیری‌های یک هفته اخیر، سطح درگیری‌ها در قدس با حمله وحشیانه پنجشنبه‌شب نظامیان اسرائیلی به نمازگزاران بی‌سلاح فلسطینی با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به بی‌سابقه‌ترین حدممکن رسید. حمله به فلسطینیان در حال اقامه نماز عشا در نزدیکی باب‌الاسباط در مجاورت مسجدالاقصی یکی از وحشیانه‌ترین حملات در قدس طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در این حمله 78 نمازگزار زن و مرد و حتی امدادرسانان، خبرنگاران و شماری از فعالان خارجی حامی فلسطین که در محل حاضر بودند نیز زخمی شدند. اما اشغالگران به همین حد قانع نشدند و  به بیمارستان‌هایی که مجروحان در آن بستری شده بودند نیز یورش بردند که جوانان فلسطینی درهای بیمارستان را به روی آنها بسته و مانع ورود اشغالگران شدند. پس از این حمله درگیری به دیگر محلات قدس از جمله شهرک رام‌الله در شمال این شهر هم کشیده شد. تحصن‌کنندگان باب‌الاسباط پس از آن مورد حمله دژخیمان اسرائیلی قرار گرفتند که با سردادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به بستن درهای مسجدالاقصی و نصب گیت‌های امنیتی مقابل ورودی‌های این مسجد تاکید کرده بودند. سرانجام بامداد جمعه تنها چند ساعت مانده به اجتماع گسترده فلسطینی‌ها از همه مناطق بیت‌المقدس برای نماز جمعه قدس و تظاهرات روز خشم، رژیم صهیونیستی در نهایت وحشت از تنش‌های موجود با اعزام  5 گردان دیگر ارتش خود به این شهر عملا آن را به اشغال نظامی درآورد.
پانزده هزار نیروی امنیتی صهیونیست بویژه بخش قدیمی قدس را قرق کرده و با کارگذاشتن موانع آهنی در همه‌جای شهر، آن را به پادگان نظامی تبدیل کرد. موانع بویژه در مسیر ورود فلسطینیان از سرزمین‌های اشغالی 1948 به داخل قدس برپا شده بودند. ماموران رژیم با پرتاب گاز اشک‌آور به سوی اجتماع مردم اجازه نزدیک شدن مردان زیر 50 سال به بخش قدیمی قدس را نداند. با وجود این صدها فلسطینی ساکن قدس در محله الصوانه تجمع کرده بودند تا برای نماز و تظاهرات خشم راهی باب‌الاسباط شوند.
4 شهید جمعه خشم
دیروز در حالی که هزاران فلسطینی تلاش داشتند خود را از نقاط مختلف به مسجدالاقصی برسانند، حدود 300 تن در درگیری با نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف قدس، کرانه باختری و نوار غزه زخمی شدند. بسیاری از معترضان نماز جمعه را در اطراف موانعی که رژیم صهیونیستی برای محاصره قدس نصب کرده بود، به‌جا آوردند. اولین شهید روز خشم یک جوان فلسطینی در منطقه جبل المکبر بیت‌المقدس بود که روز جمعه بر اثر تیراندازی صهیونیست‌ها به سوی نمازگزاران فلسطینی به شهادت رسید. در این حمله بیش از 10 فلسطینی دیگر زخمی شدند. با شهادت این جوان شمار شهدای انتفاضه قدس به 344 تن افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری مآن، در حومه شرقی قدس اشغالی در منطقه رأس‌العمود، مردم خشمگین با تشییع بلافاصله پیکر یک شهید نوجوان، صحنه‌ای نمادین را در جمعه خشم رقم زدند. پیکر محمد محمودشرف 17 ساله تنها دقایقی پس از شهادتش بر اثر اصابت گلوله مستقیم اسرائیلی‌ها روی دستان مردم تشییع شد.
یک دانشجوی 20 ساله به نام محمد ابوغانم در محله التور در بخش قدیمی قدس و یک کودک 7 ساله که بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور نظامیان صهیونیست در شهرک الرام دچار خفگی شده بود، از دیگر شهدای این روز بودند.
انتقاد هاآرتص از رژیم صهیونیستی
سرکوب جنون‌آمیز مردم قدس توسط دولت نتانیاهو، حتی باعث خشم و انقاد اپوزیسیون رژیم صهیونیستی شده است. روزنامه «هاآرتص» با انتشار گزارشی به قلم «جدعون لوی» با عنوان «عملیات حرم معلول اشغالگری است»، ادامه تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و مسجدالاقصی را نکوهش کرد. این روزنامه عبری‌زبان عملیات استشهادی 2 جمعه پیش توسط 3 جوان از یک خاندان فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی 48 در مسجدالاقصی را که طی آن 2 نظامی اسرائیلی کشته شدند تروریستی ندانست. به نوشته هاآرتص، انگیزه‌های مهاجمان مسجدالاقصی، دینی، قومی یا هر دوی آنها بوده اما آنها به غیرنظامیان یهودی حمله نکرده‌اند بلکه قصد ورود به محلی مقدس را داشتند که توسط نظامیان اسرائیلی اشغال شده بود. این روزنامه سپس پیش‌بینی کرده عملیات مسجدالاقصی نشانه آن است که در داخل اراضی تحت کنترل اسرائیل نیز شهروندانی به درگیری‌های مسلحانه علیه اشغالگران ملحق خواهند شد و این تذکری است که باید هر اسرائیلی را نگران کند. هاآرتص در پایان با اشاره به برهم زدن عزاداری خانواده‌های فلسطینی برای 3 جوان شهید شده، می‌آورد: «اسرائیل به تعبیری گناه یکی را پای دیگری نوشته و با بستن 2 روزه مسجدالاقصی اقدام به مجازات جمعی و نشان دادن واکنشی منفعلانه به این حادثه کرد. این رفتارها تنها موجب فوران خشم و عصبانیت مردم می‌شود چون آنها را از حق عزاداری محروم می‌کند، در حالی که آیا به مخیله کسی خطور کرده که یهودیان را از برپایی 7 روزه عزاداری برای مرده‌های‌شان منع کند؟»


Page Generated in 0/0098 sec