printlogo


کد خبر: 178535تاریخ: 1396/5/1 00:00
نسخه اولیه طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ایران منتشر شد
رونمایی مادر تحریم‌ها

گروه سیاسی: دیروز نسخه اولیه طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم جدید علیه ایران در سایت مجلس نمایندگان منتشر شد. این نسخه اولیه که با عنوان طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی منتشر شده، روز سه‌شنبه این هفته به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد. سران مجلس نمایندگان آمریکا بر سر متن اولیه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی به توافق رسیدند. از این‌رو به نظر می‌رسد کلیات این نسخه منتشر شده به تصویب خواهد رسید. در این طرح که نسخه اصلاح و تکمیل‌شده مصوبه سنای آمریکا برای تحریم ایران و روسیه (S722) است، به فعالیت‌های موشکی، حمایت از گروه‌های مقاومت و مسائل حقوق‌بشری به عنوان بهانه‌هایی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران استناد شده است. به اعتقاد کارشناسان مفاد این پیش‌نویس در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، عملا نقض بیشتر تعهدات آمریکا در برجام است به گونه‌ای که این‌بار به بهانه‌های موشکی، مبارزه با تروریسم و حقوق‌بشر، بیشتر تحریم‌های برداشته شده در برجام را باز خواهد گرداند. حسن روحانی چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت گفت در صورت تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، هم مردم ایران و هم مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان خواهند داد. کاخ سفید پیش از این برای اجرای این تحریم‌ها چراغ سبز نشان داده بود.  براساس این طرح، وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر خزانه‌داری و رئیس اطلاعات ملی آمریکا باید در نهایت تا ۱۸۰ روز پس از تصویب قانون و پس از آن هر 2 سال یک بار مشترکا «راهبردی را برای مقابله با فعالیت‌های متعارف و نامتقارن ایران که مستقیما ایالات متحده و متحدان کلیدی‌اش در خاورمیانه، شمال آفریقا و فراتر از آن را تهدید می‌کند» به کمیته‌های مربوط و ریاست کنگره تحویل دهند.  به گزارش فارس، این گزارش باید شامل راهبرد کوتاه و بلندمدت ایالات متحده در قبال ایران، ارزیابی دولت از توانمندی‌های نظامی ایران، برنامه‌های ایران برای ارتقای توانمندی‌هایش، فعالیت‌های ایران در حوزه‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی و فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس و میزان حمایت‌های ایران از گروه‌های مقاومت باشد.
تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی
این طرح در صورت تصویب، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند برای مقابله با برنامه موشکی ایران، افراد و شرکت‌های زیر را در فهرست تحریم قرار دهد:
- هر فردی که عامدانه در هر فعالیتی که عملا به توسعه برنامه موشکی ایران کمک می‌کند، مشارکت داشته باشد یا به ایران در دریافت، انتقال و توسعه این توانمندی‌ها کمک کند.
- شرکت‌های تحت مدیریت یا مالکیت این افراد
- شرکت‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده باشند.
- هر فرد یا شرکتی که عامدانه به افراد بند 1، کمک مالی، فنی، خدماتی یا حمایت‌های دیگر ارائه کند.
این طرح دولت آمریکا را موظف می‌کند دارایی‌های افرادی را که در شمول بندهای فوق قرار می‌گیرند، در آمریکا بلوکه کرده و مانع ورود آنها به این کشور شود. علاوه بر این، افرادی که به تجارت با اشخاص و نهادهای تحریم‌شده پرداخته و تحریم‌ها را نقض کنند، با جریمه‌های مالی و دیگر تنبیهات پیش‌بینی شده در قوانین تحریمی آمریکا مواجه می‌شوند.
تحریم‌های مرتبط با «تروریسم» علیه سپاه
این طرح با متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس به حمایت از تروریسم، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند ۹۰ روز پس از تصویب قانون، «مقامات، عوامل و وابستگان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را در فهرست تحریم قرار دهد. دارایی‌های افرادی که در این فهرست قرار گیرند در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا از مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند.
تحریم‌های مرتبط با «نقض حقوق‌بشر»
وزیر خارجه آمریکا در صورت تصویب این طرح موظف خواهد بود ظرف ۹۰ روز فهرستی از افرادی را که آنها را عامل «نقض حقوق بشر» در ایران می‌داند، به کنگره ارائه دهد. این طرح دولت آمریکا را موظف می‌کند دارایی‌های افرادی را که در شمول بندهای فوق قرار می‌گیرند، در آمریکا بلوکه کند. علاوه بر این، افرادی که به تجارت با اشخاص و نهادهای تحریم‌شده پرداخته و تحریم‌ها را نقض کنند، با جریمه‌های مالی و دیگر تنبیهات پیش‌بینی شده در قوانین تحریمی آمریکا مواجه می‌شوند.
ممنوعیت فروش تسلیحات سنگین به ایران
این قانون همچنین بر لزوم ممانعت از فروش تسلیحات سنگین از جمله تانک، خودروهای زرهی، توپ‌های کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی‌های جنگی و سامانه‌های موشکی به ایران، تاکید دارد. این قانون رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند افرادی را که به فروش این تجهیزات به ایران کمک می‌کنند یا چنین تجهیزاتی را به ایران می‌فروشند، در فهرست تحریم قرار دهد.
 


Page Generated in 0/0248 sec