printlogo


کد خبر: 178576تاریخ: 1396/5/1 00:00
جریمه سنگین به‌خاطر شکایت دایی و آندو از سرخابی‌ها
گل به خودی

2 بازیکن سابق استقلال درحالی از این تیم شکایت کرده‌اند که این مساله می‌تواند باعث ابطال مجوز حرفه‌ای آبی‌ها شود. کاوه رضایی، مهاجم فصل گذشته استقلال و آندرانیک تیموریان هافبک سابق استقلال بابت مطالبات‌شان از این تیم به AFC نامه زده‌اند. مطالبات این دو از استقلال کمتر از یک میلیارد تومان است و ظاهرا این دو بازیکن حکم محکومیت باشگاه استقلال را به AFC جهت اطلاع از بدهکار بودن باشگاه استقلال ارسال کرده‌اند. اقدام این دو بازیکن می‌تواند باعث ابطال مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال و عدم راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا شود. از سوی دیگر علی دایی با شکایتش موفق شد یک جریمه نجومی برای قرمزها ببرد. کمیته استیناف تایید کرد باشگاه پرسپولیس باید مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به علی دایی بپردازد. البته کمیته استیناف در روزهای آینده این رای را به صورت رسمی منتشر می‌کند. با برکناری دایی از تیم فوتبال پرسپولیس در شهریور سال ۹۳، این مربی از باشگاه پرسپولیس بابت مدت زمان قرارداد و مبلغ باقیمانده‌اش شکایت کرد که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را به سود دایی صادر و باشگاه پرسپولیس را محکوم کرد. براساس این رای باشگاه پرسپولیس مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت مبلغ باقیمانده قرارداد و یک میلیارد تومان هم بابت مالیات به دایی محکوم شد. این موضوع باعث شد مسؤولان این باشگاه به کمیته استیناف شکایت کنند و قرار شد این کمیته رای خود را درباره پرونده دایی و باشگاه پرسپولیس صادر کند. از طرف دیگر دایی اعلام کرده بود حاضر به مصالحه و توافق بر سر این شکایت خواهد بود اما اراده‌ای از سوی مسؤولان باشگاه پرسپولیس در این‌باره وجود نداشت و در نهایت دایی اعلام کرد خواهان اعلام رای کمیته استیناف خواهد بود.
واکنش باشگاه استقلال به شکایت
معاون ورزشی باشگاه استقلال به شکایت 2 بازیکن پیشین استقلال از باشگاه به AFC واکنش نشان داد. پندار توفیقی درباره شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی به AFC برای دریافت مطالبات‌شان گفت: فوتبال حرفه‌ای شده و تابع قوانین و مقررات است. قرارداد این دو بازیکن در فدراسیون فوتبال ثبت شده و مرجع رسیدگی به آن نیز کمیته انضباطی و استیناف است. ما از کمیته تعیین وضعیت بازیکنان خواسته‌ایم تعیین تکلیف کنند مرجع رسیدگی به شکایت این دو بازیکن فدراسیون فوتبال است یا AFC.
وی با بیان اینکه «هر بازیکنی حق دارد به حقش برسد». گفت: ما اختیار بازیکن را نداریم که برای او تصمیم بگیریم چه کار کند، چه کار نکند. با این حال، در قرارداد بازیکنان قید شده مرجع رسیدگی به قراردادها کمیته انضباطی و استیناف است. در حال حاضر ترجیح می‌دهیم اظهارنظری نکنیم و فدراسیون فوتبال نظر بدهد.
معاون ورزشی باشگاه استقلال ادامه داد: قرارداد تیموریان برای سال 92 است و مبلغ 640 میلیون طلب دارد که علاوه بر آن، خواستار پرداخت جریمه دیرکرد آن نیز شده است. رضایی هم ظاهرا 120 میلیون طلب داشته که با دیرکرد به 200 میلیون تومان رسیده است. امور مالی باشگاه باید مشخص کند این بازیکن چقدر دریافتی داشته و چقدر طلبکار است.
ممنوع‌الخروجی؛ دلیل شکایت آندو از استقلال
خبر شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال باعث بهت طرفداران استقلال شده است. آنها انتظار نداشتند بازیکنی که همین چند ماه پیش قرار بود در تیم‌شان بازی کند از استقلال شکایت کند اما آندو در گفت‌وگو با فارس حرف‌هایی زده که شاید بتوان در این‌باره به او هم حق داد. او می‌گوید: این درخواست به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و من از مدت‌ها قبل خواستار دریافت مطالباتم شده بودم و موضوع تازه‌ای نیست. باشگاه استقلال نیز از مدت‌ها قبل در جریان درخواست‌های بحق من قرار داشت. اکنون نیز باید بگویم در جریان تصمیم‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و دیگر مراجع درباره باشگاه استقلال نیستم و پاسخ این سوال را باید از باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال بپرسید. او ادامه داد: من به‌خاطر خودداری باشگاه استقلال از پرداخت مالیاتم مدتی ممنوع‌الخروج بودم که این موضوع در زندگی شخصی‌ام تاثیر بسیاری داشت و اگر این مالیات توسط خودم پرداخت نمی‌شد قطعا نمی‌توانستم تیم‌ملی کشورم را در بازی‌های برون‌مرزی همراهی کنم اما مالیات حقوقی که نگرفته بودم را پرداخت کردم تا بتوانم تیم‌ملی فوتبال ایران را در بازی‌های خارجی همراهی کنم. حتی به واسطه پرداخت نشدن این مالیات مدتی حساب شخصی من مسدود شد که تا به امروز حتی یک بار هم درباره این موضوع حرفی نزده بودم، چون نمی‌خواستم باشگاه استقلال تحت فشار قرار بگیرد. حدود ۸۰۰ میلیون از طلب من باقی مانده است. در این مدت بارها به صورت کاملا محترمانه از طریق مدیربرنامه‌هایم باشگاه استقلال را در جریان خواسته‌ام قرار دادم و به آنها گفتم لااقل طلبی را که مالیاتش را هم پرداخت کرده‌ام به من برگردانند اما آنها هیچ توجهی به درخواست‌های مکرر من نداشتند.  
تیم‌های بدهکار از لیگ قهرمانان و لیگ داخلی کنار گذاشته می‌شوند
عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید براساس قانون مجوز حرفه‌ای‌سازی، تیم‌هایی که وضعیت مالی نامشخصی دارند نمی‌توانند حتی در لیگ داخلی کشور خود شرکت کنند. شاهین رحمانی درباره مشکلات مالی تعدادی از باشگاه‌ها و شرایط حضور آنها در لیگ قهرمانان آسیا با وجود این مشکلات، گفت: به‌طور کلی شرایط حضور یک باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا بستگی به مقررات دارد. در قانون هم آمده است باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای‌سازی دریافت کنند، می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند. در مجوز حرفه‌ای‌سازی هم موارد مختلفی وجود دارد که باید آن را رعایت کرد. یکی از این موارد، مشخص بودن وضعیت مالی باشگاه‌هاست. وی تاکید کرد: باشگاه‌هایی که بدهکار هستند یا وضعیت مالی نامشخصی دارند نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای‌سازی بگیرند. براساس قانون حرفه‌ای‌سازی، باشگاه‌هایی که وضعیت مالی آنها مشخص نیست حتی نمی‌توانند در لیگ داخلی خودشان شرکت کنند. طبیعتا اگر این تیم‌ها به لیگ قهرمانان آسیا هم راه یافته باشند، حق شرکت در این رقابت‌ها را هم ندارند. این یک قانون کلی است که از ۵ یا ۶ سال پیش اجرا شده است. عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا یادآور شد: کاری که AFC می‌کند این است که دارد با جدیت بیشتر به این قضیه نگاه می‌کند. پیش از این رسیدگی و صدور مجوز حرفه‌ای به یک نهاد داخلی در همان کشور سپرده شده بود و آن نهاد مسؤولیت بررسی وضعیت و صدور مجوز را بر عهده داشت. حالا براساس آنچه اعلام شده، AFC روی وضعیت مالی باشگاه‌ها نظارت ویژه می‌کند و چنانچه یک باشگاه بدهکار باشد، حتی اگر مجوز حرفه‌ای‌سازی آن صادر شده باشد، اجازه حضور در لیگ قهرمانان به آن تیم داده نمی‌شود. رحمانی خاطرنشان کرد: وضعیت مالی یک باشگاه در مصاحبه بین من و شما مشخص نمی‌شود. وضعیت مالی در بررسی اسناد مالی یک باشگاه تعیین می‌شود. بنابراین آنچه در اسناد مالی مشخص می‌شود بستگی خاصی به شفافیت، سلامت و مسؤولیت‌پذیری نهادهای مربوطه دارد. وی تصریح کرد: همانطور که گفتم اگر
باشگاهی وضعیت مالی نامشخصی داشته باشد، حق شرکت در لیگ داخلی را هم ندارد. این برای کشورهایی که مجوز حرفه‌ای‌سازی را پیاده می‌کنند، صدق می‌کند.


Page Generated in 0/0054 sec