printlogo


کد خبر: 178587تاریخ: 1396/5/1 00:00
واردات روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور، حاصل حذف سهمیه‌بندی سوخت
زنگنه ایران را محتاج واردات بنزین کرد

گروه اقتصادی: از 2 سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت. به گزارش نسیم‌آنلاین، مصرف بنزین در سال جاری، با شتاب فراوان در حال افزایش است و رکوردهای جدیدی به جای می‌گذارد که دلیل اصلی آن را باید در اقدامات غیرکارشناسی وزارت نفت دانست که سهمیه‌بندی بنزین را لغو کرد. به گفته منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هم‌اکنون میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است. از سوی دیگر، در تیرماه امسال مصرف بنزین به ۸۴ میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. بر این اساس، هم‌اکنون نیاز کشور به واردات بنزین به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز هم نزدیک شده است که رکورد جدیدی در سالیان اخیر بویژه پس از سهمیه‌بندی بنزین است.  با ادامه روند افزایشی مصرف بنزین، یقینا روز به روز باید ارز بیشتری از منابع کشور را صرف واردات این فرآورده نفتی کرد. اما چرا مصرف بنزین، ترمز بریده است؟ دلیل آن را باید در اقدام غیرکارشناسی وزارت نفت دولت یازدهم در حذف سهمیه‌بندی بنزین دانست. زنگنه در ۲ سال اخیر همواره در پاسخ به انتقادات درباره تبعات حذف سهمیه‌بندی بنزین، مدعی بود که این اقدام موجب افزایش بی‌رویه مصرف نخواهد شد. سال ۹۵ زنگنه با دفاع از اقدامش در حذف سهمیه‌بندی بنزین به ایسنا گفت:‌ «نکته جالب این است که سال گذشته (۱۳۹۴) در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ‌کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود یک میلیون خودرو به سامانه حمل‌ونقل کشور اضافه شده است و این درحالی است که تنها 7/1 درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده است و این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچ‌گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.» اما در حالی که مجلس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ بازگشت سهمیه‌بندی بنزین را تصویب کرده بود، با اصرار وزارت نفت، این حکم قانونی در اصلاحیه بودجه حذف شد تا روند مصرف بنزین در سال ۹۵ هم ادامه پیدا کند. این روند افزایشی سرانجام در سال جاری ترمز برید و این روزها به بالای ۸۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده است. با توجه به اینکه واردات روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین هزینه ارزی سنگینی به دولت تحمیل می‌کند، مسؤولان وزارت نفت مجددا به دنبال راه چاره می‌گردند و احتمالا مجددا مجبور به سهمیه‌بندی خواهند شد. اکنون باید به جناب زنگنه گفت دستپخت خود را در حذف سهمیه‌بندی بنزین تحویل بگیرید.
بحثی درباره افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه این شرکت مجری دستورات دولت و مجلس است، گفت: تاکنون تصمیمی درباره سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین اتخاذ نشده است. منصور ریاحی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به احتمال افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی با توجه به روند فزآینده افزایش مصرف در ماه‌های اخیر گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجری مصوبات مجلس و دولت است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هرگز نمی‌توانیم پیشنهاددهنده چنین مواردی به دولت یا مجلس باشیم، تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها مجری قانون است و هر تصمیمی از سوی مجلس و دولت اتخاذ شود، اجرا خواهد کرد و ما پیشنهاددهنده نیستیم. ریاحی تصریح کرد: تاکنون نیز چنین بحث‌هایی مطرح نشده است و در قانون بودجه سال 96 نیز افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی نیز نیامده است. وی خاطرنشان کرد: قیمت فعلی بنزین در هر لیتر 1000 تومان است و بنزین بدون سهمیه به متقاضیان عرضه خواهد شد. بنا بر این گزارش اخیرا برخی رسانه‌ها به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیشنهاد افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین برای کنترل مصرف را مطرح کرده بودند. در روزهای اخیر شاهد افزایش مصرف بنزین به روزانه 84 میلیون لیتر هستیم. مصرف بنزین از ابتدای سال 96 به یکباره افزایش یافته است و به گفته مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پایین نیامده و در این حد مانده است.
کنترل روند صعودی مصرف بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با اشاره به افزایش نگران‌کننده مصرف بنزین در کشور گفته بود: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درباره تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند. ریاحی به خبرگزاری صداوسیما گفت: میزان مصرف بنزین در فروردین 96 در مقایسه با فروردین پارسال 8 درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت‌ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 6/8 درصد افزایش داشته است. همچنین در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت‌ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه 84 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که در مقایسه با تیر سال گذشته 10 میلیون لیتر بیشتر است. ریاحی تأکید کرده است: هم‌اکنون برای تأمین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعاً این روند تا حدی می‌تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم‌اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تأمین این مقدار بنزین استفاده می‌کنیم. اکنون پاسخگوی نیازهای کشور هستیم اما چنانچه مورد خاصی پیش بیاید مدیریت کلان کشور در این زمینه باید تصمیم‌گیری کند. دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌هاست و این موضوع کار کارشناسی می‌خواهد. ریاحی معتقد است دلایل متعددی درباره افزایش مصرف داریم که یکی از اصلی‌ترین آنها افزایش تولید خودرو است، چرا که در سال گذشته چیزی حدود یک میلیون و 340 هزار خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال 94 حدود 38 درصد رشد داشته است.


Page Generated in 0/0055 sec