printlogo


کد خبر: 178646تاریخ: 1396/5/2 00:00
بازگشت ارتش سوریه به کرانه جنوبی رود فرات پس از 4 سال
توفان حزب‌الله در عرسال

حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در راستای عملیات خود برای پاکسازی دشت‌ها و بیابان‌های اطراف عرسال از وجود تروریست‌ها، کنترل مناطق جدیدی را در دست گرفته‌اند. به گزارش رسانه‌های لبنانی، مبارزان مقاومت، یکشنبه در سومین روز عملیات خود در مرزهای سوریه و لبنان توانستند بر ارتفاعات شعبه القلعه در شرق تپه‌های عرسال تسلط یابند که از مرتفع‌ترین نقاط با ارتفاع 2350 متر از سطح دریاست. رسانه جنگ اعلام کرد، مبارزان مقاومت همچنین بر وادی العوینی که مرکز مهم جبهه النصره قلمداد می‌شود، تسلط یافتند. آنها همچنان در ارتفاعات عرسال پیشرفت بزرگی را رقم زدند. خبرگزاری سانا گزارش داد که ارتش سوریه صبح یکشنبه در ارتفاعات فلیطه در قلمون غربی واقع در جنوب غرب این کشور موفق شده است خط دفاعی اصلی تروریست‌های جبهه النصره را در هم شکند. این درحالی است که شمار کشته‌ها و زخمی‌های جبهه النصره در سومین روز از نبردهای ناحیه عرسال به 46 نفر و در ارتفاعات فلیطه در منطقه غربی قلمون به 23 کشته رسیده است.
تروریست‌ها پرچم سفید را بالا بردند
حزب‌الله لبنان در ادامه پیشروی خود در اطراف عرسال، بعد از درگیری‌های شدید با جبهه النصره روز شنبه نیز کنترل وادی‌الخیل، القنزح، ضهر الصفا، ضلیل‌الخیل و مناطق دیگر را در دست گرفت. با ادامه پیشروی حزب‌الله در عرسال، تروریست‌های جبهه النصره نیز دچار سردرگمی شده و از طریق بلندگوها خواهان کمک شدند. همچنین بیش از 236 تن از اعضای سرایا اهل‌الشام از اطراف اردوگاه‌های آوارگان در منطقه وادی حمید و الملاهی عقب‌نشینی کردند. تعدادی از تروریست‌ها بعد از پیشروی حزب‌الله پرچم‌های سفید خود را در وادی‌الخیل و عقاب‌الدب در اطراف منطقه بیایان‌های عرسال به نشان تسلیم بالا بردند. برخی از منابع معارض سوری هم اعلام کردند که شمار زیادی از تروریست‌های «اهل‌الشام» به درگیری در قلمون غربی پایان داده و ابراز تمایل کرده‌اند پس از مذاکره با ارتش سوریه به استان ادلب یا منطقه جرابلس منتقل شوند. ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان از روز جمعه عملیاتی را برای پاکسازی مرزهای 2 کشور از وجود جبهه النصره آغاز کرده‌اند. آنها منطقه بیابان‌های (جرود) عرسال و کوه‌های القلمون غربی در نزدیکی مرزهای لبنان را هدف قرار داده‌اند. بر خلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها، عملیات مشترک ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در حال حاضر فقط در خاک سوریه (بخش‌های آلوده قلمون غربی) شروع شده است. این مناطق در اشغال عناصر تروریستی جبهه‌النصره هستند و عملیات برای آزاسازی مناطق تحت اشغال داعش در قلمون (جرود جراجیر و جرود قاره) آغاز نشده است. از سوی دیگر، در داخل خاک لبنان هم عملیات برای پاکسازی حومه شرقی شهر عرسال آغاز نشده و نیروهای ارتش این کشور و رزمندگان جبهه مقاومت در انتظار صدور فرمان برای شروع عملیات هستند. در صورت آغاز عملیات در این محور، یکی از وظایف ارتش لبنان جلوگیری از فرار عناصر تروریستی به شهر عرسال و اردوگاه آوارگان است. این شهر در مقطع فعلی به مکانی امن برای تروریست‌ها و سرکرده‌های آنان تبدیل شده است. حساسیت‌های قومی - مذهبی و فشارهای سیاسی تاکنون مانع پاکسازی این منطقه راهبردی شده است. وجود ارتفاعات و دره‌های عمیق در بخش‌های آلوده قلمون غربی (مناطق اشغالی سوریه) باعث شده عملیات با احتیاط کامل در جرود فلیطه و ارتفاعات ثلاجه و موسی انجام شود.  منطقه جرود فلیطه در قلمون غربی و در نزدیکی مرز لبنان شامل ده‌ها ارتفاع، دره و صخره ناهموار است. تردد در این مناطق بسیار سخت است و طول این ارتفاعات به ۲ هزار و ۴۰۰ متر هم می‌رسد و منطقه اصلی تروریست‌ها برای قاچاق اسلحه به سوریه و لبنان به شمار می‌آید.
بازگشت ارتش سوریه به کرانه جنوبی رود فرات
طی روزهای گذشته ارتش سوریه در محورهای دیگر جنگ علیه تروریسم پیروزی‌های چشمگیری کسب کرده است. سانا گزارش داد، نیروهای ارتش با سیطره بر شهرک الدخیله و مناطق دیگر در حومه جنوبی الرقه، توانستند علاوه بر پاکسازی بخش وسیعی از جنوب این استان برای نخستین‌بار به کرانه رود فرات برسند. منابع نظامی سوری اعلام کردند ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش توانستند بعد از درگیری با تروریست‌های داعش در منطقه السبخه، مناطق جدیدی را در حومه جنوبی رقه آزاد کنند. ارتش سوریه با کنترل بر شهرک الدخیله و بئرالسبخاوی و میدان گازی السبخاوی به کرانه جنوبی رود فرات رسیده است. شهر الرقه و مناطق اطراف آن سال 2013 به کنترل شورشیان سوری به رهبری جبهه النصره درآمد و بعد از جدایی داعش از النصره، به مرکز اصلی این گروه تروریستی تبدیل شد.  به گفته منابع نظامی سوری، نیروهای دولتی طی 3 روز گذشته 4 گذرگاه انسانی را برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیر در اطراف شهر رقه ایجاد کرده‌اند. این منابع می‌گویند داعش تمام مسیرها و ورودی و خروجی‌ محله‌هایی را که منتهی به مناطق استقرار ارتش سوریه می‌شود بمب‌گذاری کرده‌ تا مانع رفتن غیرنظامیان به مناطق آزاد شده شود. کرانه دیگر رود فرات در اختیار کردهای سوریه است که در چند ماه گذشته توانسته‌اند داعش را از آن مناطق خارج کنند. الرقه، مرکز استان الرقه که مقر خلافت خودخوانده داعش نیز هست، اکنون در محاصره این نیروهای تحت حمایت آمریکاست و بخش‌هایی از آن آزاد شده است.
 


Page Generated in 0/0188 sec