printlogo


کد خبر: 178689تاریخ: 1396/5/3 00:00
سلمان به مراکش رفت و عربستان را به پسرش سپرد

به دنبال خروج سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی از عربستان برای گذراندن تعطیلات سالانه تابستانی‌اش در مراکش، دربار ریاض از سپرده شدن امور کشور در غیاب او به پسر و ولیعهدش محمد بن سلمان خبر داد. در همین حال روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی با این عنوان که شمارش معکوس برای کناره‌گیری سلمان از تخت سلطنت آغاز شده است، از قول آگاهان از مسائل پنهانی قصر پادشاهی ریاض، احتمال کناره‌گیری سلمان به نفع پسرش را فراتر از  از 5 ماه آتی ندانست. طبق این تحلیل، پادشاه فرتوت 2 گام نهایی برای زمینه‌چینی سلطنت پسرش یعنی دور کردن محمد بن نایف، ولیعهد پیشین از تخت شاهی به شیوه‌ای ظالمانه و خالی کردن عرصه برای محمد بن سلمان، ولیعهد جدید به بهانه استراحت سالانه در  شهر «طنجه» مراکش و واگذاری اداره کشور به او  و معاونان وفادار و نزدیکانش را برداشته است. بدین ترتیب بن سلمان از ماه آگوست تا پایان سپتامبر عملا پادشاه عربستان خواهد بود و این مدت به مثابه آزمونی است تا زمان دقیق اعلام کناره‌گیری پدرش از تخت سلطنت مشخص شود.
29 شیعه عربستانی اعدام می‌شوند
در ادامه سرکوبگری و تدابیر شدید سعودی‌ها در مناطق شیع‌نشین این کشور، دادگاهی در عربستان با حکم اعدام 29 نفر از ساکنان مناطق شیعه‌نشین قطیف، الاحسا و مدینه منوره موافقت کرد. اسناد حقوقی از این محاکمه‌ها نشان می‌دهد متهمان از داشتن وکیل در جریان بررسی و تحقیق برخوردار نبوده و برای گرفتن اعترافات دروغین شکنجه جسمی و روحی شده‌اند. بر پایه این گزارش، مقامات سعودی از اصطلاح تروریسم برای اجرای برخی قوانین و مجازات‌های سخت مرتبط با آزادی‌ها و حقوق اساسی مانند حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند.
یمنی‌ها ناوچه جنگی متجاوزان را به آتش کشیدند
رسانه‌های یمنی خبر دادند که نیروی دریایی و یگان دفاع ساحلی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز دوشنبه ناوچه جنگی ائتلاف متجاوزان را در ساحل غربی یمن به آتش کشیدند. این ناوچه متجاوزان به یمن، با ارسال پارازیت سعی داشت فعالیت رادارهای ارتش یمن را مختل کند. یک منبع نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک خبر داد که این ناوچه جنگی در ساحل الحدیده در غرب یمن هدف قرار گرفت. 2 روز پیش، ارتش یمن پالایشگاه‌های نفت در استان ینبع در غرب عربستان را موشکباران کرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec