printlogo


کد خبر: 178691تاریخ: 1396/5/3 00:00
مرد هزارچهره نومحافظه‌کار و گماشته کیسینجر، سفیر جدید آمریکا در روسیه
ترامپ در مسیر مسکو دور خورد

صدور استوارنامه برای مرد هزارچهره دیپلماسی آمریکا و مرد منفور دونالد ترامپ به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در روسیه طی روزهای آتی می‌تواند نمود آشکار هیچ‌کاره بودن رئیس کاخ سفید در سیاست خارجی آمریکا باشد. «جون مید هانتسمن جونیور» برجسته‌ترین دیپلمات جمهوری‌خواه، فرماندار سابق و فعال اقتصادی
57 ساله که در 2 دوره کلینتون و اوباما تا سال 2013 سفیر آمریکا در چین بود برای ورود به سفارت ایالات متحده در مسکو تنها به رای اعتماد سنا نیاز دارد. این در حالی است که ترامپ نه‌تنها با او به عنوان یک میلیاردر و تاجر رقیب مشکل شخصی داشته بلکه بارها هانتسمن را متهم به زیر پا گذاشتن منافع آمریکا کرده است. قضیه برای رئیس‌جمهور آمریکا وقتی بغرنج‌تر می‌شود که او باید استوارنامه این رقیب منفور که نوچه هنری کیسینجر، وزیر اسبق خارجه ایالات متحده نیز محسوب می‌شود را برای سفارت روسیه امضا کند، کشوری که ترامپ امید زیادی به ارتباطات ویژه و بهبود روابطش با آن دارد. هانتسمن که از یک خانواده پرجمعیت و ثروتمند صاحب صنایع شیمیایی برخاسته، یک نومحافظه‌کار صهیونیست مسیحی است و خود 7 فرزند دارد. سابقه حضور در پست‌های کلیدی مشاورت کاخ سفید، تجارت بین‌الملل و سفارت آمریکا در خاک شرکای تجاری مهم مثل چین و سنگاپور در دوران هر 5 رئیس‌جمهور معاصر آمریکا یعنی دونالد ریگان، جورج بوش‌های پدر و پسر، بیل کلینتون و باراک اوباما از او یک دیپلمات بسیار برجسته ساخته که به راحتی می‌تواند حرف‌های ترامپ را در مصدر مسؤولیت وتو کند. البته پیوندهای اقتصادی خانواده هانتسمن با روسیه باعث شده که مقامات کرملین از فرستادن او به مسکو استقبال کنند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «کرملین با مطالعه فعالیت‌های هانتسمن به این نتیجه رسیده که او دیپلمات حرفه‌ای و باتجربه‌ای است و مسکو با انتصاب این فرد موافقت کرده است.» پدر او جون هانتسمن سینیور، صاحب بزرگ‌ترین شرکت تولیدی پلی‌استایرن در آمریکا، همچنین مؤسس و مدیرعامل شرکت شیمیایی چندملیتی هانتسمن است که بیش از 100 کارخانه و تاسیسات را در 30 کشور جهان از جمله روسیه و کشورهای پیرامونش در اختیار دارد. البته پوتین و تیمش یک دلیل ویژه دیگر نیز برای استقبال از سفیر جدید آمریکا دارند چرا که به او به چشم نماینده تام‌الاختیار حاکمیت سایه واشنگتن نگاه می‌کنند و نه فقط سفیر رئیس‌جمهوری مثل ترامپ که عملا تمام اختیاراتش در سیاست خارجی محدود شده‌ است.
هانتسمن، رئیس «اندیشکده شورای آتلانتیک»  مهم‌ترین اندیشکده جنگی نومحافظه‌کاران حاکم بر دولت سایه آمریکاست. البته او توانایی ارتباطی فوق‌العاده‌ای دارد و عضو هیات مدیره بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله شرکت نفتی شورون، خودروسازی فورد و هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون هم هست. در حالی که سفیر فعلی آمریکا در مسکو که در صورت اخراج نشدن توسط روس‌ها نیز دوران سفارتش تا پاییز بیشتر طول نخواهد کشید براساس تجربه کاری در حوزه جمهوری‌های سابق به جا مانده از شوروی انتخاب شده بود، انتخاب هانتسمن به این سمت آن هم در حالی که به جای روسی به چینی مسلط است، دلیل عصبانیت ترامپ از تحمیل این گزینه به خود را روشن می‌کند. پس از نقض متعدد مواضع بین‌المللی ترامپ از جمله درباره بحران قطر توسط  دستگاه سیاست خارجی آمریکا، حال فرستادن هانتسمن به مسکو گواه روشنی است که رئیس‌جمهور در سیاست خارجی و حتی در تعامل با دوست نزدیکش در روسیه حق انتخاب ندارد و فقط می‌تواند در مواقع لزوم دست به تخریب و بحران‌آفرینی بزند.


Page Generated in 0/0053 sec