printlogo


کد خبر: 178712تاریخ: 1396/5/3 00:00
2 جوان در عملیاتی در سفارت رژیم اشغالگر قدس در امان به شهادت رسیدند
قیام فلسطینیان اردن علیه صهیونیست‌ها

تعداد شهدای فلسطینی‌تبار درگیری در سفارت رژیم صهیونیستی در امان، پایتخت اردن که یکشنبه‌شب روی داد به 2 نفر رسید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع اردنی که خواست نامش فاش نشود، «محمد الجواوده» جوان 17 ساله فلسطینی‌تبار اردنی پس از تیراندازی ماموران اسرائیلی سفارت در دم شهید شد و فرد دوم به نام «بشار حماره» پزشک اردنی پس از اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شد و بامداد دیروز به دلیل شدت جراحات وارده جان باخت. به گفته این منبع همچنین مجروح اسرائیلی این درگیری که با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفته است، مدیر امور امنیتی سفارت رژیم صهیونیستی در امان بوده است. این درگیری‌ها متعاقب تظاهرات هزاران اردنی علیه اقدامات حرمت‌شکنانه رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی که جمعه گذشته رخ داد در ساختمان مجتمع سفارت اسرائیل در منطقه الرابیه در غرب پایتخت اردن روی داد. روزنامه اردنی الغد به نقل از برخی منابع اعلام کرد 2 جوان فلسطینی‌تبار اردنی با عنوان نجار به سفارت اسرائیل رفتند که با تیراندازی مدیر امنیتی ساختمان روبه‌رو شدند. در حالی که سکوت محض رسانه‌های
عبری- صهیونیستی پس از این حادثه نشان‌دهنده وحشت عمیق تل‌آویو از بیداری اردنی‌ها علیه این رژیم است، دستگاه‌های امنیتی اردن تحقیقات گسترده‌ای را درباره علت حادثه و جوانب آن آغاز کرده‌اند. حمله احتمالا استشهادی 2 جوان مزبور به سفارت صهیونیستی در امان در حالی صورت می‌گیرد که نیمی از جمعیت اردن فلسطینی‌تبار هستند و نشانه‌های آشکاری وجود دارد که با اوج گرفتن قیام مقاومت در بیت‌المقدس در پی حوادث اخیر، کنترل این جمعیت خشمگین از عهده حکومت دست‌نشانده هاشمی اردن خارج خواهد بود.  اگرچه اردن و اسرائیل از سال 1994 با امضای توافقنامه صلح روابط دوجانبه برقرار کرده‌اند اما معاهده صلح «وادی عربه» نظارت اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در شهر بیت‌المقدس را به اردن واگذار کرده، در حالی که عبدالله دوم، شاه هاشمی پس از بحران اخیر هنوز هیچ اقدام عملی برای دفاع از حقوق فلسطینیان در قدس انجام نداده است.
تعطیلی سفارت و کنسولگری اسرائیل در ترکیه
وزارت خارجه اسرائیل از بستن سفارت و کنسولگری خود در ترکیه خبر داد. وزارت خارجه اسرائیل علت این اقدام را دلایل امنیتی عنوان کرده است. این تصمیم اسرائیل در حالی گرفته شده است که یکشنبه‌شب حادثه تیراندازی در سفارت اسرائیل در امان پایتخت اردن باعث کشته شدن 2 اردنی و زخمی شدن یک اسرائیلی شد. این گمانه‌زنی مطرح شده که ممکن است حادثه امان، با رخدادهای خشونتبار 10 روز گذشته در شرق بیت‌المقدس بر سر مسجدالاقصی ارتباط داشته باشد. بویژه آنکه امان، جمعه صحنه تظاهرات ضداسرائیلی در واکنش به وقایع روزهای اخیر در مسجدالاقصی بود.
ادامه بحران در قدس و کرانه باختری
در درگیری‌های گسترده فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی در ادامه بحران مسجدالاقصی، 4 معترض زخمی شدند. در حالی که اهالی قدس کماکان عبور از گیت‌های رصد الکترونیکی کار گذاشته شده توسط صهیونیست‌ها در ورودی‌های مسجدالاقصی را تحریم کرده‌اند، بیت‌المقدس و شهرها و روستاهای کرانه باختری همچنان شاهد درگیری‌های سنگین با نظامیان این رژیم هستند. نظامیان اسرائیلی دیروز با شلیک گلوله جنگی به سوی فلسطینی‌ها در بیت ایل در شمال شهر البیره در کرانه باختری 4 دانشجوی فلسطینی را زخمی کردند. ابتدا اشغالگران با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به تظاهرات دانشجویان دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری که به سوی موانع ایست بازرسی صهیونیست‌ها حرکت کرده بودند حمله بردند و در نهایت از فشنگ‌های جنگی استفاده کردند.
 


Page Generated in 0/0273 sec