printlogo


کد خبر: 178765تاریخ: 1396/5/4 00:00
در مقابل تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مجلس و هیأت نظارت بر برجام واکنش نشان می‌دهند
پاسخ هسته‌ای

گروه سیاسی: تصویب یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا نشان داد در ایران و مجلس، جمع‌بندی این است که آمریکایی‌ها در نهایت طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب خواهند کرد. پس از تصویب طرح تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، این طرح باید به تصویب سنا نیز برسد؛ آنگاه با امضای دونالد ترامپ، روند اجرای آن آغاز می‌شود. این فرآیند البته برای ناظران در ایران قطعی به نظر می‌رسد. امضای 98 سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات پای طرح تحریم‌های S722 نشان داد میزان رای سناتورها به تحریم‌های جدید به اندازه‌ای است (بیشتر از دوسوم) که اختیارات قانونی رئیس‌جمهور آمریکا را نیز سلب می‌کند. طرح تحریم‌های ایران و روسیه البته در مجلس نمایندگان دچار تغییراتی شد و تحریم‌های کره‌شمالی نیز به آن افزوده شد. در نهایت سران 2 حزب آمریکا درباره محتوای این طرح به توافق رسیدند تا طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی به عنوان یک طرح دوحزبی در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود. از سوی دیگر با توجه به رای حداکثری سنا به طرح اولیه و نیز اظهارات سناتورهای بانفوذ، تصویب این طرح در سنا نیز قطعی به نظر می‌رسد. کمااینکه باب کورکر رئیس ‌جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه گفت احتمال می‌دهد اختلافات درباره این لایحه در سنا، به سرعت رفع شود.
در ایران روز گذشته مقامات مسؤول اعلام کردند شرایط برای پاسخ ایران به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا، فراهم شده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت روند پیگیری طرح یک فوریتی مجلس در حال اجراست، ضمن اینکه در کنار مجلس، هیات عالی نظارت بر برجام نیز به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان خواهد داد. اظهارات لاریجانی درباره واکنش ایران به تحریم‌های جدید به گونه‌ای است که نشان می‌دهد پاسخ ایران به تحریم‌های جدید، بر توانمندی هسته‌ای متمرکز است.
لاریجانی در حاشیه اجلاس سراسری هیأت امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران درباره تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها علیه ایران و نقض برجام گفت: این موضوع بحث تازه‌ای نیست و از زمانی که مجلس سنای آمریکا چنین تصمیمی گرفته با چالشی در داخل بدنه آمریکا مواجه بوده است. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تحریم‌ها مربوط به ایران و روسیه است، افزود: متناسب با این تحریم‌ها طرحی در مجلس طراحی شده و همچنین در هیأت عالی نظارت بر برجام اقدامات لازم صورت می‌گیرد. لاریجانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در گذشته و در زمان حال کج‌خلقی‌هایی در برجام داشته‌اند بویژه در دوره اخیر که تصور می‌کنند اگر برجام‌ستیز باشند به نفع آنهاست در حالی که بیشترین ضرر را خودشان می‌بینند. وی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند نظارت‌های آژانس مناسب نیست ما آن را کاهش می‌دهیم، ادامه داد: ایران راه‌های مختلف زیادی داشته و از پتانسیل خوب هسته‌ای برخوردار است و بسیار زود می‌تواند شرایط را تغییر دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران رفتارهای آمریکا را با دقت کامل رصد می‌کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با اقدامات آمریکا تصمیم می‌گیرد و به محض اینکه رفتارهای عملی آنها تغییر کند تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.
از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه پیشنهادات ستادکل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل درباره طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا به کمیسیون متبوعش خبر داد. سیدحسین نقوی به فارس گفت:  بعد از تصویب فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا، این طرح برای بررسی جزئیات و تدوین نهایی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد، کمیسیون هم طبق قانون یک ماه فرصت دارد این طرح را مورد رسیدگی قرار دهد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: در جریان رسیدگی به طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا در کمیسیون از همه نهادها، دستگاه‌ها و مسؤولان ذی‌ربط دعوت می‌شود تا نظرات خود را برای پخته‌تر شدن طرح مذکور ارائه کنند. وی تصریح کرد: تاکنون ستادکل نیروهای مسلح و همچنین سازمان پدافند غیرعامل نظرات و پیشنهادات‌شان درباره طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا را تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کرده اند. نقوی متذکر شد: همه تلاش ما این است که طرحی مستحکم، قوی و با قابلیت اجرایی بالا به تصویب برسد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند اقدام متقابل مناسبی در برابر رفتارهای کینه‌توزانه آمریکا انجام دهد، امیدواریم همه نمایندگان مجلس نظرات‌شان را به کمیسیون امنیت ملی ارائه بدهند، البته تاکنون برخی از نمایندگان مجلس پیشنهادات‌شان را تقدیم کمیسیون کرده اند.
حامیان برجام از مقابله می‌گویند
دولتی‌ها هم می‌گویند می‌خواهند به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران واکنش نشان دهند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز در راستای اظهارات اخیر روحانی درباره پاسخ ایران به نقض برجام، درباره طرح تحریم ایران توسط آمریکا گفت: هر نوع نقض برجام اعم از اعمال تحریم‌هایی که در برجام تکرار و اعمال آنها لغو شده، قطعا نقض برجام خواهد بود و گروهی در داخل کشور مرتبا در حال رصد این موارد هستند؛ تردید نکنید ما از هیچ‌یک از حقوق ملی خود در این قرارداد بین‌المللی نخواهیم گذشت. وی ادامه داد: به محض اینکه گزارش رسمی از سوی این کارگروه که از نظر حقوقی ابعاد این مسائل را بررسی می‌کنند دریافت کنیم، همانطور که رئیس‌جمهور اعلام کردند اقدام قاطعانه انجام خواهیم داد.
علی‌اکبر ولایتی که در زمره حامیان تراز اول برجام به حساب می‌آید نیز دیروز گفت تصویب تحریم‌های جدید آمریکا به معنای نقض برجام است و باید به آن پاسخ داده شود. ولایتی در حاشیه اعطای حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به فرهاد رهبر در پاسخ به سوالی درباره طرح کنگره آمریکا به منظور اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کره‌شمالی و روسیه که به عنوان «مادر تحریم‌ها» از آن یاد می‌شود، اظهار داشت: بدون تردید این تحریم‌ها نقض برجام است. وی افزود: ما هیچ نگرانی از این حرکت‌های خصمانه آمریکا نداریم و در طول 38 سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، هیچگاه آمریکا با حسن‌نیت با ما برخورد نکرده است، بلکه همواره، اعلام شده یا نشده، ما مورد تحریم بودیم. ولایتی افزود: آمریکا پیش از اینکه نتیجه مادی و فیزیکی از مصوبه کنگره خود بگیرد می‌خواهد استفاده تبلیغاتی از حمایت رژیم صهیونیستی و مرتجعان منطقه داشته باشد. وی افزود: دولت جمهوری اسلامی پاسخ این تحریم‌ها را خواهد داد و در هیات نظارت بر برجام تصمیم‌گیری مناسب انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اعتماد به نفس و همکاری همه دستگاه‌ها و با داشتن روابط سازنده با بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین مسائل خود را پیش ببرد. ولایتی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با قوت به کار خود
ادامه می‌دهد.


Page Generated in 0/0072 sec