printlogo


کد خبر: 178775تاریخ: 1396/5/4 00:00
جروزالم‌پست: پایان کار وزیر خارجه آمریکا نزدیک است
روایت اسرائیلی از اختلاف ترامپ و تیلرسون

در شرایطی که برخی رسانه‌های آمریکایی از احتمال کناره‌گیری رکس تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا به خاطر اختلافات با ترامپ در مسائل مهمی همچون ایران خبر داده‌اند، یک رسانه صهیونیستی در گزارشی به جزئیات این اختلافات اشاره کرده است و حضور اطرافیان باراک اوباما در وزارت خارجه را به عنوان عامل جدایی احتمالی تیلرسون دانسته است. به گزارش «وطن امروز»، اختلافات دونالد ترامپ با رکس تیلرسون در تدوین گزارش اخیر وزارت خارجه درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به اوج خود رسید. دونالد ترامپ و برخی سناتورهای کنگره از وزارت خارجه خواسته بودند پایبندی ایران به برجام را تایید نکند اما منافع آمریکا از این توافق هسته‌ای باعث شد وزارت خارجه با تایید وزارت دفاع و شورای امنیت ملی آمریکا، در گزارش خود از پایبندی ایران به برجام و حفظ این توافق سخن بگوید. پس از این گزارش وزارت خارجه، دونالد ترامپ که موافق این گزارش نبود، به تیمی از کاخ سفید ماموریت داد در مدت 90 روز به بررسی میزان پایبندی ایران به برجام بپردازد. بلافاصله پس از انتشار این خبر، رسانه‌های غربی از تشدید اختلافات رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا نوشتند و از احتمال تغییر تیلرسون خبر دادند. در همین راستا یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است و حضور نزدیکان باراک اوباما در وزارت خارجه آمریکا و تدوین گزارش پایبندی ایران به برجام توسط آنان را از دلایل برکناری تیلرسون دانسته است. این رسانه بدون اشاره به منافع آمریکا در توافق هسته‌ای و محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌هایی که در 2 سال اخیر علیه ایران اعمال شده است، چنین وانمود کرده وزارت خارجه آمریکا در راستای منافع ایران، اقدام به تایید پایبندی ایران به برجام کرده است. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت: برای دومین بار در دوران ترامپ، رکس تیلرسون  و وزارت خارجه درگیری داخلی دولت در خصوص سرنوشت توافق هسته‌ای موسوم به برجام را با پیروزی از سر گذراندند. با این حال این پیروزی عمر کوتاهی خواهد داشت و این توافق بار دیگر در ۹۰ روز آینده باید مورد بازبینی قرار گیرد.
در این گزارش گفته شده این جریان توجه‌ها را به رکس تیلرسون و کارکنان دوران اوباما در وزارت خارجه جلب کرده است. واشنگتن درگیر شایعاتی شد که بعدازظهر ۱۷ جولای در رسانه‌ها منتشر شد؛ صحبت از اشتیاق ترامپ برای اعلام عدم تایید پایبندی ایران به برجام بود.  به گزارش ایلنا، این روزنامه اسرائیلی ادامه داد: در همین حال وزارت خارجه نقطه نظراتش را درباره تصمیم به تایید پایبندی ایران با خبرنگاران در میان گذاشته بود. وزارت خزانه‌داری نیز بسته‌ای از تحریم‌های جدید را علیه افراد و شرکت‌های ایرانی تدوین کرد.  نویسنده این گزارش بدون اشاره به منافع آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، به حضور اطرافیان باراک اوباما و اتخاذ سیاست‌های مواجهه با ایران در وزارت امور خارجه اشاره کرده و اینگونه نتیجه گرفته که این افراد در توافق هسته‌ای موثر بوده‌اند و اکنون نیز خودشان را برای حفظ این توافق وقف کرده‌اند. جروزالم‌‌پست نوشت: «توماس شانون» معاون امور سیاسی وزیر خارجه، «کریس بکمایر» معاون وزیر در امور ایران که در دوران اوباما به عنوان رئیس میز ایران در شورای امنیت ملی حضور داشت و «میشاییل ریتنی» دستیار معاون و نماینده ویژه سابق در امور سوریه از جمله شخصیت‌هایی هستند که درباره ایران تصمیم‌گیرنده‌اند.  این روزنامه در گزارش خود مدعی شد: ماه آوریل ادبیات اولین پیش‌نویس درباره توافق هسته‌ای پر از بندهایی بود که با افکار دوران اوباما همخوانی داشت. این شامل تبلیغ برای فواید برجام از قبیل دور شدن ایران از دستیابی به بمب اتم به واسطه توافق هسته‌ای بود. یک منبع آگاه به جروزالم‌پست گفته: درگیری شدیدی بعد از نگارش این پیش‌نویس به وجود آمد، چرا که برخی می‌گفتند ترامپ بشدت حامی توافق است و از ادبیات اوباما استفاده کرده است. کاخ سفید سراغ موشک‌های بالستیک رفت و آنها مجبور شدند این پیش‌نویس را تغییر دهند و در ‌‌نهایت به بیانیه‌ای رسیدند که فقط چند خط بود. در این گزارش گفته شده ورژن جدید پیش‌نویس نه توافق هسته‌ای و نه اقدامات ایران را تحسین نمی‌کرد. کاخ سفید در نگارش بیانیه به پیروزی رسیده بود اما وزارت خارجه موفق شد وضع موجود را حفظ کند. به گفته این منبع آگاه، «بکمایر» و «شانون» تاییدیه را نوشته‌اند. آنها در فرآیند تایید برجام تاثیر جدی داشتند.
این رسانه رژیم صهیونیستی معتقد است برای دولتی که با شعار مبارزه با نفوذ ایران آمده است عجیب به نظر می‌رسد که از‌‌ همان افرادی استفاده کند که در جریان نهایی شدن برجام نقش موثری داشتند و کارشان فروش توافق هسته‌ای و کمک به پرشدن خلأ‌های مالی تهران است. از این گذشته به نظر می‌رسد تیلرسون نیز حامی این تصمیم بوده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد وزارت خارجه از کاخ سفید تبعیت نمی‌کند و زیرمجموعه دولت نیست. به هر حال به نظر می‌رسد پایان کار تیلرسون نزدیک است.
جنجال جدید برای دولت آمریکا
اما در حالی که رسانه‌های آمریکایی از احتمال جدایی تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا به خاطر اختلاف با ترامپ بر سر مسائلی همچون ایران خبر می‌دادند، برخی رسانه‌های آمریکایی تشدید جنجال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را از دلایل احتمالی استعفای وزیر خارجه ترامپ می‌دانند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، سی‌ان‌ان اعلام کرد: رکس تیلرسون ممکن است سمت خود را ترک کند. این خبر زمانی منتشر می‌شود که شاهد اوج گرفتن ماجرای ارتباط اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه و تغییرات سریالی در دولت آمریکا هستیم، تغییراتی که استعفای شون اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در روزهای اخیر یکی از آنهاست. جراد کوشنر، داماد ترامپ پس از نشست با سناتورها پشت درهای بسته، هرگونه تبانی با روسیه را رد کرد.
نارضایتی تیلرسون و مک‌مستر از اوضاع نابسامان دولت
مقام‌های آمریکایی از نارضایتی وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید از اوضاع نابسامان دولت ترامپ خبر می‌دهند. به گزارش تسنیم، منابع خبری از افزایش ناامیدی در میان مقام‌های مسؤول سیاست خارجی در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل نداشتن استقلال در تصمیم‌گیری خبر می‌دهند.  منابع آگاه به پایگاه «میدل‌ایست‌آی» گفته‌اند رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با دونالد ترامپ در پرونده مربوط به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) و بحران دیپلماتیک قطر هم‌نظر نیست.  تیلرسون به نزدیکانش گفته در صورتی که بتواند تا یک سال در این سمت دوام بیاورد، خوش‌شانس بوده است. 2 مقام هم می‌گویند ژنرال رابرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از ‌آشفتگی و بی‌سامانی در مسائل کلیدی سیاست‌گذاری در داخل کاخ سفید ناراضی است.  یک منبع آگاه به این موضوع به خبرگزاری رویترز گفت تیلرسون از نداشتن اختیار، استقلال و کنترل بر وزارتخانه تحت امر خودش و مختار نبودن برای اداره آن به شکل مرسوم، ناراحت است.  منبع مورد استناد رویترز گفت چیزی درباره احتمال خروج تیلرسون از دولت ترامپ نشنیده اما «به نظر می‌رسد اوضاع در دولت نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه دارد به سمت بدتر شدن حرکت می‌کند». یک منبع آگاه گفت: «تیلرسون معتقد است کارکنان کاخ سفید نباید در موقعیتی باشند که اقدام به بررسی دوباره سیاست‌های مقام‌های کابینه، با رویکردی خصمانه کنند».


Page Generated in 0/0202 sec