printlogo


کد خبر: 178795تاریخ: 1396/5/5 00:00
حماس فراخوان دومین تظاهرات «جمعه خشم» در فلسطین را صادر کرد
فریاد اردنی‌ها برای تعطیلی سفارت اسرائیل

اردنی‌ها در دومین تظاهرات ضداسرائیلی بزرگ‌شان ظرف 5 روز خواهان بسته شدن سفارت رژیم اشغالگر قدس در امان شدند. به گزارش رویترز، چند هزار شهروند اردنی روز سه‌شنبه در  مراسم خاکسپاری «محمد الجواوده»، در اعتراض به شهادت این نوجوان 16 ساله به ضرب گلوله ماموران امنیتی سفارت رژیم صهیونیستی در امان، در این شهر تظاهرات کردند. این تظاهرات که تعداد زیادی از فلسطینی‌تباران اردن نیز در آن حاضر بودند، دومین تظاهرات ضداسرائیلی پس از تجمع بزرگ جمعه گذشته در اعتراض به بستن مسجدالاقصی به روی اهالی قدس محسوب می‌شود. تظاهرکنندگان خشمگین اردنی با شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «نه به سفارت اسرائیل» و «نه به حضور سفیر اسرائیل در خاک اردن» در عین روابط ذلیلانه حکومت هاشمی اردن با رژیم اشغالگر قدس را نیز زیر سوال بردند. در درگیری یکشنبه‌شب گذشته در ساختمان مجتمع سفارت اسرائیل در منطقه «الرابیه» در غرب امان، «محمد الجواوده» اردنی پس از مجروح شدن در اثر تیراندازی ماموران امنیتی اسرائیل به شهادت رسید و فرد دوم به نام «بشار حماره» که یک پزشک اردنی بود نیز پس از اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شده و در بیمارستان جان خود را از دست داد. پدر شهید الجواوده معتقد است که او جزو هیچ گروه سیاسی نبود، با این حال برخی منابع معتقدند که این شهید نوجوان فلسطینی‌تبار بوده و در قالب یک عملیات استشهادی در پوشش تکنیسین فنی به داخل سفارت اسرائیل نفوذ کرده و در آنجا سعی داشته افسر ارشد امنیتی صهیونیست را از پا درآورد. این افسر صهیونیست که زخمی شده بود و دیگر عامل امنیتی شهادت 2 جوان اردنی بلافاصله پس از حادثه به سرزمین‌های اشغالی بازگردانده شدند. همچنین رژیم صهیونیستی حاضر به همکاری با دولت اردن برای تحقیق درباره این پرونده و بازجویی از مامورش در این رابطه نشده است. گفته می‌شود پلیس اردن در ابتدا قصد نداشت به قاتل اسرائیلی اجازه خروج بدهد اما شخص نتانیاهو با واسطه قراردادن مستقیم کاخ سفید با مقامات اردنی، مامور جنایتکار را فراری داده است. برای این منظور ترامپ بلافاصله مامور مستقیم خود در خاورمیانه یعنی «جیسون گرین بلات» را به تل‌آویو و سپس امان گسیل داشت و او ضمن رایزنی با عبدالله دوم، شاه انگلیسی‌تبار اردن زمینه فراری دادن جنایتکار اسرائیلی را فراهم آورد.
خشم اردنی‌ها زمانی فزونی گرفت که رسانه‌های صهیونیست پس از سکوت 24 ساعته درباره این حادثه، ناگهان روز سه‌شنبه نتانیاهو را لبخند به لب در حالی که قاتل 2 جوان اردنی را در آغوش می‌کشید نشان دادند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تشکر از آمریکایی‌ها به خاطر فراری دادن این افسر امنیتی از امان، برای تحریک عواطف اعراب تعمدا گفت: «به خاطر آنچه انجام دادی هیچ سوالی از تو نمی‌شود.»  متعاقب این اتفاقات «اخوان‌المسلمین اردن» بزرگ‌ترین گروه سیاسی مخالف در این کشور، ضمن شرم‌آور خواندن اقدام حکومت عبدالله دوم،  خواهان تظاهرات مردم شده بود. این در حالی است که حتی پیش از این رخداد، طی روزهای اخیر نیز خون بسیاری از مردم اردن از ظلم و تعدی صهیونیست‌ها به مردم قدس و مسجدالاقصی به جوش آمده بود.
در همین حال، در آن سوی رود اردن، فلسطینیان فردا به درخواست جنبش حماس، تظاهرات گسترده‌ای با عنوان «جمعه خشم» در سراسر کرانه باختری برگزار خواهند کرد. جنبش مقاومت حماس در فراخوان خود، بر ضرورت مشارکت گسترده تمام گروه‌ها و طیف‌ها در این تظاهرات تأکید کرد تا اینگونه به دیکته‌های جدید رژیم اشغالگر در مسجدالاقصی از جمله کار گذاشتن دوربین‌های هوشمند و بازرسی بدنی «نه» گفته شود. قابل ذکر است که جمعه گذشته در فلسطین «جمعه خشم» اعلام شد و طی تظاهرات گسترده، درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و نظامیان رژیم اشغالگر رخ داد که 3 شهید و بیش از 300 زخمی برجای گذاشت.
 


Page Generated in 0/0111 sec