printlogo


کد خبر: 178798تاریخ: 1396/5/5 00:00
همزمان با پیشروی‌های چشمگیر نیروهای مقاومت در عرسال مطرح شد
رجزخوانی ترامپ علیه حزب‌الله در حضور حریری

همزمان با جنگ نیروهای مقاومت علیه گروه‌های تروریستی و تکفیری در ارتفاعات عرسال لبنان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه‌شب در کنفرانس خبری مشترک با سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در کاخ سفید، حزب‌الله لبنان را تهدیدی برای امنیت لبنان و منطقه دانست. ترامپ اظهار داشت: ارتش لبنان باید تنها مدافع این کشور باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا با تروریستی خواندن حزب‌الله، مدعی شد: حزب‌الله خود را به عنوان مدافع منافع ملی لبنان معرفی می‌کند اما به دنبال منافع خود و ایران است.
وی افزود،: حزب‌الله تهدیدی برای دولت لبنان و مردم لبنان و همه منطقه به شمار می‌آید و در حال تکمیل تجهیزات نظامی خود است که می‌تواند به جنگ با اسرائیل منجر شود. به گفته ترامپ، واشنگتن از سال‌ها پیش حزب‌الله را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد. وی با محکوم کردن آنچه «حمایت‌های ایران از حزب‌الله و نقش نظامی حزب‌الله در سوریه در کنار نیروهای نظام سوریه» خواند، گفت: «حزب‌الله با حمایت‌های ایران به فاجعه انسانی در سوریه دامن می‌زند.»
 الحریری نخست وزیر دولتی است که 2  وزیر حزب‌الله را در کابینه خود جای داده، به طرز معناداری تهمت‌های ترامپ را در شرایطی بی‌پاسخ گذاشت که حزب‌الله در روزهای گذشته به یکی از بزرگ‌ترین عملیات در منطقه تحت کنترل جبهه النصره در عرسال  لبنان دست زده و تاکنون خسارت‌های گسترده‌ای به تروریست‌ها وارد کرده است. در عملیات حزب‌الله که ششمین روز خود را پشت سر گذاشته است، کیلومترها از مناطق و ارتفاعات تحت سلطه تروریست‌ها در شرق لبنان و در مناطق مرزی لبنان با سوریه که طی 3 سال گذشته در کنترل گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره بوده آزاد شده است.
گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی»، روز گذشته در این راستا اعلام کرد حزب‌الله که با کمک ارتش سوریه 6 روز است عملیات پاکسازی ارتفاعات عرسال از وجود تروریست‌های النصره را آغاز کرده، موفق شد 92 درصد از این منطقه را آزاد کند.
بری: حزب‌الله به نیابت از کل لبنانی‌ها می‌جنگد
موفقیت‌های اخیر نیروهای مقاومت در بیرون راندن تروریست‌های تکفیری از ارتفاعات عرسال به اندازه‌ای بزرگ بوده که حتی بسیاری از مخالفان سرسخت حزب‌الله همچون سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی را نیز وادار به اعتراف به آن کرده است. وی گفت: پیشروی حزب‌الله در ارتفاعات عرسال و تحت کنترل درآوردن مواضع جبهه النصره که آن را در اشغال خود داشت، نتیجه مثبتی را محقق کرد، چرا که این اتفاق روستاهای این منطقه را محافظت خواهد کرد. همچنین مانع از نفوذ (تروریست‌ها) به اردوگاه‌های آوارگان سوریه و مناطق مرزی خواهد شد. در این میان، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان از اعتراض‌های برخی قوای سیاسی در لبنان نسبت به عملیات حزب‌الله در ارتفاعات عرسال اظهار تعجب و تأسف کرده است. بری تصریح کرد: ارتفاعات عرسال منطقه‌ای است که تروریست‌ها آن را اشغال کرده‌اند، حزب‌الله برای آزادسازی آن تلاش می‌کند و نمی‌توان نقش ارتش در این منطقه را نیز نادیده گرفت. بری افزود: چون عرسال، منطقه‌ای اشغال شده است حزب‌الله به نیابت از کل لبنان در آن نبرد وارد شده و کمترین وظیفه در این باره، حمایت از نبرد مذکور علیه
تروریسم است.
هیلی: حزب‌الله برای جنگ آماده می‌شود
نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل طی جلسه شورای امنیت که درباره بررسی وضعیت خاورمیانه بویژه پرونده فلسطین برگزار شد، مدعی شد شورای امنیت شرایط خاورمیانه را از آن چیزی که هست پیچیده‌تر می‌کند و به اسرائیل سخت می‌گیرد و نمی‌پذیرد که یکی از دلایل اصلی درگیری‌ها در خاورمیانه ایران و حزب‌الله لبنان است. هیلی افزود: حزب‌الله به دنبال نابودی اسرائیل است و کمترین توقع ما از شورای امنیت این است که تهدیدات صریحی که مقابل ما هستند را بشناسد. وی همچنین مدعی شد: حزب‌الله لبنان برای جنگ در آینده آماده می‌شود و به طور غیرقانونی اسلحه ذخیره می‌کند و با این اقدام ملت لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اعتراف علنی سیا برای براندازی دولت ونزوئلا
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا علنا از تلاش برای براندازی دولت منتخب ونزوئلا سخن گفت و با این کار بر تمام ادعاهای 2 دهه اخیر دولت‌های انقلابی چاوز و مادورو درباره دخالت‌های آمریکا در امور این کشور صحه گذاشت.  مایک پامپئو گفته امیدوار است بتواند شاهد «انتقال در ونزوئلا» باشد و سیا، تمام تلاش خود را برای درک فعل و انفعالات در این کشور آمریکای لاتین انجام می‌دهد.  او که در اجلاس امنیتی آسپن در ایالت «کلرادو» صحبت می‌کرد، ادامه داد: «من یک هفته پیش در شهر مکزیکو و بوگاتا بودم و درباره همین موضوع صحبت کردم و تلاش کردم به آنها کمک کنم تا بتوانند کارهایی انجام دهند که نتیجه بهتری برای منطقه خودشان و منطقه ما ایجاد کند».  روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» این اظهارات رئیس سیا را صریح‌ترین اشاره واشنگتن به دخالت در امور داخلی یک کشور آمریکای لاتین توصیف کرده است.  «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهارات پامپئو را محکوم و از دولت‌های کشورهای مکزیک و کلمبیا انتقاد کرده است.


Page Generated in 0/0059 sec