printlogo


کد خبر: 178800تاریخ: 1396/5/5 00:00
چهارگوشه

نخست‌وزیر اسپانیا در دادگاه
نخست‌وزیر اسپانیا چهارشنبه اطلاع داشتن از برنامه کمک مالی غیرقانونی به حزب محافظه‌کار «مردم» را رد کرد. ماریانو راخوی که به عنوان شاهد در یک پرونده فساد در دادگاه حاضر شد، گفت هیچ پول غیرقانونی دریافت نکرده است. راخوی نخستین نخست‌وزیر اسپانیاست که به عنوان شاهد به دادگاه احضار شده است. علت برگزاری این دادگاه بررسی اتهامات اختلاس مالی است اما به مساله کمک مالی غیرقانونی به حزب محافظه‌کار مردم راخوی نیز رسیدگی می‌کند.

خشونت جنسی نیروهای مسیحی سودان جنوبی  
سازمان عفو بین‌الملل حمایت از قربانیان خشونت‌های جنسی در درگیری‌های نیروهای متخاصم مسیحی سودان جنوبی را خواستار شد. به گزارش العالم، این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد طی 4 سال اخیر هزاران تن از زنان، دختران و شماری از مردان، در سودان جنوبی به دلایل قومی، قربانی خشونت‌های جنسی شده‌اند؛ بر این اساس متجاوزان نیروهای دولتی و هواداران سلواکر میاردیت، رئیس‌جمهور سودان جنوبی از یک سو و مخالفان دولت و هواداران ریاک مشار از قبایل نویر هستند. به گفته موثونی وانیکی، رئیس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در شرق و شاخ آفریقا، متجاوزان با چوب و چاقو به تجاوز جنسی دسته‌جمعی به زنان و شماری از مردان این منطقه پرداختند.

توصیه اتحادیه اروپایی به ترکیه
اتحادیه اروپایی با انتقاد شدید از اقدامات امنیتی ترکیه پس از کودتای ناکام سال گذشته، تأکید کرد پیشرفت در مسیر پیوستن آنکارا به این اتحادیه، بدون پایان دادن به نقض حقوق بشر ممکن نیست. کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپایی و ناظر بر مذاکرات عضویت در این اتحادیه روز سه‌شنبه پس از نشست با وزیران خارجه و امور اتحادیه اروپایی ترکیه گفت: حقوق بشر، دموکراسی و آزادی‌های اساسی از جمله آزادی رسانه‌ها، شروط اساسی و الزامی برای هرگونه پیشرفت در مسیر مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپایی به شمار می‌رود.

آتش‌بس مشروط در لیبی
2 گروه مخالف حاکم بر لیبی در پی گفت‌وگوهایی در فرانسه با یک آتش‌بس مشروط موافقت کرده‌اند. فائز سراج، نخست‌وزیر لیبی که سازمان ملل او را به رسمیت می‌شناسد و خلیفه حفتر، فرمانده نظامی رقیب که شرق لیبی را کنترل می‌کند، سه‌شنبه در پاریس دیدار کردند.  هدف از این گفت‌وگوها پایان مناقشه‌ای است که از زمان سرنگونی دولت قذافی در 2011 شعله کشیده است. آنها در بیانیه‌ای 10ماده‌ای، قول دادند در جهت برقراری حاکمیت قانون و برگزاری انتخابات حرکت کنند که می‌تواند در سال ۲۰۱۸ برگزار شود.

تیلرسون در فاگی‌باتم می‌ماند
تصویب طرح تحریم‌های تازه علیه ایران در کنگره آمریکا که به معنای نقض صریح برجام است، رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده را که در مقابل دونالد ترامپ از برجام دفاع می‌کرد در بدترین وضعیت ممکن در ساختمان محله فاگی‌باتم قرار داده است.  با این حال رئیس سابق شرکت نفتی اکسون موبیل قصد کناره‌گیری ندارد. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعای شبکه سی‌ان‌ان  در این باره که تیلرسون قصد دارد تا پایان سال میلادی 2017 از سمتش کناره‌گیری کند را کذب خواند: «این خبر اشتباه است.  ما با وزیر خارجه صحبت کردیم.  او بسیار شفاف تاکید کرد قرار است اینجا در وزارت خارجه باقی بماند.  هنوز کارهای بسیاری انجام نشده است.  او بتازگی از تور سفرهای خارجی‌اش بازگشته بنابراین حق دارد چند روزی استراحت کند».  با وجود اختلافات اخیر تیلرسون و ترامپ درباره پایبندی آمریکا به برجام، او همچنان مهم‌ترین حامی اجرای ایده‌های رئیسش برای تضعیف نهاد وزارت خارجه به نفع روابط خارجی مشاوران رئیس‌جمهور محسوب می‌شود. او با کاهش ۳۰ درصدی بودجه این وزارتخانه بیش از ۷۰ هزار کارمند و دیپلمات دستگاه دیپلماسی آمریکا در واشنگتن و سراسر جهان را در معرض خطر قرار داده است. همچنین شایعات پیرامون احتمال کناره‌گیری تیلرسون در حالی مطرح شده‌اند که هنوز بسیاری از پست‌های مدیریتی و سفارتخانه‌های آمریکا خالی مانده است.
 


Page Generated in 0/0070 sec