printlogo


کد خبر: 178805تاریخ: 1396/5/5 00:00
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:
ساخت‌وساز کشور در مرحله بحرانی است

گروه اقتصادی: توجه ویژه به ساخت‌وسازهای اصولی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین با هدف استحکام و جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان‌سازی همواره مورد تاکید جدی کارشناسان بوده و هست، آنها دستیابی به این مهم را با به‌کارگیری مهندسان مجرب با نظارت قوی به همراه رعایت مقررات ساخت‌وساز ضروری می‌دانند. رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: مهندسان باید کمربندها را سفت ببندند زیرا در یک مرحله کاملا بحرانی قرار داریم و باید در حوزه ساخت‌وساز استحکام و صرفه‌جویی انرژی را در اولویت قرار دهیم. فرج‌الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در همایش نقش تاسیسات مکانیک در ساخت‌وساز شهری گفت: ما ٤ هزار و ٥٠٠ ساختمان در کشور داریم که تمام آنها توسط مهندسان ساخته شده ولی یک ریال آن به دولت بازگردانده نخواهد شد و باید برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. وی در ادامه افزود: در دهه ٦٠ اکثر اعضای کابینه دولت، مهندس بودند و همین موضوع باعث شد کشور به پیشرفت مناسبی برسد. رئیس نظام مهندسی کشور تصریح کرد: در حال حاضر کشور با شرایط امروزی نیازمند مهندس است تا بتواند با مدیریت صحیح کشور را به پیشرفت برساند.  رجبی بیان کرد: باید به مهندسان کشور اعتماد کرده و مدیریت کشور را بیش از گذشته به آنها واگذار کنیم. مهندسان همیشه می‌توانند یک راهی را بسازند و هیچ وقت لنگ نمانده‌اند. رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اظهار کرد: باید تخصص آب و مهندسی آب را به مهندسان واگذار کنیم زیرا آنها می‌توانند با حساب و کتاب مشکل مصرف انرژی و آب را کاهش دهند. رجبی بیان کرد: حضور مهندسان در عرصه‌های مختلف باید در کشور ترویج پیدا کند و طبق قانون مداخله افراد فاقد تخصص در عرصه ساخت‌وساز تخلف محسوب می‌شود و هیچ دستگاهی نباید از این موضع سرپیچی کند. وی یادآور شد: در حال حاضر حضور مهندسان در کشور کمتر از 3 درصد است، این در حالی است که با حضور مهندسان ٣٠ درصد بر کیفیت ساختمان‌ها افزوده می‌شود و با افزایش طول عمر ساختمان‌ها می‌توانیم میلیاردها ریال صرفه‌جویی کنیم. رئیس نظام مهندسی کشور گفت: از مدیران و اعضای هیات دولت توقع داریم با برنامه‌ریزی صحیح بتواند از حضور مهندسان در بخش تصمیم‌گیری استفاده کند.
 وزیر جدید مسکن برای رونق این بخش برنامه داشته باشد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور همچنین با اشاره به اینکه هر وزیری که از سوی دولت برای بخش مسکن و شهرسازی معرفی شود باید برنامه‌ای قوی درباره ارتقا و رونق بخش مسکن و ساخت‌وساز ارائه کند، گفت: اگر می‌خواهیم از رکود بخش مسکن عبور کنیم، باید برنامه جامع و کاملی برای ساماندهی به بخش مسکن از سوی دولت ارائه شود.  رجبی در حاشیه کنفرانس مهندسی مکانیک در ساخت‌وساز در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس چه مواردی را از وزیر جدید راه‌وشهرسازی دولت دوازدهم انتظار خواهند داشت، گفت: هر وزیری که از سوی دولت برای بخش مسکن و شهرسازی معرفی شود، باید برنامه‌ای جدی، جامع و کامل درباره ارتقا و رونق ساخت‌وساز و بازار مسکن داشته باشد. پس اگر می‌خواهیم بخش مسکن ساماندهی شود، توقع مجلس و نمایندگان این است که دولت بویژه وزیر جدید راه و شهرسازی نیز برنامه‌ای جامع و عزم جدی برای حل مشکل بخش مسکن داشته باشند. وی در پاسخ به این سوال که آیا دوباره به آخوندی وزیر کنونی راه‌وشهرسازی رأی مثبت از سوی نمایندگان داده خواهد شد یا خیر، گفت:‌ ابتدا باید صبر کنیم و ببینیم چه فردی از سوی دولت برای این بخش به‌عنوان وزیر معرفی می‌شود، سپس در این باره اظهارنظر خواهیم کرد. رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره این مساله که تا حدودی وضعیت ساخت‌وساز بهتر شده اما هنوز با رونق این بخش فاصله داریم، گفت: روند ساخت‌وساز تا حدودی بهتر شده است، وجود حدود 5/4 میلیون مسکن خالی از سکنه نشان می‌دهد تقاضا و انگیزه برای ساخت‌وساز وجود دارد اما متأسفانه برنامه‌ریزان اقتصادی کشور نتوانستند ارتباط خوبی بین تقاضا و خرید ایجاد کنند. رجبی اضافه کرد: توقع از بخش خصوصی و بانک مسکن این است که ارتباط متقاضیان و فروشندگان مسکن را بخوبی برقرار کند و بخش مسکن که با 300 بخش اقتصادی به طور مستقیم در ارتباط است رونق بگیرد. رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تأکید کرد: سازمان نظام مهندسی از ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ساخت‌وساز جلوگیری می‌کند و شهرداری نیز باید از این قانون تمکین کند.
 لزوم استفاده از فناوری نوین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی
مشاور رئیس‌جمهور نیز در این کنفرانس گفت: در حال حاضر ٧٥ درصد از ساختمان‌های موجود در کشور بعد از تأسیس سازمان نظام مهندسی ساخته شده که تمام آنها از قوانین موجود طبق مقررات ملی ساختمان پیروی کرده‌اند. اکبر ترکان گفت: در اجرای مقررات ملی ساختمان و ٢٢ مبحث مقررات ملی ساختمان مجموعه ارزشمندی است که هر ساله با بازنگری‌های دقیق از تجربیات جدید از این بخش استفاده می‌کنند. مشاور رئیس‌جمهور افزود: در حال حاضر عمده ساختمان‌های کشور طبق قواعد درست مهندسی ساخته شده و آیین‌نامه مربوط به بارگذاری و سازه با اطمینان در همه ساختمان‌ها ایجاد شد و کمتر سازه‌ای وجود دارد که بدون نظارت نظام مهندسی ساخته شود و با اطمینان می‌توان گفت همه سازه‌ها قابل اطمینان است.  وی بیان کرد: باید استفاده از فناوری و تکنولوژی را در بخش مصرف جدی‌تر بگیریم ولی متاسفانه در حوزه مصرف انرژی نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار عقب مانده‌ایم. مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ٥٣ درصد از پرت حرارتی از پنجره‌ها خارج می‌شود، گفت: تنها با اصلاح کردن پنجره‌ها می‌توانیم این میزان انرژی را کاهش دهیم همچنین با عایق کردن جداره بیرونی ساختمان می‌توانیم ١٥ درصد از پرت انرژی را کاهش دهیم.


Page Generated in 0/0062 sec