printlogo


کد خبر: 178821تاریخ: 1396/5/5 00:00
افزایش شائبه‌ها درباره انتخابات شورای شهر
چمران: هیچ صندوقی بازشماری نشده است
جوابیه وزارت کشور به «وطن امروز»: هیأت نظارت باید مجوز بازشماری بدهد

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز گذشته در واکنش به گزارش «وطن امروز» با عنوان «صندوق‌های قفل شده» که 24 تیرماه در مورد رفتار غیرحرفه‌ای و شائبه‌برانگیز هیات نظارت درباره بازشماری آرای 50 نفر اول انتخابات شورای شهر تهران نوشته شده و در صفحه 2 چاپ شده بود، جوابیه‌ای منتشر کرد و ضمن متهم کردن «وطن امروز» به «خلاف واقع‌گویی»، در آن نوشت بدون مجوز و حکم هیات اجرایی نمی‌تواند نسبت به بازشماری بخشی از آرای انتخابات شورای شهر تهران اقدام کند. در جوابیه وزارت کشور به گزارش «وطن‌امروز» آمده است: «همانگونه که اذعان دارید در قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی کشور هیچ حکمی مبنی بر مجوز بررسی مجدد صندوق‌ها و بازشماری آرا برای وزارت کشور وجود ندارد و وزارت کشور مجری انتخابات بوده و نظارت بر امر انتخابات بر عهده نهاد دیگری می‌باشد که در صورت ضرورت و البته در مواعد قانونی می‌تواند نسبت به اتخاذ تصمیم بازشماری آرا اقدام نماید. لذا وزارت کشور نمی‌تواند به صرف ادعای شائبه تخلف بدون وجود مستندات و درخواست مرجع قانونی ذی‌صلاح (هیات نظارت) نسبت به بازشماری آرای منتخبین انتخابات اقدام نماید». این جوابیه وزارت کشور و اتهام عجیب آن به «وطن امروز» در حالی است که در گزارش «صندوق‌های قفل شده» دقیقا به همین موضوع یعنی رفتار عجیب هیات نظارت و عدم صدور مجوز آنها برای بازشماری آرای 50 نفر اول انتخابات شورای شهر تهران پرداخته شده است. ضمن اینکه «وطن‌امروز» صرفا اظهارات پرویز سروری، عضو شورای شهر را درباره این ممانعت‌ها از بازشماری آرا منتشر کرده است. سروری در این باره گفته بود: «ما تقریباً با همه مسؤولان از جمله ریاست مجلس صحبت کردیم و چندین بار پیگیری شد و قول دادند درخواست بازشماری آرای 50 نفر اول مورد رسیدگی قرار بگیرد. وزیر محترم کشور در تلویزیون به‌ صورت رسمی اعلام کرد آرای
50 نفر اول شورای تهران مورد بازشماری مجدد قرار می‌گیرد. از هیات نظارت شهرستان، شورای نظارت استان و هیات مرکزی گرفته تا نامه به دادستان و دیوان عدالت اداری و همه کسانی که احساس می‌شد می‌توانند صدای دادخواهی ما را به گوش مسؤولان نظارت اجرایی برسانند پیگیری شد اما هیچ‌ کدام از پیگیری‌ها به نتیجه نرسید و فکر می‌کنم هرگز به نتیجه نمی‌رسد». بنابراین مشخص است مخاطب این انتقادات، هیات اجرایی است. اما نکته قابل تامل اینکه وزارت کشور در حالی می‌گوید این وزارتخانه حکمی برای بازشماری دریافت نکرده که پیش از این رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی از بازشماری آرا خبر داده بود. رحمانی‌فضلی شامگاه 2 خرداد امسال در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری  درباره اعتراضات به نتیجه انتخابات شورای شهر تهران گفت: در تهران اعتراضاتی وجود داشت که رئیس مجلس تصمیم گرفتند آرای 50 نفر اول بازشماری شود که بر اساس گزارشی که تا عصر امروز به بنده دادند 500 هزار رأی شمارش شد و تفاوت معناداری هم ایجاد نشد.
چمران: استاندار یا فرماندار مخالفت می‌کنند
مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز دقایقی پس از انتشار جوابیه وزارت کشور اعلام کرد درباره انتخابات شورای شهر تهران هنوز هیچ صندوقی بازشماری نشده است. مهندس چمران به تسنیم گفت: بعد از اینکه شمارش آرای شورای شهر تهران تمام شد، ما اعتراض قانونی خود را اعلام کردیم و از مسؤولان محترم خواستیم 10 درصد صندوق‌های رأی را مورد بازشماری قرار دهند اما تا این لحظه هیچ صندوقی بازشماری نشده است. چمران از نامه کاندیداهای معترض به رئیس قوه قضائیه خبر داد و گفت: ما به رئیس‌ دستگاه قضا نامه اعتراضی نوشته و از ایشان خواستیم نسبت به دفاع از حقوق مردم ورود کند؛ آنطور که ما شنیده‌ایم آقای وزیر کشور با شمارش 10 درصد صندوق‌های رأی موافقت کرده و به‌احتمال زیاد استاندار یا فرماندار تهران با این تصمیم مخالف است و دلیل مخالفت خود را هم به ما و مردم نمی‌گوید. رئیس شورای شهر تهران همچنین گفت: هیاتی که قرار بود به اعتراض ما رسیدگی کند نیز نتوانسته مشکلی را حل کند، چرا که مسؤولان اجرایی تن به شمارش آرای 10 درصد از صندوق‌های رأی نمی‌دهند و این اقدام نگرانی‌ مردم را بیش از پیش کرده است. وی خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان مانع بازشماری آرای 10 درصد از صندوق‌های رأی شوند، ما از مجریان انتخابات رسماً به قوه قضائیه شکایت خواهیم کرد.


Page Generated in 0/0069 sec