printlogo


کد خبر: 178837تاریخ: 1396/5/7 00:00
روسیه دیپلمات‌های آمریکایی را کاهش می‌دهد
پوتین: تحریم‌هارا تلافی می‌کنیم

مسکو در نخستین واکنش تلافی‌جویانه به تصویب تحریم‌های جدید آمریکایی در کنگره به واشنگتن اعلام داد که از اواخر تابستان (سپتامبر) باید تعداد دیپلمات‌های خود را در روسیه کاهش دهد. به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه در بیانیه روز جمعه  تحریم‌های مزبور علیه این کشور را غیرقانونی و برخلاف اصول قوانین بین‌الملل دانسته و از حق خود برای مقابله به مثل با اقدامات آمریکایی علیه منافع روسیه دفاع کرده است. این در حالی است که پس از تصویب لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته، فردای آن نیز سنا آن را تصویب کرد تا تحریم‌ها برای تبدیل به قانون تنها نیازمند امضای دونالد ترامپ باشد. در واکنش، دیروز وزارت خارجه روسیه به سفارت ایالات متحده در این کشور دستور داد تا تعداد دیپلمات‌هایش را از اول ماه سپتامبر به 455 نفر کاهش دهد. بدین ترتیب تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه با تعداد دیپلمات‌های روس در  آمریکا برابری خواهد کرد، ضمن اینکه روس‌ها در اقدامی متقابل دسترسی سفارت آمریکا به بعضی از ساختمان‌هایش از جمله انبارها و ویلاهای‌شان را نیز از روزهای آتی (اول ماه آگوست) محدود می‌کنند. از طرف دیگر ولادیمیر پوتین در هلسینکی اعلام کرد که اگر واشنگتن به این تحریم‌های غیرقابل توجیه و غیرقانونی ادامه دهد روسیه  دست به اقدامی تلافی‌جویانه می‌زند. رئیس‌جمهوری روسیه که در یک نشست مشترک با همتای فنلاندی‌اش شرکت کرده بود در حقیقت با این موضع خود، کم کردن تعداد دیپلمات‌های آمریکایی و محدود کردن دسترسی آنها در مسکو را اقدامی طبیعی و نه تلافی‌جویانه بر شمرده است. با این حال او ضمن بیان اینکه «دیگر نمی‌توان در مقابل چنین اقدامی از سوی آمریکا ساکت ماند». اقدامات تلافی‌جویانه مزبور را منوط به نسخه نهایی لایحه تحریم‌ها که در کاخ سفید امضا خواهد شد، دانست. پوتین با رد اتهام کنگره درباره اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، طرح این موضوع را یک حمله ضدروسی در نتیجه سیاست‌های داخلی آمریکا دانست.
شکست سیاسی دیگری برای ترامپ
اگر تصویب تحریم‌های جدید توسط مجلسین کنگره را شکستی خارجی برای دولت ترامپ بدانیم که قصد گشایش روابط با روسیه را داشت، سنا هفته گذشته یک شکست داخلی دیگر نیز به ترامپ تحمیل کرد و آن عدم تصویب طرح نظام خدمات درمانی موسوم به «اوباماکر» در سنا بود. سناتورهای آمریکایی نیمه‌شب پنجشنبه با ٥١ رای مخالف در برابر ٤٩ رای موافق طرح لغو قانون «خدمات درمانی قابل دسترس» را رد کردند. طرح لغو اوباماکر توسط اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا تدوین و ارائه شده بود اما با پیوستن 3 تن از سناتورهای این حزب به مخالفان، به تصویب نرسید.
خنثی شدن طرح تروریستی در سن‌پترزبورگ
سازمان امنیت فدرال روسیه(اف‌اس‌ب) از ناکام گذاشتن طرح عملیات‌های تروریستی در سن‌پترزبورگ خبر داد. به گزارش روسیاالیوم، این سازمان اعلام کرد که 7 فرد از آسیای مرکزی را که به مقدمه‌چینی برای عملیات‌های تروریستی از جمله در ایستگاه‌های قطار دومین شهر بزرگ و توریستی‌ترین شهر روسیه مظنون هستند، بازداشت کرده است. اوایل ماه آوریل گذشته (فروردین‌ماه) بود که یک شهروند قرقیزتبار تحت تاثیر گروه تروریستی داعش اقدام به انفجار انتحاری در یکی از ایستگاه‌های مرکزی متروی سن‌پترزبورگ کرد.
مشاور ارشد ترامپ برکنار شد
درک هاروی، مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، پنجشنبه برکنار شد. به گزارش نشریه ویکلی استاندارد، هاروی در شورای امنیت ملی آمریکا بازیگری کلیدی در اقدام دولت ترامپ برای بازنگری در سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران و همچنین سوریه و سایر کانون‌های بحرانی خاورمیانه بود. هاروی از شخصیت‌های قدیمی اطلاعاتی آمریکا است. اخراج وی درحالی است که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره موج جدید تعدیل‌ها در کاخ سفید شنیده می‌شود و همچنین رئیس‌جمهوری درگیر نزاع آشکار لفظی با تعدادی از مشاوران ارشدش است.
 


Page Generated in 0/0067 sec