printlogo


کد خبر: 178970تاریخ: 1396/5/9 00:00
اخبار

 جو ٤٠ درصد گران شد
رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش ٤٠ درصدی قیمت جو در بازار خبر داد و گفت: یونجه و سبوس نیز به تبع این مساله گران شده‌ است. سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قرار است فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات همین روزها پرداخت شود، افزود: قیمت برخی نهاده‌های دامی از جمله جو در بازار افزایش چشمگیری داشته است. وی با بیان اینکه در فصل برداشت جو داخلی یعنی از اردیبهشت تا شهریورماه ٥ درصد تعرفه برای جو وارداتی اعمال می‌شود، گفت: امسال  برای اولین بار  ارز مبادله‌ای این محصول نیز حذف شده که همین عوامل موجب بالا رفتن قیمت آن شده که به تبع آن قیمت یونجه و سبوس نیز گران شده است. به گفته مقدسی، قیمت جو بالغ بر ١٠٠٠ تومان شده و حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد افزایش یافته است همچنین یونجه از ٨٠٠ تومان به حدود ١٠٠٠ تومان رسیده و سبوس در بازار آزاد از ٥٧٠ تا ٥٨٠ تومان به ٧٦٠ تومان رسیده است.


مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با تفکیک وزارت صنعت
مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی، با عنایت به لزوم یکپارچگی سیاست‌های صنعتی و تجاری به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر و با توجه به الزامات سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و احکام برنامه ششم توسعه و تأثیرات سوءانفکاک وزارت بازرگانی بر بخش کشاورزی و صنعت، بر لزوم تکمیل فرآیند ادغام در وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد. به گزارش «وطن امروز»، مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش با بررسی تجربیات بیش از 100 کشور جهان و بررسی تطبیقی کارکردهای وزارت‌خانه‌های صنعت در کشورهای مختلف و با عنایت به تجربه کشورهای موفق در رشد صنعتی و نگرش یکپارچه به صنعت و تجارت که جزو ارکان و الزامات نظام سیاست‌گذاری صنعتی است، توصیه کرد به جای احیای وزارت بازرگانی، حلقه‌های ادغام در وزارت صمت به سرعت کامل شود. این گزارش تأکید کرد با عنایت به اهداف توسعه‌ای کشور و الزامات قانونی موجود بویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه در راستای حمایت از نگرش یکپارچه به صنعت و تجارت یا کشاورزی و تجارت و اتفاق نظر موافقان و مخالفان تفکیک در عدم انجام ادغام و دستیابی به اهداف آن و وجود اشکالات کارکردی زیاد و آثار سوء لایحه بر بخش کشاورزی و امکان عقبگرد پیشرفت‌های سال‌های گذشته در این بخش بر اثر تصویب این لایحه، احیای وزارت بازرگانی در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست.


تولید بی‌سابقه شکر در 120 سال اخیر
جشن ملی تولید شکر در محل اتاق بازرگانی ایران با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رؤسای فعلی و قبلی اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان اتاق بازرگانی و بخش کشاورزی کشور برگزار شد. به گزارش تسنیم، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بی‌سابقه بودن تولید شکر در سال گذشته در مقایسه با ۱۲۰ سال گذشته گفت: با مشارکت همه تلاشگران افزایش ۵۰ درصدی تولید شرکت در کشور محقق شد. در این مراسم از محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به دلیل افزایش تولید محصول چغندر قند در کنار بالا بردن بهره‌وری و افزایش به‌کارگیری تکنولوژی در این بخش تقدیر به عمل آمد. غلامحسین شافعی با اشاره به تولید یک میلیون و 643 هزار تن شکر در سال 95 تصریح کرد: این تولید در شرایطی شکل گرفته که منابع آب کشور در شرایط بحرانی قرار دارد. خوشبختانه رسیدن به چنین رکوردی در تولید چغندر قند با کمترین میزان استفاده از آب انجام شده است. وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی کشور گفت: در صورتی که بحران آب کشور برطرف شود با استفاده از ظرفیت‌های موجود، بخش کشاورزی ما قابلیت‌های بالایی دارد، چنانکه گروهی هلندی درباره ظرفیت بالقوه بخش کشاورزی ما آن را مانند شیر خفته می‌دانند که در صورت فراهم بودن شرایط این شیر بیدار شده و برای سایر کشورها رقیبی سرسخت به حساب می‌آید.
 


Page Generated in 0/0058 sec