printlogo


کد خبر: 178981تاریخ: 1396/5/9 00:00
ضرورت شناخت والدین از «هدایت تحصیلی»

کبری جعفری* : این روزها بار دیگر همزمان با فصل انتخاب رشته دانش‌آموزان، مباحث مرتبط با هدایت تحصیلی نقل محافل و رسانه‌های گوناگون است. مهم‌ترین موضوع در این باره هم حول محور چگونگی انتخاب رشته با توجه به ساز و کار جدید آموزش و پرورش در ارتباط با هدایت تحصیلی شکل گرفته است.
اما بین تمام تحلیل‌ها و نقد و بررسی‌هایی که درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد نه‌تنها افکار عمومی جامعه بلکه برخی مدیران حوزه تعلیم و تربیت کشور هم از یک موضوع مهم غفلت کرده‌اند. این موضوع آشنایی هر چه بیشتر والدین و دانش‌آموزان با اصل و اساس «هدایت تحصیلی» است.
در چند سال گذشته بویژه در سال اول اجرایی شدن این طرح بسیاری از والدین و دانش‌آموزان با مبحثی به نام «هدایت تحصیلی» بیگانه بودند و آنطور که باید شناخت دقیق از این طرح نداشتند. این روال هنوز هم در برخی موارد در زمان مراجعه والدین و فرزندان‌شان برای ثبت‌نام مشاهده می‌شود و درست در زمان ثبت‌نام تازه هدایت تحصیلی و چگونگی انجام و انتخاب آن به عنوان یک دغدغه مهم برای خانواده‌ها به حساب می‌آید.
از سوی دیگر این مدیران و کادر اجرایی مدارس هستند که باید در زمان ثبت‌نام، فرصتی را برای مشاوره و آشنایی خانواده‌ها با این موضوع اختصاص دهند و این خود باعث صرف زمان زیادی می‌شود. به باور نگارنده، فارغ از تمام نقد‌هایی که به چگونگی اجرای «هدایت تحصیلی» وارد است، برای تدوین این طرح ساعت‌ها کار کارشناسی انجام شده است و ضرورت دارد که برنامه‌ای از سوی دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور برای سال‌های آینده تدوین شود تا در وهله اول قبل از هرگونه اقدام و تصمیم‌گیری از سوی والدین و دانش‌آموزان، این قشر از جامعه با اهداف و اهمیت طرح هدایت تحصیلی آشنا شوند.  باید زمینه آشنایی هر چه بیشتر مردم و خانواده‌ها با چگونگی ساختار و چینش رشته‌ها در این برنامه مهم فراهم شود تا از یک طرف خانواده‌ها دغدغه چگونگی انتخاب رشته فرزندان‌شان را نداشته باشند و از سوی دیگر دانش‌آموزان با فراغ‌بال و انتخابی درست و کارشناسی‌شده رشته‌های مورد علاقه خود را گزینش کنند.  فراموش نکنیم آشنایی هر چه بیشتر خانواده‌ها با برخی رشته‌های مهم هدایت تحصیلی که آینده شغلی آنها این روزها برای جامعه و بازار کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌تواند گرایش و تمایل خانواده را برای انتخاب این رشته‌ها بیشتر از گذشته فراهم کند، رشته‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای و کاردانش که نیاز مهم روز بازار کار است و باید تلاش کنیم فرزندان‌مان بیشتر از این رشته‌های کاربردی و فنی استقبال کنند. بی‌شک این استقبال زمینه‌های مناسبی مانند شناخت هر چه بیشتر والدین و دانش‌آموزان را از مقوله مهم «هدایت تحصیلی» می‌طلبد.
*کارشناس تعلیم و تربیت
 


Page Generated in 0/0127 sec