printlogo


کد خبر: 179106تاریخ: 1396/5/11 00:00
سکوت معنادار و دفاع دوپهلوی نخست‌وزیر لبنان از مقاومت در مقابل اتهامات ترامپ
حریری: حزب‌الله با جنگ قوی‌تر می‌شود

در روزهایی که توفان حزب‌الله در مناطق مرزی سوریه و لبنان باعث قلع و قمع تروریست‌های داعش و جبهه‌النصره شده است، سکوت نخست‌وزیر این کشور در مقابل اتهامات رئیس‌جمهوری آمریکا به مقاومت لبنان با واکنش رسانه‌ای قابل توجهی مواجه شده است. سه‌شنبه گذشته سعد حریری در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ در واشنگتن، زمانی که میزبانش مثل همیشه به مقاومت حمله کرد و جنبش حزب‌الله را تهدیدی برای لبنان و تمام خاورمیانه دانست به طرز معناداری تهمت‌های ترامپ را بی‌پاسخ گذاشت. این در حالی است که دست‌کم 2 وزیر از حزب‌الله در کابینه حریری حضور دارند. همچنین همزمان عملیات فراگیر حزب‌الله در عرسال در جریان بود که طی آن منطقه تحت کنترل گروه تروریستی جبهه النصره، بازوی القاعده در شام در کوهستان‌های جنوب غربی سوریه و شرق لبنان پاکسازی شد و این گروه در نهایت مجبور به ترک منطقه شد. وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله لبنان در چنین شرایطی طرح واشنگتن برای ائتلاف با تروریست‌های القاعده را به عنوان پیاده‌نظام خود در منطقه فاش می‌کند. وقتی سعد حریری پس از سکوت در مقابل اتهامات ترامپ به حزب‌الله در راه بازگشت به بیروت با انتقاد رسانه‌ها نسبت به انفعال خود مواجه شد مدعی شد کاملا هم در مقابل یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور یانکی‌ها ساکت ننشسته است. نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دونالد ترامپ از ما نخواست علیه ایران سخت‌گیرتر باشیم. به گزارش روزنامه الحیات، نخست‌وزیر لبنان گفت وقتی ترامپ در ابتدای نشست لبنان را در خط مقدم مبارزه با داعش، القاعده و حزب‌الله دانست او نسبت به این اظهارات اعتراض کرده و گفته است: «ما با داعش و القاعده می‌جنگیم اما حزب‌الله جزئی از دولت و پارلمان است و ما با آن تفاهم داریم و مساله حزب‌الله یک مساله منطقه‌ای است و نمی‌خواهیم در رابطه با آن مشکلاتی به وجود آید و ما می‌دانیم که آمریکا مخالف حزب‌الله است.» حریری همچنین مدعی شده است ترامپ در دیدار مزبور برخلاف اعلام برخی رسانه‌های آمریکایی به مساله تخریب ایران نپرداخته و  از لبنان نخواسته نسبت به ایران سخت‌گیرتر باشد.
اما آخرین پرده از اظهارات سیاستمدارانه و دوپهلوی سعد حریری درباره حزب‌الله یکی، دو روز پیش و در واکنش به عملیات پیروزمندانه رزمندگان حزب‌الله در ارتفاعات عرسال بود.
به گزارش المیادین، نخست‌وزیر لبنان با اینکه ظاهرا در این اظهارات مقاومت را خطاب قرار می‌داد اما در واقع رویش با غرب و اسرائیل بود.
حریری گفت: «هر بار که اسرائیل حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد قوی‌تر می‌شود پس راهکار، جنگ نیست.»
او همچنین تلویحا به رو به پایان بودن بحران سوریه اشاره کرد و خواستار آن شد که  پس از سال‌ها جنگ در سوریه راهکاری برای حل مشکل آوارگان و حل سیاسی بحران پیدا شود.
حریری اگر چه در آخرین اظهاراتش حزب‌الله را به تصمیمات انفرادی از جمله مشارکت در دفاع از سوریه متهم کرد اما در عین حال با گفتن اینکه حزب‌الله هم اکنون در سوریه، عراق و یمن حضور دارد و فقط در لبنان نیست، سعی کرد از فشارهایی که آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحد سعودی‌شان درباره مقاومت لبنان به او وارد می‌کنند، بکاهد.
 

اندیشکده آمریکایی : حزب‌الله؛ بازیگری قدرتمند در منطقه
اندیشکده آمریکایی سنچری در تحلیلی با اشاره به پیروزی‌ اخیر جنبش حزب‌الله لبنان در منطقه عرسال، نوشته این گروه توانسته از خلال نابسامانی‌ها در سوریه خودش را به عنوان یک بازیگر بانفوذ و قدرتمند منطقه‌ای مطرح کند. در این تحلیل آمده است: «حزب‌الله از هر متحد دیگر سوریه، نقش محوری‌تری در نگاه داشتن بشار اسد در قدرت از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در سال 2011 بازی کرده است.» نویسنده با اشاره به موضع سختگیرانه و افراطی آمریکا و غرب علیه نظام دمشق و حزب‌الله، اظهار داشت با این‌حال، این کشورها آشکارا به این نتیجه رسیده‌اند که ائتلاف بشار اسد را به جایگزین آن ترجیح می‌دهند. این موضوع صحیح است که حزب‌الله در جریان بحران سوریه در قواره  یک بازیگر ملی و منطقه‌ای غیرقابل‌انکار صاحب نفوذ، دارای چشم‌انداز راهبردی و با قدرت پدیدار شده است. به همین دلیل است که این حزب‌الله است و نه ارتش سوریه که رهبری کارزار آزادسازی عرسال از دست تندروهای افراطی را به دست می‌گیرد.


Page Generated in 0/0058 sec