printlogo


کد خبر: 179108تاریخ: 1396/5/11 00:00
چهارگوشه

عربستان، سوری‌ها را از حج محروم کرد
کمیته عمومی حج در سوریه اعلام کرد عربستان سعودی، برای پنجمین سال متوالی، حجاج سوری را از ادای فریضه حج منع کرد. در بیانیه این کمیته آمده است که عربستان همچنان از امضای توافقنامه رسمی انجام مناسک حج با وزارت اوقاف سوریه خودداری می‌کند و این روند، مغایر با پیمان‌های عرفی در این زمینه است. این در حالی است که پیمان‌های عرفی بین‌المللی براساس امضای توافقنامه مشترک درباره حج ابراهیمی، بدون در نظر گرفتن رویکردهای مذهبی و قومی است. سعودی‌ها امسال همچنین از امضای قرارداد حج با قطر نیز خودداری کردند.

اعتصاب کارکنان بانک انگلیس
کارکنان بانک انگلیس اعتصاب 3 روزه‌ای را در اعتراض به دریافتی‌های خود از دیروز آغاز کرده‌اند. جان مکدونل، وزیر خزانه‌داری دولت سایه بریتانیا نیز در حمایت از این اعتصاب میان معترضان حضور دارد. براساس تصمیمات جدید، یک‌سوم کارکنان این بانک انگلیسی در سال جدید با هیچ افزایش دستمزدی مواجه نبوده‌اند و این در حالی است که تورم در نظر گرفته نشده است. این اعتصاب نخستین اعتراض کارکنان بانک انگلیس طی نیم قرن گذشته است که در روزهای اول، دوم و سوم آگوست برگزار می‌شود.

برگزاری بزرگ‌ترین دادگاه کودتا در ترکیه
نزدیک به 500 نفر از افراد بازداشت‌شده پس از کودتای 15 ژوئیه 2016، دیروز برای پاسخ به اتهاماتی مبنی بر تلاش برای براندازی دولت در دادگاه حاضر شدند. در میان مظنونان اصلی دادخواستی علیه فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه که به گفته مقامات آنکارا طراح اصلی کودتای سال گذشته بوده است، دیده می‌شود اما وی هنوز بازداشت نشده است. افرادی که دیروز محاکمه شدند متهم هستند از پایگاه هوایی آکینجی در شمال غرب پایتخت عملیات کودتا را برعهده داشتند و حمله هوایی به پارلمان نیز از همین پایگاه صورت گرفت.

آمریکا مادورو را تحریم کرد
بعد از رأی 8 میلیونی ونزوئلایی‌ها به ایجاد مجلس مؤسسان، دولت دونالد ترامپ، مستقیماً رئیس‌جمهور ونزوئلا را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی غیرمعمول تمام اموال نیکلاس مادورو که در قلمرو حاکمیتی آمریکا هستند را مسدود و اشخاص آمریکایی را از معامله با وی منع کرد. مادورو نیز در واکنش، ترامپ و نظام انتخاباتی آمریکا را به سخره گرفت. وی گفت: «من از امپراتوری دستور نمی‌گیرم. دونالد ترامپ! به تحریم‌هایت ادامه بده! در آمریکا می‌توان با کسب 3 میلیون رأی کمتر نسبت به رقیب، رئیس‌جمهور شد! این دموکراسی چقدر عالیست!»

نخستین پایگاه نظامی خارجی چین در جیبوتی
چین در نودمین سالگرد تشکیل ارتش آزادی‌بخش خلق، نخستین پایگاه نظامی خارجی خود را در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا افتتاح کرد. به گزارش تسنیم، رادیو دولتی چین اعلام کرد دیروز بیش از 300 نفر در مراسم افتتاح پایگاه دریایی در جیبوتی شرکت کردند از جمله «تیان ژونگ» معاون فرمانده نیروی دریایی چین و وزیر دفاع جیبوتی. کشتی‌هایی که پرسنل نظامی چین را به این پایگاه دریایی که پکن آن را تنها لجستیکی می‌خواند حمل کردند، ماه گذشته آبهای چین را ترک کردند. عملیات ساخت‌وساز پایگاه نظامی چین در دهانه راهبردی‌ترین تنگه جهان از سال گذشته آغاز شد. این پایگاه برای عرضه تجهیزات و امکانات مورد نیاز کشتی‌های نیروی دریایی چین که در ماموریت‌های حفظ صلح و انسان‌دوستانه بویژه در یمن و سومالی شرکت می‌کنند، استفاده خواهد شد.  شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در حال نظارت بر برنامه مدرن‌سازی ارتش است، این برنامه شامل توسعه قابلیت‌های ارتش چین برای انجام ماموریت‌های بین‌المللی است. جیبوتی که مساحتش به اندازه کشور ولز است، ورودی جنوبی به دریای سرخ در مسیر کانال سوئز به شمار می‌رود. این کشور از سوی اتیوپی، اریتره و سومالی احاطه شده است. آمریکا، ژاپن و فرانسه نیز در این کشور پایگاه نظامی دارند. با توجه به موقعیت جیبوتی که در شمال غرب اقیانوس هند واقع شده است، نگرانی‌های هند نسبت به حضور نظامی چین در منطقه تشدید شده است.
 


Page Generated in 0/0050 sec