printlogo


کد خبر: 179139تاریخ: 1396/5/11 00:00
آغاز ثبت‌نام دریافت تسهیلات رونق تولید

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت از پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری به طرح رونق تولید خبر داد و گفت: ثبت‌نام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات رونق تولید آغاز شده است. به گزارش «وطن امروز»، رضا رحمانی با بیان اینکه سال گذشته طرح رونق تولید با اعتبار 16 هزار میلیارد تومان برای 7 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط معدنی، تولیدی و کشاورزی تعریف شد، افزود: با استقبال واحدهای تولیدی سقف واحدهای مشمول 25 هزار واحد و تسهیلات پرداختی نیز به بیش از 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. وی اظهار داشت: با توجه به عملکرد موفق طرح رونق تولید امسال نیز طرح یادشده تمدید شد با این تفاوت که به جای 16 هزار میلیارد تومان سال قبل 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای 10 هزار واحد تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی تعریف شده است. همچنین در سال جاری برای بازسازی و نوسازی 5 هزار واحد صنعتی و 100 هزار واحد صنوف تولیدی 10 هزار میلیارد تومان و در بخشی تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است. وی در ادامه با اشاره به آغاز ثبت‌نام از واحدهای تولیدی محصولات کشاورزی برای دریافت تسهیلات رونق تولید از طریق سامانه بهین‌یاب افزود: این ثبت‌نام براساس درخواست وزیر جهاد کشاورزی و موافقت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است. رحمانی تصریح کرد: با فراهم‌سازی امکان ثبت‌نام برای واحدهای کشاورزی در سامانه بهین‌یاب، واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی، واحدهای صنایع غذایی، واحدهای تولیدی محصولات گلخانه‌ای و واحدهای پرورش ماهی در قفس می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ثبت درخواست خود از مزایای طرح رونق در سال جاری بهره‌مند شوند.
همچنین تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار از سوی بانک مرکزی به وزارت کار ابلاغ شد.
به گزارش مهر، براساس برنامه اشتغال فراگیر که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی با هدف ایجاد اشتغال برای ۹۷۰ هزار نفر در سال ۹۶ ابلاغ شد، قرار است بخشی از این اشتغال با اجرای طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار (تکاپو) در استان‌ها ایجاد شود که در همین راستا بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعیین سهمیه تسهیلات بانکی مورد نیاز به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح اقدام کند. به همین منظور بانک مرکزی مصوبه تعیین سهمیه تسهیلات بانکی هزار میلیارد تومانی را برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد. براساس طرح تکاپو، رسته فعالیت‌های اشتغالزای منتخب در هر استان توسط همه دستگاه‌های اجرایی با محوریت وزارت کار در مرحله شناسایی است که این ظرفیت‌های اشتغال برای تمام استان‌ها تقریبا شناسایی شده و تنها ظرفیت‌های اشتغال مربوط به یک دستگاه اجرایی باقی مانده که بزودی نهایی و به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود. قرار است در قالب طرح تکاپو در هر استان بین ۵ تا ۱۰ رسته فعالیت منتخب به عنوان ظرفیت‌های اشتغال تعیین شود و تسهیلات مصوب صرفا به طرح‌های منتخب هر استان پرداخت خواهد شد. نرخ بازپرداخت این تسهیلات مانند دیگر تسهیلات نظام بانکی ۱۸ درصد است که
۲ درصد این سود به عنوان یارانه سود تسهیلات از سوی دولت و ۱۶ درصد آن از سوی متقاضی پرداخت می‌شود. بیشترین رسته فعالیت‌های منتخب و دارای اشتغال در حوزه‌های پوشاک، کفش، مبلمان، زعفران، قطعات خودرو، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، گردشگری و بوم‌گردی روستایی را شامل می‌شود که این رسته فعالیت‌ها متناسب با ظرفیت اشتغال هر استان متغیر است.
 


Page Generated in 0/0057 sec