printlogo


کد خبر: 179212تاریخ: 1396/5/14 00:00
نگاهی از یک اقدام خودجوش فرهنگی
نفحاتی از جنس نور

مسعود سیاف‌زاده: در سال ۹۳ باهدف اعتلای فرهنگ قرآن و قرآنی شدن و با توجه به خلأ‌ها و نیازهایی که احساس می‌شد و همچنین مشورت‌هایی  که با بعضی افراد آگاه در این زمینه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید یک پایگاه یا یک مجموعه قرآنی داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ قرآنی را در حد توان خودمان گسترش دهیم اما به خاطر مشکلاتی که وجود داشت وقفه‌ای ایجاد شد تا در سال ۹۴ که به یاری خدا توانستیم به‌صورت رسمی فعالیت قرآنی را آغاز کنیم و  مجموعه قرآنی «نفحات‌القرآن» را تأسیس کردیم. مجموعه نفحات‌القرآن اکنون بیش از 2 سال است در جلسات هفتگی عصر جمعه  خود آموزش‌های گوناگونی در زمینه قرآن از جمله تجوید، تلفظ صحیح حروف و آموزش صوت لحن به صورت سنتی و در قالب محافل قرآنی همراه با آموزش برگزار می‌کند. فعالیت دیگر نفحات‌القرآن، آموزش قرآن به‌صورت آکادمیک است که در آنجا آموزش به‌صورت منظم‌تر و دوره‌ای برگزار می‌شود که بستر این نوع آموزش در جلسات عمومی فراهم نیست. به‌ طور مثال در این دوره‌ها قرآن‌آموزان از لحاظ سنی و سطح آموزشی تفکیک‌ شده‌اند، این کارگاه‌های آموزشی به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود که از طریق فراخوان به اطلاع عموم می‌رسد و در صورت رسیدن به حد نصاب در دوره‌های 3 ماهه و 45 روزه برگزار می‌شود که تاکنون نیز 4 دوره آن برگزار شده و قرآن‌آموزان زیادی تربیت شده‌اند. دوستان قرآنی در مجموعه نفحات‌القرآن با توجه به اهمیت فضای مجازی و هجمه‌های فرهنگی که در فضای مجازی وجود دارد، ضروری دانستند پایگاه مجازی نیز برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کنند که نخستین فعالیت آن ایجاد سایت خبری و اطلاع‌رسانی جلسات «نفحات‌القرآن» بود که در این سایت اطلاع دقیق از زمان و مکان برگزاری جلسات قرآن در مناطق مختلف در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند برحسب زمانی که دارند در جلسات دلخواه خود شرکت کنند. همچنین  از دیگر فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی می‌توان به ایجاد  کانال در آپارات و یوتیوب و ایجاد صفحه اینستاگرام و کانال  تلگرامی برای اطلاع‌رسانی تلگرامی از جلسات قرآن و هم ارائه فایل‌های صوتی و تصویری جلسات به کسانی که توفیق حضور در جلسه قرآن ندارند، اشاره کرد. البته خود این کانال هم یک جلسه قرآن مجازی به‌حساب می‌آید. اما یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به یاری خدا و با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب توانستیم انجام دهیم ایجاد کرسی تلاوت بود. رهبر انقلاب اسلامی در یکی از دیدار‌هایی که با جامعه قرآنی داشتند، تاکید کردند: «یکی از کارهای لازم در کشور، رواج جلسات «تلاوت و استماع» قرآن است. همانگونه که جلسات عزاداری یا سرور برای اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برگزار می‌شود، جلسات قرآنی نیز باید گسترش پیدا کند تا سرعت رشد مفاهیم قرآنی افزایش یابد (خرداد ماه 95)». و نیز در جایی دیگر فرمودند چه اشکالی دارد جلساتی داشته باشیم فقط برای شنیدن قرآن. بعد از این سخنان رهبر معظم انقلاب به این فکر افتادیم که کرسی‌های تلاوت را به صورت مردمی راه‌اندازی کنیم. کرسی‌های تلاوت در مقابل کم‌کاری مسؤولان و باوجود فربه شدن دستگاه‌های فرهنگی و با هدف و باور توسعه  فرهنگ قرآنی تشکیل شد. اهداف این طرح قرآنی همانند اهدافی است که انقلاب اسلامی براساس آن شکل گرفت. در بحث انقلاب، اگر کسی بخواهد خود انقلاب را هدف قرار دهد، دچار پسرفت می‌شود، ما انقلاب کردیم تا تمام اهداف عالیه را جلوی پایمان ببینیم اما اگر اهداف را در پشت سرمان مشاهده کنیم، یقیناً با شکست مواجه خواهیم شد.
کرسی‌های تلاوت نفحات، وسیله‌ای برای گسترش فرهنگ قرآنی است که ابتدا با نیت گسترش فرهنگ قرآنی در یکی از مساجد منطقه شکوفه شکل گرفت و سپس بتدریج در سراسر شهر تهران گسترش یافت تا جایی که هم‌اکنون علاوه بر تهران در شهرستان‌ها نیز از این طرح استقبال می‌کنند. همانطور که در بالا اشاره شد این کرسی‌ها را به‌صورت مردمی و خودجوش و با تلاوت هفتگی در یک مسجد آغاز کردیم و الان به تلاوت هفتگی در چندین مسجد رسیدیم، یعنی چند قاری در چند مسجد کرسی تلاوت دارند، این کار هم باعث تشویق قاری قرآن می‌شود و قاری برای اجرا ناگزیر است تلاوت خود را بهتر کند و هم مردم از این کرسی‌های تلاوت بسیار استقبال می‌کنند و از آن لذت می‌برند.
بعد از گذشت مدتی از اجرای این طرح و با توجه به نیاز جامعه به مرور تصمیم گرفتیم علاوه بر مساجد به اماکن دیگری که نیاز بیشتری به قرآن دارند، برویم و مثلاً این طرح را در بازار و در ادارات برگزار کنیم. به مدارس پایین شهر تهران رفتیم و در مناسبت‌های مختلف نیز کرسی‌های تلاوت را در آن اماکن برگزار کردیم. به طور نمونه در ایام حوادث ساختمان پلاسکو به ایستگاه آتش‌نشانی رفتیم و طرح را در آنجا برگزار کردیم یا در ایام نوروز به مناطق جنگی جنوب کشور اعزام شدیم و کرسی‌های تلاوت را در مناطق جنگی برگزار کردیم. یکی از نکات حائز اهمیت در طرح کرسی‌های تلاوت این است که حضور و تلاوت قاریان در این جلسات بدون چشمداشت مادی و مالی است و شاید به جرات بتوان گفت از دلایل موفقیت این طرح در نفحات‌القرآن همین موضوع باشد. از سوی دیگر در کنار طرح کرسی‌های تلاوت، طرح تدبر و تفسیر راه‌اندازی شده است و به واسطه آن، به برگزیدگان و نوجوانان هدایایی داده  و این مساله سبب شده نوجوانان رغبت بیشتری به جلسات پیدا کنند و به همین واسطه با قرآن آشنایی و انس و الفت پیدا کنند. همچنین در کرسی‌های تلاوت به کودکان زیر 10 سالی که در مراسم شرکت کنند بدون مسابقه جوایزی اهدا می‌شود تا همین امر باعث تشویق کودکان و ایجاد ذهنیت مثبت آنها نسبت به جلسات قرآن شود. در آینده طرحی را درباره سیر در آیات خواهیم داشت و کارگروهی تشکیل خواهیم داد تا هم عموم مردم نسبت به آیات و هم قاریان نسبت به آیات تلاوت‌شده آشنایی کامل داشته باشند و بدین صورت خواهد بود که مثلاً آیات اعتقادی در یک بسته و پک جمع‌آوری و در اختیار مردم قرار گیرد.
 


Page Generated in 0/0122 sec