printlogo


کد خبر: 179251تاریخ: 1396/5/14 00:00
چهارگوشه

دوبی پاتوق سرکرده سابق طالبان
روزنامه نیویورک‌تایمز از رقابت امارات با قطر برای میزبانی از سران تکفیری پرده برداشت. معتبرترین نشریه سیاسی آمریکا اعلام کرده است به مجموعه‌ای از ایمیل‌ها مربوط به یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا دست یافته که نشان می‌دهد او برای میزبانی از دفتر دیپلماتیک (سفارت) طالبان به جای دوحه اشتیاق زیادی از خود نشان داده است. اسناد مزبور به مکاتبات سفیر امارات با ریچارد هالبروک، نماینده ویژه اوباما در افغانستان و پاکستان برای مذاکرات صلح با طالبان و مقامات اماراتی دیگر در فاصله2009 تا 2012  مربوط است. در نهایت در سال 2012  قطر در رقابت با امارات برای متقاعد کردن آمریکا به گشودن سفارت طالبان در دوحه پیروز شد اگرچه اماراتی‌ها بخاطر رد درخواست‌شان برای میزبانی ابوظبی از سفارت طالبان خشمگین بودند. حال نیویورک‌تایمز این سوال را مطرح می‌کند که اگر تنها قطر مسؤول حمایت مالی از طالبان بوده پس چگونه ملا منصور سرکرده سابق این گروه در افغانستان پیش از مرگ 19 بار به دوبی سفر کرد؟

هشدار کویت درباره اسیدپاشی‌های انگلیس
سفارت کویت به اتباع این کشور در انگلیس هشدار داد که مراقب حملات نژادپرستانه اسیدپاشی باشند. این در حالی است که اسکاتلندیارد از افزایش اسیدپاشی‌ها بویژه علیه مسلمانان و رنگین‌پوستان در اطراف و مرکز لندن خبر داده است. خبرگزاری رسمی کویت به نقل از سفارت این شیخ‌نشین در لندن به کویتی‌های ساکن جزیره هشدار داد که از خیابان‌ها و اماکن تاریک نزدیک به مناطق گردشگری در پایتخت بریتانیا دوری کنند، چرا که سارقان حرفه‌ای از این مناطق سوءاستفاده می‌کنند.

عفو بین‌الملل: ایتالیا شریک جرائم علیه پناهجویان است
سازمان عفو بین‌الملل، ایتالیا را متهم کرد با قوانین جدید خود، مهاجران و پناهجویان غیرقانونی را به بازداشتگاه‌های هولناک لیبی باز می‌گرداند. به گزارش یورونیوز، نمایندگان مجلس این کشور چهارشنبه گذشته قانونی را تصویب کرده‌اند که دست گارد دریایی ایتالیا را برای ردگیری و ممانعت از پهلو گرفتن قایق‌های پناهجویان در سواحل عمدتا جنوبی و همکاری با نیروهای مرزبانی لیبی باز می‌گذارد. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه اخیرش پارلمان ایتالیا را به زیر پا گذاشتن جان انسان‌ها و شراکت در جرم عودت دادن مهاجران آفریقایی‌تبار به کمپ‌های خوفناکی در خاک لیبی متهم می‌کند که پناهجویان در آنها در خطر جدی شکنجه، تجاوز یا حتی قتل قرار دارند.

طرح جاسوسی در دانشگاه‌های انگلیس
روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف گزارش داد، برخی دانشگاه‌های انگلیس از کارکنان آشپزخانه و بخش نظافت می‌خواهند دانشجویان را زیر نظر بگیرند و جاسوسی کنند. این روزنامه مدعی شد هدف از این کار مقابله با افراطی‌گری است. این روزنامه همچنین از وجود برنامه‌ای برای آموزش کارکنان دانشگاه‌ها جهت جاسوسی از دانشجویان خبر داد.  یکی از دانشگاه‌های لندن پیشتر اذعان کرده بود حتی ایمیل‌های دانشجویان را کنترل می‌کند که این امر با موجی از اعتراض همراه شد.

حمله مرگبار طالبان به نیروهای ناتو
در اثر یک حمله انتحاری جدید به کاروان نظامیان اشغالگر افغانستان در نزدیکی پایتخت این کشور یک سرباز ناتو کشته و 5 سرباز دیگر و یک مترجم ائتلاف بیگانه کشته شدند. به گزارش بی‌بی‌سی، این حمله در منطقه قره‌باغ واقع در ۵۰ کیلومتری شمال کابل روی داد. روز دوشنبه گذشته هم یک عامل انتحاری 2 نفر را در نزدیکی سفارت عراق در کابل کشته بود. مقر فرماندهی ناتو در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حمله طالبان زمانی روی داد که نیروهای مشترک ناتو و ارتش افغانستان مشغول گشتزنی بودند. این حمله بدین معنی است که طالبان نسبت به دخالت‌های ناتو و آمریکا برای تقویت تروریست‌های داعش در منطقه قره‌باغ هشدار داده است. تحلیلگران اوضاع افغانستان این رخداد را نشانه قدرت گرفتن دوباره طالب‌ها در برابر داعش در شمال کابل می‌دانند.
 


Page Generated in 0/0047 sec