printlogo


کد خبر: 179257تاریخ: 1396/5/14 00:00
سخنگوی موگرینی: همه طرف‌ها به برجام پایبند بوده‌اند!
چشم‌پوشی اروپا از نقض برجام توسط آمریکا

تنها یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه تحریمی مجلسین سنا و نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی را امضا کرد، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، از پایبندی تمام طرف‌های هسته‌ای به برجام خبر داد. به گزارش
«وطن امروز» این واکنش «کاترین ری» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به اظهارات مقامات مسؤول در ایران نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا بوده است. مجلس سنا و نمایندگان آمریکا بتازگی طرحی را به تصویب رسانده‌اند که در آن فعالیت‌های موشکی، حمایت از گروه‌های مقاومت و مسائل حقوق‌بشری به عنوان بهانه‌هایی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران استناد شده است. در ایران مقامات مسؤول در مذاکرات هسته‌ای و سران قوا این تحریم‌ها را ناقض 3 بند 26، 28 و 29 برجام دانستند. بر همین اساس نیز هیات نظارت بر اجرای برجام تشکیل جلسه داد و مصوبه‌ای 16 بندی را به تصویب رساند تا در صورت امضای ترامپ، ایران به این نقض واکنش نشان داده باشد. دونالد ترامپ چهارشنبه هفته گذشته طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی را امضا کرد تا این طرح تبدیل به قانون و لازم‌الاجرا شود. اکنون در شرایطی که آمریکا رسما برجام را نقض کرده و ایران از سایر اعضای 1+5 خواسته نسبت به نقض برجام واکنش نشان دهند، کاترین ری، سخنگوی فدریکا موگرینی روز پنجشنبه ادعا کرد همه طرف‌ها در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) به تعهدات‌شان در این توافق پایبند بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ری» این ادعا را در واکنش به اظهارات مقام‌های ایرانی درباره تحریم‌های جدید آمریکا مطرح کرد. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقام‌های ایرانی گفت: «تاکنون نظرمان این است که تمام طرف‌ها تعهدات‌شان ذیل این توافق را اجرا کرده‌اند». «ری» که در بروکسل صحبت می‌کرد، اضافه کرد: «انتظار داریم شاهد تداوم پایبندی آنها باشیم».
به گزارش فارس، این مقام اتحادیه اروپایی به نوشته خبرگزاری فرانسه، جمع‌بندی خود درباره روند اجرای توافق هسته‌ای را بر اساس نتایج آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام ارائه کرد. هشتمین دور از نشست این کمیسیون 2 هفته قبل با حضور نمایندگان ایران و سایر طرف‌های برجام در وین برگزار شد. پیش از برگزاری این جلسه که برای رسیدگی به گلایه‌های ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا برگزار شد، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه از اعضای کمیسیون مشترک برجام که در توافق هسته‌ای نقش داشتند، خواسته بود در برابر «کشوری که بخواهد با سیاست‌های خود که ناشی از سیاست‌های داخلی‌اش است روند اجرای برجام را با خلل مواجه کند» واکنش نشان دهند. البته پس از برگزاری نشست کمسیون برجام، مشخص شد ایران از فرصت هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام برای ارجاع تحریم‌های آمریکا به کمیسیون حل اختلاف استفاده نکرده. دفتر موگرینی در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌کنندگان در این نشست بر ادامه پایبندی خود به اجرای تعهدات‌شان تاکید  و بر لزوم اطمینان یافتن نسبت به اجرای کامل تعهدات در یک فضای سازنده توافق کرده‌اند. اکنون پس از تبدیل تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی به قانون و نقض فاحش برجام، «کاترین ری» می‌گوید در هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ایران فرصت داده شد دیدگاه‌های خود درباره تحریم‌های جدید آمریکا را به تفصیل با طرف‌های دیگر در میان بگذارد. این اظهارنظر مقام اروپایی در شرایطی است که در ایران تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همواره در واکنش به تحریم‌های آمریکا، از عدم همراهی اروپا با تحریم‌های آمریکا و پایبندی این کشورها به برجام می‌گفتند؛ موضوعی که حقیقت آن با اظهارات سخنگوی موگرینی و همچنین با بیانیه اخیر آمریکا به همراه 3 کشور تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران به فضا زیر سوال رفت.


Page Generated in 0/0076 sec