printlogo


کد خبر: 179311تاریخ: 1396/5/15 00:00
حسن روحانی در مراسم تحلیف در انتقاد از قانون تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران:
امروز روزگار مادر تحریم‌ها نیست

گروه سیاسی: مراسم تحلیف حسن روحانی، دوازدهمین رئیس‌جمهور کشورمان عصر روز گذشته (شنبه) با حضور مسؤولان لشکری و کشوری و همچنین میهمانان خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار ‌شد. به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور رهبر انقلاب، سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی رهبر انقلاب، سردار اشتری فرمانده ناجا و وزرا و مقامات دولت یازدهم از جمله میهمانان داخلی این مراسم بودند. در مراسم تحلیف حسن روحانی مقاماتی از 105 کشور دنیا حضور داشتند که از جمله می‌توان به معاون رئیس‌جمهور کوبا، رئیس مجلس سنای کامرون، وزیر خارجه توگو، وزیر امنیت آفریقای‌جنوبی، معاون وزیر خارجه ایتالیا، نماینده رئیس‌جمهوری گابن، رئیس پارلمان مرکوسور، معاون وزیرخارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، نایب‌رئیس مجلس گامبیا، رئیس مجلس سنای اسپانیا، معاون رئیس مجلس اتریش و رئیس مجلس کره‌جنوبی اشاره کرد. پیش از آغاز رسمی مراسم تحلیف، میهمانان داخلی و خارجی وارد صحن مجلس شورای اسلامی شدند اما حضور حسین فریدون، برادر حسن روحانی در این مراسم، حاشیه‌هایی به همراه داشت.
 وی که اخیرا به اتهام جرائم مالی و فساد اقتصادی بازداشت شده بود و اکنون با قید وثیقه آزاد است، پس از ورود به صحن علنی مجلس بر صندلی نمایندگان مجلس نشست. برخی نمایندگان معتقدند طبق آیین‌نامه مجلس این کار غیرقانونی است و صندلی مجلس فقط مخصوص نمایندگان مجلس است.
براساس این گزارش، پس از ورود میهمانان مراسم به صحن مجلس، راس ساعت 17 مراسم تحلیف حسن روحانی آغاز شد. در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، سخنرانی کرد.  پس از وی، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه نیز دقایقی به ایراد سخن پرداخت. پس از سخنرانی رؤسای 2 قوه مراسم تحلیف برگزار شد و حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور طبق اصل 121 قانون اساسی، با حضور در کنار آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه سوگند یاد و آن را امضا کرد.
متن سوگندنامه‏ ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:
بسم‌‏الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏
«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‌کنم که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی و نظام‏ جمهوری اسلامی و قانون‏ اساسی کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسؤولیت‌هایی که‏ بر عهده‏ گرفته‏‌ام به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏‌السلام‏ قدرتی را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است،‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏».
امروز روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست
حسن روحانی پس از ادای سوگندنامه ریاست‌جمهوری به بیان مسائل داخلی و خارجی و بویژه مساله مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌های آمریکا پرداخت. وی تصریح‌کرد:‌ ما دولتی هستیم که چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی، صلح را به جنگ ترجیح می‌دهیم. پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگ‌ترین سلاح ما رأی ملت است. صلح ما به سلاح ما و سلاح ما به صلح ماست. بدون پشتوانه و رأی ملت، حمایت مقام معظم رهبری، مجلس و نیروهای مسلح برجام به فرجام نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت و نقض برجام با واکنش همه‌جانبه ملت روبه‌رو خواهد بود. وی تاکید کرد: باید بدانیم همه ما در این دریای توفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم، توفیقات کشور از جمله استقلال، امنیت، توسعه، توان دفاعی، نفوذ در قلوب مردم منطقه و ارتقای موقعیت کشور نتیجه حکمت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.  روحانی با بیان اینکه از جمله دستاوردهای دولت یازدهم ثبات اقتصادی بویژه نرخ ارز، کاهش نرخ تورم، دستیابی به بیش از 600 هزار شغل و بازپس‌گیری سهم نفت ایران در بازارهای جهانی است، افزود:‌ در حوزه رفاه اجتماعی گام‌های بزرگی برای مردم برداشته شده بویژه در حوزه سلامت می‌توان به بیمه همگانی اشاره کرد. در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولاتی ایجاد شده از جمله اینترنت پرسرعت و دستیابی به فضای مجازی به بیش از 10 برابر افزایش یافته است.  رئیس‌جمهور یادآور شد: ‌در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم موفق به ارائه حقوق شهروندی شد. ما در کشور با بحران‌هایی همچون کمبود آب، محیط‌زیست و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنیم.
وی تاکید کرد: ‌برنامه‌های دولت دوازدهم براساس همان شعارهای انتخابات مبتنی بر آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است. روحانی خاطرنشان کرد:‌ دولت دوازدهم دست خود را برای همکاری به سوی همه ارکان کشور و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند. امروز می‌توانیم با وجود اختلاف نظرها با یکدیگر همفکری کنیم و با هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به یک نظر واحد در همه عرصه‌ها برسیم. ما از تحریم‌های گذشته با کمک یکدیگر به‌رغم موج فشارهای خارجی عبور کردیم و وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است. وی ادامه داد:‌ از حضور میهمانان خارجی تشکر می‌کنم.خط‌مشی کشور ما همواره تعامل سازنده با کشورهای منطقه‌ای و نیز بین‌المللی بوده است. افزایش سطح همکاری با کشورهای همسایه و دوست در گرو تعامل سازنده است. براساس این رویکرد در 4 سال گذشته اقدامات مهمی در سیاست خارجی صورت گرفته است از جمله حل و فصل مسائل هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و جلوگیری از تصویب منشور 7 سازمان ملل از دستاوردهای دولت بوده است.  رئیس‌جمهور گفت: ‌بدعهدی‌های آمریکا،  غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را برای جهان و همه کشورها به اثبات رسانده است. جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود. ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تهدید و تحریم را با اقدام متقابل پاسخ خواهد داد. آمریکا در صورت نقض برجام با اقدام متقابل ملت ایران روبه‌رو خواهد شد. آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که تومار عمر سیاسی خود را با پاره کردن برجام، پاره خواهند کرد. روحانی افزود: امروز روزگار رونمایی از مادر بمب‌ها نیست، بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. امروز روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست، بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم؛ در این روز اعلام می‌داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با همسایگان و کشورهای دوست هیچگونه محدودیتی جهت تعامل سازنده ندارد.
رئیس‌جمهور تصریح‌کرد:‌ کشور ایران هیچگونه محدودیتی جهت همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد. ما دست دوستی به سمت همسایگان خود دراز می‌کنیم. تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم اعتماد به مردم و همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.
روحانی با بیان اینکه حل بحران سوریه و یمن و بحران‌های منطقه‌ای از این دست جز با مذاکره و نشست‌های منطقه‌ای حاصل نخواهد شد، گفت:‌ حل بحران‌های منطقه مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، رساندن کمک‌های انسانی و مذاکره سوری- سوری و یمنی- یمنی امکانپذیر نیست.
کشور نیازمند مجاهدت و تلاش خالصانه است
پیش از سخنرانی حسن روحانی، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه به سخنرانی پرداخت. وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به‌رغم توطئه‌های دشمنان با حضور همیشه در صحنه مردم به حیات مقتدرانه خود ادامه داده و مسؤولان کشور براساس اصل ششم قانون اساسی  جمهوری اسلامی مستقیم و غیرمستقیم از آن پاسداری کرده‌اند.
رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: همچنین براساس بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، دولت مکلف است همه امکانات خود را برای جلب مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌خوبی به کار گیرد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی تصریح کرد: اینجانب به عنوان رئیس قوه‌قضائیه با افتخار اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران امروز با اتکا بر آموزه‌های بلند دینی و تمدن غنی خود از جمله کشورهای بزرگ جهان است که به‌رغم تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته سکاندار استقلال، آزادی و مظهر مردم‌سالاری دینی در منطقه و جهان باشد.
وی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی، نظامی سیاسی مبتنی بر آرای مردم و آموزه‌های دینی و ارزش‌های اخلاقی است، گفت: فلسفه سیاسی نهفته در این نظام سیاسی، فلسفه‌ای دقیق هم از جهات هستی‌شناسانه و متافیزیکی و هم از جهات معیاری و ارزشی است و از پارادوکس‌های نظام لیبرال- دموکراسی خالی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی مبین این نظام سیاسی و فلسفه آن است.
رئیس قوه‌قضائیه بیان کرد: با تحلیف در این مجلس باشکوه، دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می‌شود. متن سوگندی که رئیس‌جمهور محترم یاد می‌کند بسیار مهم و قابل توجه است و از جمله اموری که رئیس‌جمهور به وسیله سوگند به آن ملتزم می‌شود آن است که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد.
وی گفت: اینجانب به عنوان رئیس قوه‌قضائیه هر خدمتی در این مسیر میسر باشد دریغ نخواهم کرد. امروز نظام اسلامی نیازمند مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه آحاد ملت و بویژه مسؤولان متعهد کشور است. خداوند در این طریق دشوار یار و مددکارتان باشد.  
هماهنگی 3 قوه زمینه‌‌ساز سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی
در ابتدای این مراسم، علی لاریجانی ضمن خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی گفت: دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور چشمگیر بیش از 42 میلیون نفر و حدود 73 درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات نمایانگر آن است که در نظام جمهوری اسلامی مردم‌سالاری اصلی بی‌بدیل در حکمرانی است.
وی تصریح کرد: اینک در آستانه دوره جدید دولت جناب آقای دکتر روحانی قرار داریم که هم تغییرات بین‌المللی و منطقه‌ای نیاز به تلاش مجاهدانه‌ای را برای حل مشکلات کشور ایجاب می‌کند. در فضای آشفته منطقه خوشبختانه ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و تلاش‌های ارزشمند ملت در مبارزه با تروریسم امنیت بهتری را برای منطقه در سال‌های آتی نوید می‌دهد.
به گزارش خانه ملت، لاریجانی افزود: از طرفی راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی در پویایی اقتصادی، همچنین همکاری و همراهی 3 قوه کشور زمینه‌های مساعدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کرده است. مجلس شورای اسلامی از اهتمام دولت در رفع موانع تولید و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت خواهد کرد و امیدوار است دولت آینده در مواجهه با چالش‌های اصلی کشور با نگاه واقع‌بینانه به حل آنها بپردازد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها حتی در سیاست خارجی تبلور عینی یابد. مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف قانونی خود هم در این امور مساعدت لازم را می‌نماید و هم نظارت خواهد کرد که اقدامات دولت در چارچوب قوانین بویژه قانون برنامه ششم سامان یابد. با آرزوی توفیق بیشتر برای رئیس‌جمهور محترم و هیات وزیران آتی کشور.
پس از پایان مراسم، رؤسای قوا با میهمانان خارجی حاضر در این مراسم عکس یادگاری گرفتند. همچنین رؤسای قوا در نشست مطبوعاتی حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.


Page Generated in 0/0287 sec