printlogo


کد خبر: 179338تاریخ: 1396/5/16 00:00
تغییر موضع ناگهانی عربستان در قبال اسد
دربار سعودی به رابطه با اسرائیل اعتراف کرد

دیوان پادشاهی سعودی در یک بیانیه رسمی به تماس مقامات عربستان با اسرائیل اعتراف کرد. در این بیانیه که پنجشنبه گذشته توسط ولیعهد سعودی- در غیاب پدرش که برای تعطیلات به مراکش رفته است- صادر شد، آمده: «شاه سعودی برای رفع محدودیت‌های اسرائیل علیه مسجدالاقصی و فلسطینی‌ها وارد عمل شده و تماس‌های تلفنی گرفت که این تماس‌ها موفقیت‌آمیز بود!» اما این اعتراف باعث شد روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره تماس نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با رژیم صهیونیستی گمانه‌زنی کند. تسوی برئیل، تحلیلگر امور عربی هاآرتص در مقاله‌ای در این رابطه ترس مشترک سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها از قیام‌های مردمی را بازتاب داد و نوشت: «کشورهای عربی نگرانند وقوع انتفاضه‌ای عربی باعث شعله‌ور شدن بهار عربی دیگری شود... اگر گفت‌وگویی با مسؤولان اسرائیلی به طور مستقیم صورت نگرفته باشد، احتمالا این گفت‌وگو از طریق نزدیکان ولیعهد سعودی انجام شده است که از چون و چرای روابط با سران اسرائیل آشنایی دارند».
کوچ اجباری اهالی العوامیه
با ادامه جنگ مخفیانه رژیم سعودی در العوامیه، اهالی این منطقه شیعه‌نشین محبور به کوچ از این منطقه شیعه‌نشین شده‌اند. پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی به نقل از برخی فعالان اعلام کرد: ساکنان شهر عوامیه از منازل‌شان طرد شده‌اند و شرکت‌های خصوصی طرح و توسعه، اموال و دارایی‌های اهالی محله تاریخی المسوریه و حومه آن را قبضه کرده‌ا‌ند. این درحالی است که تخریب این منطقه و کوچاندن ساکنان آن با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و از تلاش برای توسعه یا مبارزه با تروریسم خبری نیست. آندرو هاموند، کارشناس امور خاورمیانه در این‌باره گفت: «تخلیه و کوچاندن اهالی عوامیه بخشی از راهبرد ایجاد تغییر در جغرافیای انسانی این منطقه شیعه‌نشین و متشنج است.» بتازگی ویدئویی منتشر شده است که نشان می‌دهد اغلب مناطق العوامیه ویران و به منطقه جنگی تبدیل شده است. سه‌شنبه گذشته صدها نفر از اهالی شهر العوامیه در شرق عربستان سعودی متواری شدند و به گفته فعالان محلی، نیروهای امنیتی سعودی صدها تن از اهالی این شهر را با شلیک گلوله‌های بی‌هدف به سوی منازلشان، مجبور به ترک این شهر کردند.
تغییر موضع ناگهانی سعودی در قبال اسد
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی درباره بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به طور ناگهانی تغییر موضع داد. پایگاه روسیاالیوم روز یکشنبه به نقل از یک منبع مخالف دولت سوریه در ژنو گزارش داد عادل الجبیر به هیأت عالی مذاکرات (وابسته به مخالفان سوریه) اطلاع داده است که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه [در قدرت] باقی خواهد ماند. این منبع به خبرنگار شبکه روسیاالیوم، اظهار داشت: جبیر گفته است خروج اسد در آغاز مرحله انتقالی امکانپذیر نیست و باید مدت باقی ماندن او در مرحله انتقالی و اختیاراتش را در این مرحله بررسی کنیم. طبق گفته این منبع، عادل الجبیر به مخالفان سوری گفته است هیات عالی مذاکرات باید به دیدگاهی جدید دست یابد و در غیر این صورت، کشورها به دنبال راه‌حلی برای سوریه بدون مخالفان خواهند بود. عادل الجبیر اخیرا با ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده هیات عالی مخالفان سوری در مذاکرات ژنو دیدار کرده بود که ماحصل آن توافق بر سر برگزاری نشست جدید مخالفان در ریاض بود. پیش‌تر آمریکا، فرانسه و بعد از آنان ترکیه به این واقعیت تن داده بودند که با حمایت از گروه‌های مسلح تروریستی که برخی از آنان را «معارضان مسلح میانه‌رو» می‌خوانند، نمی‌توانند دولت سوریه را که مورد حمایت ایران، مقاومت و روسیه است، سرنگون کنند. عربستان دیرتر از این کشورها به این واقعیت اذعان کرده است. این در حالی است که عادل الجبیر پیش از این بارها تکرار می‌کرد اسد چه بخواهد، چه نخواهد، باید از قدرت کنار برود. رسانه‌ها همچنین فاش کردند ریاض حجاب، رئیس هیات عالی مذاکره‌کننده به عادل الجبیر گفته «به دلیل علل داخلی، معارضه در حالتی از سرخوردگی به سر می‌برد» و این احتمال وجود دارد که خود او به دلیل مشکلات سلامتی‌اش از این منصب (ریاست هیأت) کناره‌گیری کند.


Page Generated in 0/0060 sec