printlogo


کد خبر: 179339تاریخ: 1396/5/16 00:00
چهارگوشه

حشدالشعبی تشکیل شده تا بماند
سخنگوی بسیج مردمی عراق موسوم به هیات حشدالشعبی درخواست برای انحلال این هیات را دارای ریشه و اساس قانونی ندانست و تاکید کرد: «حشدالشعبی تشکیل شده تا باقی بماند». احمد الاسدی به شبکه تلویزیونی روسیاالیوم گفت: «همه گفته‌های مطرح شده درباره انحلال حشدالشعبی مبنای قانونی و حقوقی ندارد. حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح به وضوح درباره هیات حشدالشعبی صحبت و تاکید کرد این هیات منحل نخواهد شد، زیرا بر اساس فتوای مرجعیت دینی تشکیل شد و به طور مستقیم با دولت مرتبط است و بخشی اساسی از ساختار امنیتی عراق به شمار می‌رود». به گفته الاسدی، حشدالشعبی بویژه بعد از تصویب قانون مربوط به آن در مجلس نمایندگان عراق به صورت قانونی ماندگار می‌شود. تاکید الاسدی در حقیقت پاسخی محکم به ادعاهای مقتدا صدر، رهبر جریان صدر بود که جمعه گذشته بلافاصله پس از دیدار با ولیعهد سعودی، ادغام حشدالشعبی در نیروهای ارتش عراق را خواستار شده بود.

مرکوسور عضویت ونزوئلا را تعلیق کرد
بلوک تجاری آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور، عضویت ونزوئلا را به منظور فشار بر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور برای منحل کردن مجلس موسسان تعلیق کرد. بر این اساس، وزرای خارجه آرژانتین، پاراگوئه، اوروگوئه و برزیل شنبه در جلسه‌ای در سائوپائولو این تصمیم مرکوسور را اعلام کرده و از مادورو خواستند زندانیان را آزاد و انتقال سیاسی قدرت را آغاز کند. مجلس موسسان اختیار انحلال مجلس قانونگذاری را در اختیار دارد که در دست مخالفان دولت است. این اقدام می‌تواند به آتش اختلاف‌ها دامن بزند.

حبس خانگی شیخ عیسی قاسم 70 روزه شد
دیده‌بان حقوق بشر بحرین اعلام کرد حبس خانگی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم برای هفتادمین روز متوالی ادامه دارد. این منبع افزود: تدابیر شدید امنیتی در اطراف خانه آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین باعث شده تا بررسی وضعیت سلامت وی توسط پزشکان معتمد با موانع جدی روبه‌رو شود و افراد خانواده ایشان نیز با برای دیدار با این رهبر شیعیان بحرین با مشکلات جدی مواجه باشند. بنا بر گزارش این مرکز، اقدامات انجام شده علیه آیت‌الله عیسی قاسم و معترضان بحرینی در سکوت رسانه‌ای و بی‌توجهی مسؤولان حاکم انجام می‌شود و تا حدی پیش‌رفته که نماز جمعه شیعیان در این منطقه بارها لغو
شده است.
 
بازگشت 271 تروریست به فرانسه
وزیر کشور فرانسه از بازگشت ۲۷۱ شبه‌نظامی تندرو از مناطق جنگی در عراق و سوریه به این کشور خبر داد. به گفته او، تمام آنها هدف تحقیقات دادستان‌های عمومی قرار دارند. بر اساس برآوردها حدود ۷۰۰ تن از اتباع فرانسه در رده‌های مختلف داعش در عراق و سوریه می‌جنگند و فرانسه هم همانند سایر کشورهای اروپایی با چگونگی مدیریت موج تندروهای بازگشته از مناطق جنگی دست و پنجه نرم می‌کند. وزیر کشور فرانسه گفت: تهدید حملات تندروهای بازگشته از مناطق جنگ‌زده «بسیار بالا» است.

تظاهرات در لندن علیه سیاسی کردن حج
ده‌ها تن از اعراب و مسلمانان مقیم لندن، شنبه علیه سیاسی کردن حج از سوی مقامات سعودی و سختگیری‌ها علیه حجاج قطری، سوری و یمنی مقابل سفارت عربستان در لندن دست به تظاهرات زدند. این تظاهرکنندگان گشودن مرزها به روی یمنی‌ها برای انجام مناسک حج را خواستار شدند. اخیرا وزارت اوقاف سوریه اعلام کرده بود، عربستان مساله حج را سیاسی کرده و در سال جاری باز هم به سوری‌ها اجازه ادای فریضه حج را نداده است. همچنین کمیته ملی حقوق‌بشر قطر پیش‌تر رسما از مانع‌تراشی‌های عربستان برای حجاج این کشور به مخبر ویژه سازمان ملل، فعال در حوزه آزادی دین و عقیده شکایت کرده بود.
 


Page Generated in 0/0041 sec