printlogo


کد خبر: 179344تاریخ: 1396/5/16 00:00
تراز تجارت خارجی منفی ماند
سوغات فرنگ در پسابرجام!

گروه اقتصادی: چکیده آمار تجارت خارجی کشور از واردات و صادرات کالا در 4 ماه نخست سال 96 حاکی از آن است که صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 49/11 درصدی داشته است. به گزارش میزان، با وجود تاخیر چند ماهه در اعلام آمار واردات و صادرات از سوی گمرک، چکیده آمار تجارت خارجی کشور در 4 ماه ابتدایی سال ۹۶ منتشر شد. آمار‌ها حاکی از آن است که در 4 ماه نخست سال ۱۳۹۶، میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت‌خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر 637/37 هزار تن و به ارزش 459/13 میلیارد دلار است. گفتنی است، این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 49/11 درصدی در وزن و 54/9 درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی 48/13 درصدی در وزن و 97/23 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام 300/11 هزار تن و 813/15 میلیارد دلار رسیده است. گفتنی است، اقلام عمده صادرات طی 4 ماه نخست سال ۱۳۹۶، شامل «میعانات گازی» به ارزش 315/2 میلیارد دلار و سهم ارزشی 20/17 درصد، «سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها ‌جز بنزین» به ارزش ۵۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی 81/3 درصد، «پلی‌اتیلن گریدفیلم با چگالی کمتر از 94 درصد جز نوع پودری» به ارزش ۴۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی 60/3 درصد، «پروپان مایع شده» به ارزش ۴۴۶ میلیون دلار و سهم ارزشی 32/3 درصد و «متانول» به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار و سهم ارزشی 17/3 درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان صادرات اقلام در 4 ماه ابتدایی سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده است، به طوری که در مدت یادشده در سال ۹۵ حدود 161/41 هزار تن کالا صادر شد و در سال جاری این رقم به 637/37 هزار تن کاهش یافته است. در این میان عمده صادرات کشور طی 4 ماه نخست سال ۱۳۹۶ به کشور‌های چین، عراق، امارات عربی متحده، جمهوری کره و هند بوده است. گفتنی است، هرتن کالا با متوسط قیمت ۳۵۸ دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29/2 درصد افزایش داشته است. در میان اقلام عمده وارداتی طی 4 ماه نخست سال به کشور، برنج با ارزش ۶۰۳ میلیون دلار و سهم ارزشی 81/3 درصد بیشترین حجم واردات را در میان محصولات وارداتی به خود اختصاص داده است. بنا به این گزارش  میزان واردات کالا و محصولات به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده به طوری که در سال ۹۵ در مدت یادشده 958/9 هزار تن کالا وارد کشور شده و در سال جاری این رقم به 300/11 هزار تن رسیده است. با این تفاسیر حدود 342/1 هزار تن کالا بیشتر از سال گذشته از مبادی قانونی وارد کشور شده است که این روال صعودی واردات را در سال جاری نشان می‌دهد. کشور‌های چین و امارات عربی متحده، عمده طرف معامله به لحاظ ارزش در 4 ماه نخست سال ۱۳۹۶ هستند. گفتنی است، متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی هزار و ۳۹۹ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 21/9 درصد در ارزش دلاری افزایش داشته است.
رشد ۱۰۰ درصدی واردات برنج
براساس آمارهای تجارت خارجی کشور، مقایسه واردات برنج طی ۴ ماه نخست 2 سال گذشته نشان می‌دهد به لحاظ ارزی و وزنی واردات این محصول به کشور 2 برابر شده است.  به گزارش تسنیم، براساس آمارهای تجارت خارجی گمرک واردات برنج در حالی در صدر فهرست کالاهای عمده وارداتی قرار گرفته است که به ازای واردات  645 هزار تن از این محصول حدود  600 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. این در حالی است که در 4 ماه نخست سال گذشته، حدود 562 هزار تن از این محصول به ارزش 475 میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین تا تیرماه سال 94 حدود 291 تن برنج نیمه یا کامل سفید شده به ارزش 300 میلیون دلار وارد کشور شده بود. بر این اساس طی 2 سال گذشته واردات برنج در مدت مورد بررسی به لحاظ وزنی و ارزی بیش از 100 درصد رشد داشته است.
اقدامی برای افزایش صادرات نشده است
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقدامی برای توسعه صادرات نشده است، گفت: افزایش نرخ ارز متناسب با تورم یکی از راه‌های ثابت نگه داشتن میزان صادرات است که نرخ آن را هم تصنعی پایین نگه‌ داشته‌اند. سیدرضی حاجی‌آقامیری در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایل کاهش صادرات غیرنفتی در 4 ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته گفت: هیچ هدفی را نمی‌توان بدون اقدام و با حرف زدن به دست آورد، بنابراین وقتی برای توسعه صادرات اقدامی انجام نشده و فقط حرف زده‌ایم، چگونه می‌توان انتظار افزایش صادرات را داشت؟ رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ثابت نگه‌داشتن تصنعی قیمت ارز یکی از عوامل مؤثر بر کاهش صادرات است، افزود: یکی از معضلات اساسی ما در صادرات، قیمت تمام‌شده کالاست؛ قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی ما حدود 21 درصد بالاتر از قیمت‌ جهانی است. وی با تأکید بر اینکه مطابق قانون و بر اساس برنامه‌های 5 ‌ساله، نرخ شناور مدیریت شده ارز باید هر سال متناسب با نرخ تورم افزایش یابد، بیان داشت: این در حالی است که  بر عکس عمل کرده‌ و قیمت ارز را تصنعی پایین نگه ‌داشتیم. حاجی‌آقامیری با بیان اینکه ثابت نگه‌داشتن قیمت ارز منجر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود، افزود: متناسب نگه داشتن نرخ ارز با تورم باعث ثابت نگه داشتن نرخ ارز می‌شود. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برای افزایش صادرات باید بازاریابی و تعامل خارجی داشت. وی افزود: مشوق صادراتی از جمله وعده‌هایی بود که برای رونق صادرات داده شد اما هنوز محقق نشده است. حاجی‌آقامیری گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به هیچ‌وجه اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه 3 مؤلفه یعنی تعامل با جهان، واقعی شدن نرخ ارز و تک نرخی شدن ارز اتفاق بیفتد.


Page Generated in 0/0168 sec