printlogo


کد خبر: 179368تاریخ: 1396/5/16 00:00
شیرینی کام دلالان و واسطه‌ها در فصل برداشت خرمای دشتستان
دست کوتاه نخلداران به بازار فروش نمی‌رسد

در حالی که به فصل برداشت خرما نزدیک می‌شویم، فروش محصول همچنان به عنوان یکی از دغدغه‌های اساسی نخلداران محسوب می‌شود و واسطه‌ها و دلالان در این میان جولان می‌دهند. استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و سالانه از بیش از 5 میلیون اصله نخل این استان بیش از ۱۶۵ هزار تن خرما برداشت می‌شود. برداشت محصول نوبرانه خرما در برخی نقاط استان آغاز شده و کم‌کم به فصل برداشت کلی محصول خرما از نخیلات استان بوشهر نزدیک می‌شویم و نخلداران خود را برای برداشت و فروش محصول آماده می‌کنند. در حالی که بیشترین زحمات تولید خرما را کشاورزان می‌کشند اما متاسفانه سود کمی عاید آنها می‌شود که گاها هزینه‌های زندگی آنها را نیز تامین نمی‌کند ولی در این بین دلالان و واسطه‌ها بیشترین سود را نصیب خود می‌کنند. دسترسی دلالان به بازارهای مختلف در سطح کشور و همچنین ناتوانی کشاورزان و نخلداران در عرضه محصول به بازارها، این فرصت را برای واسطه‌ها ایجاد کرده است که با تبادل محصول بین کشاورز و بازار، سود کلانی را به جیب بزنند که چندین برابر کل دریافتی نخلداران است. یکی از نخلداران شهرستان دشتستان به مهر گفت: چند روز دیگر باید محصول خرمای خود را برداشت کنیم و هنوز نتوانسته‌ایم برای فروش خرمای خود به قیمت مناسب با مشتریان به توافقی برسیم. آرش عرب‌زاده اضافه کرد: هر چه به زمان برداشت محصول خرما نزدیک‌تر می‌شویم، فضا برای ما تنگ‌تر می‌شود و در آخر نیز مجبوریم محصول را به قیمتی که واسطه‌ها تعیین می‌کنند، بفروشیم. وی بیان کرد: ما به بازارهای فروش در دیگر استان‌ها دسترسی نداریم، امکان نگهداری محصول را نیز نداریم و مجبوریم محصول خود را با قیمت ناچیزی به واسطه‌ها بدهیم و بخشی از پول خود را دریافت کنیم و بخش دیگر نیز چند ماه بعد پرداخت شود. یکی دیگر از کشاورزان نیز که از وضعیت قیمت‌گذاری خرما ناراضی بود، گفت: قیمت 2 هزار تومان برای خرید خرما اصلا مقرون به صرفه نیست و خرما را مفت از چنگ ما بیرون می‌آورند. حمید محمدی بیان کرد: دلالان با اطلاع و آگاهی از وضعیت کشاورزان و ناتوانی آنها در نگهداری محصول، هر ساله با هماهنگی هم خرما را به نازل‌ترین قیمت از کشاورزان خریداری می‌کنند و پس از نگهداری و بسته‌بندی با قیمت چندبرابری می‌فروشند. وی ادامه داد: در حالی که خرما را از ما با قیمت حدود هزار تومان خریداری می‌کنند، در بازارهای سطح کشور همین خرما با قیمت بالای 7 هزار تومان به فروش می‌رسد و البته برخی از گونه‌های خرما دارای قیمت بالای ۲۰ هزار تومان است. یکی از بنگاه‌داران خرما نیز درباره علت تفاوت چندبرابری خرید و فروش خرما اظهار داشت: ما نیز پس از خریداری محصول از نخلداران متحمل هزینه‌های زیادی می‌شویم تا بتوانیم محصول را به بازارهای کشور ارائه کنیم.  عباسی با اشاره به اینکه انجام مراحل برداشت، حمل‌ونقل، نگهداری، بسته‌بندی و فروش و... دارای هزینه‌های زیادی است، تصریح کرد: علت افزایش قیمت خرما در بازارهای دیگر استان‌ها این است که خرما بین چند واسطه و بنگاه خرید و فروش می‌شود. وی تصریح کرد: هر یک از واسطه‌ها سودی را برای خود قائل هستند و اینگونه است که واسطه‌های خارج از استان در این بین بیشترین سود را می‌برند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره به مهر گفت: شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و تعداد زیادی از اهالی این شهرستان در این عرصه فعالیت دارند.  محمدباقر سعادت با تاکید بر اینکه باید وضعیت بازار خرما بخوبی ساماندهی شود که سود فروش به کشاورزان برسد، ادامه داد: حضور پرتعداد واسطه‌ها باعث می‌شود تا شاهد افزایش چندبرابری قیمت خرما از مزرعه تا بازار باشیم. وی با انتقاد از سلطه دلالان بر بازار فروش خرما، ادامه داد: واسطه‌ها با ورود به چرخه نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی علاوه بر تولیدکننده، مشتری را نیز تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌دهند. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از تعاونی‌های روستایی برای خرید محصول خرما از کشاورزان، افزود: در این صورت خرما با نرخ واقعی از کشاورزان خریداری می‌شود و اعمال نفوذ واسطه‌ها کم می‌شود. وی افزود: کمبود واحدهای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی خرما یکی از مشکلات پیش روی فروش محصول است و ایجاد و استقرار این صنایع می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بازار خرما داشته باشد. وی در این زمینه اظهار داشت: اقدامات اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی خرما آغاز شده است و باید تلاش شود که خرما با بهترین کیفیت بسته‌بندی و فرآوری و به بازار وارد شود. سعادت ادامه داد: باید بسته‌بندی‌های مناسب با برندهای اختصاصی و رعایت الزامات و استانداردها برای خرما ایجاد شود تا شاهد رونق هرچه بیشتر محصول در بازار باشیم. وی همچنین بر توسعه صنایع تبدیلی تاکید کرد و افزود: خرما قابلیت تبدیل به فرآورده‌های متنوعی را دارد و باید بخوبی در این عرصه ورود شود.


Page Generated in 0/0157 sec