printlogo


کد خبر: 179379تاریخ: 1396/5/16 00:00
شهردار تهران دراختتامیه ششمین جشنواره فیلم شهر:
از هنرمندان استفاده ابزاری نکردم

گروه فرهنگ و هنر: مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با معرفی برگزیدگان این رویداد سینمایی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، جمشید مشایخی، محمود صلاحی، محمود کلاری، احمدرضا اسعدی، سیاوش حقیقی، هادی مقدم‌دوست، منوچهر محمدی، حسین مسافرآستانه، مسعود فروتن، محمود عبدالحسینی و سیدمحمود رضوی از جمله افرادی بودند که در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فیلم شهر حضور داشتند.
محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی گفت: امروز در همه کلانشهرهای دنیا آسیب‌ها و مشکلاتی چون فقر، بیکاری، اعتیاد و حاشیه‌نشینی را می‌بینیم که چالش‌هایی جدی هستند و بخش اعظمی از این چالش‌ها ریشه در فقر فرهنگی دارد و برای حل اینها هنر و هنرمند است که می‌تواند با اثر خودش جهان را زیباتر کند و انسان را داناتر نشان دهد. شهردار تهران همچنین تاکید کرد: به عنوان مدیری که سال‌‌ها در بخش مدیریت شهری بودم، از سال 84 مبنای کار را بر رویکرد فرهنگی و اجتماعی گذاشتم و خداوند را شاکرم که در زیر‌ساخت‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران اتفاق‌های جدی و مهمی افتاده است؛ چه در سینما، چه در تئاتر، چه ایجاد سالن‌هایی برای آیین‌ها، چه در کتابخانه‌ها و... که این روند را  از مقیاس محله تا عرصه ملی داشته‌ایم. در عرصه کتاب ما 400 کتابخانه راه‌اندازی کردیم که از این بین 74 کتابخانه شبانه‌روزی است. البته این به معنای اتمام کار نیست، بلکه این به عنوان بضاعتی است که از ما بر می‌آمد. خوشحالم که در این سال‌هایی که شهردار تهران بودم به هیچ عنوان نگاه ابزاری به عرصه هنر نداشتم، همیشه خدمتگزار بوده و هستم. آرزو می‌کنم همیشه کشورمان در عرصه هنر بدرخشد. او در ادامه با بیان اینکه این آمار و حرف‌ها به این معنی نیست که اتفاق خیلی بزرگی افتاده و تنها سعی کرده‌اند وظیفه‌شان را انجام دهند، اظهار کرد: ما سعی کردیم انجام وظیفه کنیم و این کارها در حد بضاعت ما بوده است. امیدواریم وظیفه ما را با تمام کاستی‌ها قبول کنید. من در تمام مدتی که کار کردم همه تلاشم این بوده که سلایق شخصی خودم، توقعات بیجا و رفتار ابرازی و سیاست‌زدگی را در عرصه هنر نداشته باشم، بلکه به عنوان یک خدمتگزار تا جایی که توانستم کار کنم تا گامی رو به جلو بردارم و امیدوارم شما عزیزان فعالیت‌های خود را در همه عرصه‌ها ادامه دهید و افتخارهای بیشتری را برای ایران‌زمین به ارمغان آورید.
تقدیر از «کندوی عسل سینمای ایران»
ادامه مراسم به آیین تقدیر از «محمود کلاری» تصویربردار برجسته و صاحب‌سبک ایرانی اختصاص یافت. حسین جعفریان، فیلمبردار شناخته شده سینما و محمود صلاحی برای تقدیر از کلاری روی صحنه حاضر شدند. کلاری با اشاره به اینکه دوست نداشتم فیلمی ساخته شود که دائم از من تعریف کنند، گفت: باور کنید خجالت می‌کشم، همیشه به دیگرانی که کار می‌کردم می‌گفتم فیلمی بسازید که آنقدری خوب نباشد که بخواهند زیاد از آدم تعریف کنند! مهران مدیری با وجود آنکه در این مراسم حضور نداشت ویدئویی برای تقدیر از محمود کلاری فرستاده بود. او محمود کلاری را «کندوی عسل سینمای ایران» نامید و سپس از تجربه کار با او در فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» صحبت کرد و گفت: من فکر می‌کردم نور و تصویر را بخوبی می‌شناسم اما بعد از کار با محمود کلاری فهمیدم چیز زیادی نمی‌دانم. سیدروح‌الله حجازی نیز که برای فیلمنامه فیلم سپید به رنگ مروارید برگزیده جشنواره شده بود، طی سخنانی خواستار چاپ عکس‌های محمود کلاری شد، چرا که عکس‌های ویژه‌ای که مربوط به تاریخ ما است توسط وی به ثبت رسیده است. او اشاره داشت بخشی از این عکس‌ها مربوط به حضرت امام خمینی(ره) است.
جشن تولد 90 سالگی خانم بازیگر
همچنین در بخش بزرگداشت ژاله علو، هنرمند شناخته شده عرصه سینما، رادیو و تلویزیون، جمشید مشایخی و محمدباقر قالیباف روی صحنه حاضر شدند. نکته قابل توجه که برای حاضران غافلگیرکننده بود، همزمانی تولد 90 سالگی ژاله علو با مراسم بزرگداشتش بود. ژاله علو ضمن تقدیر و تشکر، شعری را که سروده خودش بود، تقدیم حاضران کرد و گفت: من مردم کشورم را دوست دارم و به آنها احترام می‌گذارم و همیشه به عشق آنها کار کرده‌ام. همچنین با همراهی حاضران از تابلوی چهره ژاله علو رونمایی شد.
«سدمعبر» بهترین فیلم شهری
در بخش فیلم‌های بین‌الملل؛ انیمیشن کوتاه «پیش‌خدمت» در بخش فیلم کوتاه و فیلمنامه کامپوزیا پرتوی و بازی محسن تنابنده برای فیلم  «فراری» حائز رتبه برتر شدند. همچنین در بخش پویانمایی نیز جایزه‌ها به فیلم «داش‌آکل»، «بدو رستم بدو» و «درخت پرتقال» تعلق گرفت. در بخش فیلم‌های نیمه‌بلند و کوتاه داستانی، فیلمنامه «قرص برنج»، طراحی صحنه «بیماری» و کارگردانی «مرضیه» به عنوان بهترین‌ها برگزیده شدند. «مرضیه» به عنوان بهترین فیلم نیز در این بخش انتخاب شد. در بخش فیلم‌های نیمه‌بلند و کوتاه مستند، پژوهش فیلم «گراندهتل»، دستاورد فنی «مانکن‌های قلعه حسن‌خان» و کارگردانی «حامی» برگزیده شدند. در بخش فیلم‌های بلند مستند، کارگردانی «متهمین دایره بیستم» و فیلم «مانکن‌های قلعه حسن‌خان» به عنوان بهترین‌ها انتخاب شدند. در بخش فیلم‌های ویدئویی، فیلمنامه و تصویربرداری «سپید به رنگ مروارید» و کارگردانی «فرزندان» برگزیده شدند. همچنین در بخش  فیلم‌های سینمای ایران تندیس و جایزه بهترین فیلمنامه این بخش به کامبوزیا پرتوی برای نگارش فیلمنامه فراری رسید. جایزه بهترین بازیگر نقش زن به «پردیس احمدیه» برای ایفای نقش در فیلم «لاک قرمز» اهدا شد. «ناصر هاشمی» به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ایفای نقش در فیلم «برادرم خسرو» انتخاب شد. تندیس و جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری به «مهرداد میرکیانی» و «عبدالله اسکندری» برای چهره‌پردازی فیلم سینمایی «لانتوری» رسید. «محمدحسین مهدویان» نیز برای کارگردانی فیلم «ماجرای نیمروز» به عنوان برترین کارگردان انتخاب شد. همچنین تندیس و جایزه ویژه هیات داوران به احسان بیگلری برای فیلم «برادرم خسرو» رسید. «ابد و یک روز» نیز به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. تندیس و جایزه بهترین اثر از نظر پرداختن به موضوعات شهری نیز  به «بهمن کامیار» و «محسن قرایی» برای ساخت فیلم سینمایی «سد معبر» اهدا شد. تندیس و جایزه ویژه دبیر ششمین جشنواره فیلم شهر هم به «منیر قیدی» برای کارگردانی فیلم «ویلایی‌ها» تقدیم شد.
 


Page Generated in 0/0061 sec