printlogo


کد خبر: 179418تاریخ: 1396/5/17 00:00
چهارگوشه

آزادی یک روحانی شیعه در بحرین
شیخ علی ناج، از روحانیان سرشناس که سال گذشته در پی مشارکت در تحصن مقابل منزل آیت‌الله عیسی قاسم به تحمل یک سال‌ حبس محکوم شده بود دوشنبه پس از اتمام دوران محکومیتش آزاد شد. در پی اقدام نظام آل‌خلیفه به سلب تابعیت از آیت‌الله عیسی قاسم و محاکمه ایشان، مردم بحرین از سال گذشته در اطراف منزل ایشان در منطقه الدراز دست به تحصن زده‌اند که با سرکوب نیروهای امنیتی آل‌خلیفه مواجه شده است.

ترس آمریکا از پهپادهای تجاری چین
ارتش آمریکا در بخشنامه‌ای استفاده از نوعی پهپاد ساخت شرکت چینی «دی‌جی‌آی» را از سوی نظامیان خود ممنوع اعلام کرده است. به نوشته «دیفنس وان» در بخشی از نامه غیررسمی ارتش آمریکا آمده است: «به طور کل استفاده از این پهپاد را متوقف و همه برنامه‌های کابردی آن را پاک کنید، تمام باتری‌ها را از دستگاه خارج کنید. با پیروی از این دستور امنیت تجهیزات را حفظ کنید». منابع آگاه نظامی دلیل اتخاذ این تصمیم را دریافت اطلاعاتی مبنی بر آسیب‌پذیری‌های سایبری مرتبط با محصولات شرکت چینی دی‌جی‌آی عنوان کرده‌اند.

نخستین دیدار میان وزیران خارجه 2 کره
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از یک مقام رسمی در وزارت خارجه این کشور گزارش داد: کانگ کیونگ هوا، وزیر خارجه کره‌جنوبی و ری یونگ هو، همتای کره‌شمالی خود دیدار و دیدگاه‌ها درباره ابتکارعمل کره‌جنوبی را برای انجام گفت‌و‌گو میان سئول و پیونگ‌یانگ بررسی کردند. این دیدار، یکشنبه در حاشیه مراسم صرف شام در نشست امنیتی منطقه‌ای آ‌سه‌آن که در پایتخت فیلیپین برگزار شد، صورت گرفت. این نشست پس از فشار شدید بین‌المللی برای محدود کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی برنامه‌ریزی شده است.

حمله به دفتر سازمان ملل در کلمبیا
حمله مسلحانه به دفتر سازمان ملل در پایتخت کلمبیا به زخمی شدن یک افسر پلیس انجامید. این دفتر سازمان ملل نظارت بر اجرای توافق صلح فارک و دولت کلمبیا و خلع سلاح شبه‌نظامیان را به عهده دارد. پلیس بوگوتا اعلام کرد گروهی از شورشیان مارکسیست موسوم به ارتش آزادی‌بخش ملی به عنوان مظنونان این حمله به شمار می‌رود. ماه گذشته رئیس‌جمهوری کلمبیا در چارچوب توافق صلح این کشور با شورشیان فارک، فرمان اجرایی را به امضا رساند که مطابق با آن ۳۶۰۰ نیروی فارک مشمول عفو قرار می‌گیرند.

 
چشم نیمی از اتریشی‌ها به دنبال صدراعظم 30 ساله
تغییر نسل حاکمان اروپا با شتاب ادامه دارد. طبق جدیدترین نظرسنجی از اتریشی‌ها، اکثر مردم کشوری که همیشه رهبران مسن را ترجیح می‌داد، حالا چشم‌شان به دنبال یک صدراعظم 30 ساله است. در نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه اتریشی استاندارد بیش از نیمی از شهروندان اتریشی انتظار پیروزی «سباستین کورتس» وزیر خارجه جوان کشورشان را در انتخابات پارلمانی پاییز آینده دارند. بر این اساس، حزب خلق اتریش به ریاست کورتس 33 درصد آرا را به‌دست آورده و از حزب سوسیال دموکرات کریستین کرن، صدراعظم فعلی اتریش با 25 درصد و حزب ملی‌گرای آزادی با 24 درصد پیشی می‌گیرد. به همین ترتیب در موضوع صدراعظی،
34 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مزبور به موفقیت کورتس باور دارند و تنها 29 درصد به صدارت دوباره کرن می‌اندیشند، در حالی که تنها 17 درصد بختی برای رئیس حزب آزادی قائل هستند. در مجموع نیز 54 درصد شهروندان اتریش اعتقاد دارند حزب خلق اتریش به ریاست سباستین کورتس پیروز انتخابات پارلمانی بعدی می‌شود.


Page Generated in 0/0055 sec