printlogo


کد خبر: 179423تاریخ: 1396/5/17 00:00
نارضایتی نمایندگان مجلس از عملکرد ضعیف دولت یازدهم
وعده‌ها در زمینه رونق اقتصادی عملی نشد

گروه اقتصادی: برخی منتقدان عملکرد اقتصادی دولت یازدهم معتقدند غیر از بحث کنترل تورم و کنترل بازار ارز و طلا، دولت به دلیل نداشتن  فرماندهی واحد در بخش اقتصاد در برخی رفتارهای اقتصادی مانند خروج مسکن از رکود، حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری، حمایت از تولید داخلی، کاهش واردات و حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، توفیق چندانی نداشته است. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه نباید هدف منتقدان، تخریب باشد، گفت: دولت در 4 سال گذشته در زمینه اشتغالزایی عملکرد مناسبی نداشته است. «ولی داداشی» در گفت‌وگو با خانه ملت  درباره کارکرد نقد در رفع مشکلات اقتصادی گفت: بدیهی است توجه به انتقاد سازنده و منصفانه، زمینه‌ساز توسعه کشور است، در هر صورت باید عملکرد اقتصادی دولت‌ها ارزیابی و در صورت وارد بودن ایرادات کارشناسی، این موارد اعلام شود. نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید هدف منتقدان، تخریب باشد، افزود: برخی انتقادات به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی وارد است اما اینکه درباره عملکرد دولت، هدف برخی‌ها تنها سیاهنمایی است، به لحاظ شرعی قابل قبول نیست. وی ادامه داد: دولت باید انتقادات سازنده را قبول کند و بر این اساس نقاط قوت را بیشتر تقویت و ضعف‌ها را برطرف کند، البته برخی کاستی‌ها ممکن است ناشی از شرایط بین‌المللی باشد، بنابراین باید در نقدها تمام جوانب و شرایط لحاظ  شود. داداشی تصریح کرد: دولت باید بپذیرد در 4 سال گذشته در زمینه اشتغالزایی عملکرد مناسبی نداشته، البته عملکرد دولت در زمینه ایجاد آرامش نسبی در بازارها به نوعی قابل قبول است. وی افزود: دولت‌ها در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی عملکرد مناسبی نداشته‌اند، بنابراین باید در دولت دوازدهم اقداماتی جدی‌تر و با برنامه‌ در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی انجام شود. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کابینه دوازدهم باید متعهد و متخصص باشند و با رفع مشکل بیکاری، زمینه تقویت معیشت خانوارها را در عمل فراهم کنند.
دلیل کاهش تورم، رکود حاکم بر کشور است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به خانه ملت گفت: به انتقادپذیری تیم اقتصادی دولت نمره ۱۱ می‌دهم، به‌علت اینکه همواره به منتقدان با عبارت بی‌سواد و کم‌سواد اهانت کرده‌اند. سیدناصر موسوی‌لارگانی با بیان اینکه یک تعداد از منتقدان، خیرخواه نظام و کشور هستند و برای اینکه دولت معایب و کوتاهی‌های خود را به‌منظور رفع مشکلات کشور برطرف کند انتقاد می‌کنند، گفت: تیم اقتصادی دولت تنها وزارت اقتصاد نیست و وزارتخانه‌های دیگر که در ارتباط با مسائل اقتصادی کشورند جزو این تیم اقتصادی محسوب می‌شوند. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت اول و آخر دولت دوازدهم باید شعار سال 96 تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشد، تصریح کرد: اگر این شعار عملی شود تا پایان عمر دولت کفایت می‌کند و برای دولت یک موفقیت بزرگ است. وی درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم، اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت یازدهم در چند مورد موفقیت داشته که یکی از آنها کنترل قیمت طلا و ارز است که در گذشته نابسامانی زیادی داشت. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث کاهش تورم دولت موفق عمل کرده است اما اگر بخواهیم سفره مردم را با گذشته مقایسه کنیم کوچک‌تر شده و قیمت نیاز‌های روزمره مردم نیز افزایش یافته است، گفت: در مجموع تورم کنترل شده اما شاید یکی از دلایل کنترل تورم رکود حاکم بر کشور بوده است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از معایب تیم اقتصادی دولت رکود حاکم بر کشور است، خاطرنشان کرد: در مجموع تیم اقتصادی دولت آن موفقیت کافی و لازم را نداشته است و دولت در تحقق وعده‌هایی که در زمینه روق اقتصادی به مردم داده بود و اینکه آنقدر رونق ایجاد می‌کنیم که مردم نیاز به یارانه نداشته باشند، موفق عمل نکرد.
عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی قابل قبول نیست
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه نقد غیرمنصفانه از سوی هیچ جناحی پذیرفته نیست، گفت: انتقاد از عملکرد باید به نحوی باشد که نقاط مثبت و منفی عملکرد هر سازمان بر اساس واقعیت‌ها بیان شود. امیر خجسته درباره نقد منصفانه عملکرد دولت گفت: انتقاد باید کارشناسی و سازنده باشد، بنابراین نباید در نقد عملکردها گرایش‌های سیاسی را لحاظ کرد. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در 4 سال گذشته، عملکرد دولت در حوزه دفاعی خوب بود و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدامات مناسبی برای افزایش توان دفاعی کشور انجام داد. وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در 4 سال گذشته نیز گفت: در عملکرد دولت یازدهم ضعف‌هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و نباید فراموش کرد در زمینه اشتغالزایی عملکرد مناسبی وجود نداشته است. خجسته با بیان اینکه عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی قابل قبول نیست، افزود: حدود 6 الی 8 میلیون نفر در کشور بیکار وجود دارد و اینکه سالانه حدود 500 هزار نفر به میزان بیکاران در کشور اضافه می‌شود، قابل پذیرش نیست. خجسته با بیان اینکه نقد غیرمنصفانه از سوی هیچ جناحی پذیرفته نیست، تصریح کرد: باید در زمینه‌های اشتغالزایی، رونق تولید و ارتقای معیشت اقدامات بیشتری انجام شود و می‌توان عنوان کرد باید عملکرد وزرای اقتصادی مانند وزرای دفاع و بهداشت باشد تا در عمل مردم تحولات اقتصادی را در زندگی خود و ارتقای معیشت و اشتغالزایی احساس کنند.


Page Generated in 0/0057 sec