printlogo


کد خبر: 179442تاریخ: 1396/5/17 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری مدیر سازمان فرهنگی‌ـ رسانه‌ای اوج
هنرمندان را برای انتخابات می‌خواهند

گروه فرهنگ و هنر: ظهر روز گذشته نشست خبری مدیر سازمان فرهنگی- رسانه‌ای اوج در محل نخلستان اوج برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، احسان محمدحسنی، مدیر سازمان رسانه‌ای اوج که اخیرا به عنوان رئیس سازمان بسیج هنرمندان و مدیر مجموعه روایت نیز منصوب شده است، در این نشست با اشاره به‌خاطره‌ای از روزهای نخستین فراگیری گروه‌های تکفیری گفت: در آن ابتدا که توفان داعش همه‌جا را فراگرفته بود و فیلم‌های قتل‌عام و سر بریدن‌ها دست به دست می‌شد، به اتفاق حاج‌حسین همدانی از دمشق به سوی حلب حرکت کردیم. در آن موقع حلب دست جبهه‌النصره بود و آنها شهر و فرودگاه را گرفته بودند و با سلاح‌های حرارتی که به آنها هبه داده شده بود، هر جنبده‌ای را در آسمان می‌زندند و به همین جهت هلیکوپتر ما مجبور شد در ارتفاع بسیار بالایی پرواز کند تا از خطر محفوظ بماند. ما وسط بیابانی نزدیک حلب فرود آمدیم و همان لحظه خبرآوران گفتند همین الان در فرودگاه حلب چندصد تک‌تیرانداز چچنی و ایرلندی پیاده شدند. تیراندازها در این جنگ بسیار اثرگذار بودند و به نوعی نفس بچه‌ها را گرفته بودند. حاج‌حسین همدانی از دور مناره‌ای کج شده در شهر حلب را به من نشان داد، گفتم: شما آن را زدید یا دشمن؟ گفت: ما زدیم. در این مناره یک تک‌تیرانداز داعشی کمین کرده بود و قریب به یک گروهان از بچه‌های ما را به شهادت رساند. ما هرچه می‌زدیم تا لرزش مناره او را از تیراندازی منصرف کند فایده‌ای نداشت و زمانی که بالای سر او رسیدیم دیدیم که تا آخرین گلوله‌اش را زده و انبوهی از فشنگ‌ها در کنارش تپه شده‌اند و او نیز پایش را به آنجا بسته است. جنگ با افرادی که اینچنین بر جایگاه خود تعصب دارند آسان نیست و اکنون در شرایطی داریم صحبت می‌کنیم که نه حلب که موصل، پایتخت داعش نیز پس گرفته شده است. حدود 40 کشور تصمیم داشتند ما را از سوریه و لبنان جدا و سپس تکلیف‌مان را یکسره کنند و این آرامش مدیون خانواده‌های شهدا و علمدارانی نظیر حاج‌قاسم سلیمانی است.
در حسرت اکتبر آیزنشتاین
احسان محمدحسنی درباره فلسفه تشکیل سازمان اوج گفت: یکی از علت‌های تاسیس سازمان اوج که 6 سال از آن می‌گذرد، تقسیم کار نانوشته‌ای بین ما و مسؤولان است و علت دیگر نیز فضای غبارآلود فرهنگی و رسانه‌ای کشور بوده است. وی افزود: همواره نگاه دولت‌ها به فرهنگ به عنوان کالایی لوکس بوده و تولید فیلم با ایجاد اسکله تفریحی در کیش تفاوت چندانی ندارد. در واقع سنگ و چوب بر فکر بمباران شده مردم ارجحیت داشته است و همواره هنرمندان از نظر  سیاستمداران برای ویترین انتخابات هستند.  مدیر سازمان اوج  با اظهار تاسف از فرصت‌سوزی و از کف دادن ثروت‌های ملی یعنی هنرمندان توسط مدیران فرهنگی بیان داشت: در این بین دستگاه‌های متولی فرهنگ عموما منفعل، بلاتکلیف و سرگردان هستند و به قولی: «زین همرهان سست عناصر دلم گرفت/ شیر خدا و رستم دستانم آرزوست». نهاد‌های متولی فرهنگ تمام تمرکزشان را بر ایجاد جشنواره‌های رنگارنگ و بی‌رمق و کارهای روتین گذاشته‌اند و در سال بیش از ۳۰۰ جشنواره کم‌خاصیت و متنوع توسط دستگاه‌های دولتی  و شبه‌دولتی برگزار و میلیاردها تومان خرج می‌شود و دریغ از اینکه در آنها  اتفاق جدیدی رقم بخورد.  وی افزود: دیوار بالاسرمان را با کاغذ دیواری رنگارنگ پوشاندیم که نبینیم در حال ریزش است. جسم محتضر را آمپول  مسکن می‌زنیم که التیام ببخشیم. حکایت جشنواره‌ها حکایت همین کاغذ دیواری و آمپول مسکن است. نسبت جشنواره‌ها با تولید حکایت ضرب‌المثل «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» است. وی با اشاره به فیلم اکتبر آیزنشتاین گفت: اتحادیه شوروی از هم پاشید اما چه کسی است که فیلم اکتبر آیزنشتاین را فراموش کند و هنوز هم این فیلم در صدر برترین فیلم‌های دنیاست، در حالی که 40 سال از انقلاب گذشته و دریغ از یک فیلم سینمایی در حد و قواره‌های بین‌المللی از روایت پرفراز و فرود ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۵۷ و پیروزی بر طاغوت بدون خشونت و خونریزی طاغوت.
کار از ما، سخنرانی با مدیران
وی با اشاره به نیروهای جوانی که موجب تاسیس این سازمان شدند، گفت: در این شرایط یکسری جوان خودجوش و تازه‌نفس وارد میدان فرهنگی شدند. این جوانان کارمند هیچ دستگاه رسمی در کشور نبوده و نیستند. این مجموعه به‌واسطه همین جوان‌ها در سال 90 تاسیس شد و ظرف این چند سال  ۸۰ موسسه فرهنگی در داخل و خارج از کشور به اوج متصل شدند. موسساتی که یا  تاسیس شدند یا موسساتی رویشی بودند که تقویت شدند. وی با اشاره به اصول نانوشته سازمان اوج گفت: ما با دغدغه محتوا وارد شدیم، زیبایی و جذابیت اولویت دارد اما موضوع ما ارائه  مفاهیم مطلوب‌مان در قالب بسته‌بندی‌های شکیل و زیباست. وی با اشاره به اینکه مردم مخاطب اصلی ما هستند و کارشناسان و مسؤولان نیز در زمره مخاطب آثار ما قرار می‌گیرند، افزود: ما یک تقسیم کاری بین خود و مسؤولان انجام داده‌ایم؛ حرف زدن و سخنرانی برعهده مسؤولان و دستگاه‌های فرهنگی و کارکردن و تولید از ما.
اوج، پژوهشکده رویان عرصه فرهنگی
وی افزود: ما معتقدیم نه ما، بلکه این هنرمندان و تولیدکنندگان آثار هستند که باید دیده شوند و حرف بزنند. اوج یک ستاد کم‌جمعیت و چابک با حدود ۴۰ تا ۵۰ نیرو است. سازمان اوج فی‌ذاته تولیدکننده نیست و در ساختمان این سازمان نیز هیچ تجهیزاتی نمی‌بینید. همه تجهیزات در همان 80 موسسه و نزد همان 2600 هنرمندی است که با اوج ارتباط دارند. وی گفت: به همین دلیل که مجموعه کم‌جمعیت و چابکی هستیم، لذا بودجه ثابتی نداریم و در جست‌وجوی ایده‌ها و تفکرات بکر می‌گردیم و برای تولید آنها می‌گردیم و همه ظرفیت‌ها را برای حمایت از اثر به میدان می‌آوریم. بنابراین اوج در 2 حیطه جلب ایده و جذب سرمایه‌ها و امکانات برای تحقق اهداف کار می‌کند. محمدحسنی با اشاره به اینکه تولید 11هزار محصول رسانه‌ای افتخار چندانی برای این موسسه محسوب نمی‌شود، بیان داشت: افتخار اوج فراهم کردن بستری برای رشد و پرورش جوان‌ها و استعدادهاست تا بدین واسطه رویش‌های جدید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و رشد کنند. وی با اشاره به اینکه اوج مثل یک لابراتوار و گلخانه عمل کرده است، گفت: اگر بخواهیم اوج را به نهاد و سازمانی تشبیه کنیم باید گفت اوج مثل پژوهشکده رویان در عرصه‌ فرهنگ و هنر عمل کرده است. وی در ادامه گزارش فعالیت‌های سازمان هنری- رسانه‌ای را اعلام کرد. محمدحسنی با اشاره به نمایش‌های عظیم میدانی این سازمان گفت: 17 استاد میزبان این نمایش‌ها بودند و بیش از ۲ میلیون بیننده پای این نمایش‌ها نشستند. او با اشاره به نخستین دوره این نمایش‌ها که به کارگردانی «بهزاد بهزادپور» آغاز شده بود، گفت: «شب‌های آفتابی» اثر آقای بهزادپور بود 3 سال در شرق تهران برگزار شد و «فصل شیدایی» و «ستاره صبح» نیز از جمله این نمایش‌ها بودند. وی اجرای این نمایش در جاده نجف-کربلا را از جمله دستاورد‌های این مجموعه دانست و مقصد بعدی این نمایش‌ها را در شهرهای سوریه از جمله «حلب» عنوان کرد.  مدیر سازمان رسانه‌ای اوج با اشاره به تولیدات وسیع این مجموعه در حوزه مستند گفت: ما سالانه قریب به 700 اثر مستند تولید می‌کنیم و عمده آن موسسات مرتبط با اوج نیز بر این حیطه تمرکز دارند. وی افزود: در مسابقه‌مستند اتفاقات خوبی افتاده است. این ژانر در تلویزیون مهجور واقع شده بود و اوج توانست مسابقه‌مستند‌های خانوادگی و حماسی جذابی را تولید کند. «فرمانده خانه ما»، «خونه به خونه»، «ضدگلوله» و... از جمله آثار این موسسه است که دیگر به چرخه تولید رسیده‌اند، به این معنا که در طول سال هیچگاه از روند تولید نیفتاده‌ایم و همواره در حال تولید مجموعه‌ای جدید هستیم. وی در ادامه بیان داشت: در حوزه گرافیک نیز فعالیت خانه طراحان و مجموعه‌های مشابه را می‌توان در بیلبوردهای غیرتجاری شهر تهران مشاهده کرد. در حوزه موشن‌گرافیک دستاورد بزرگی را برای هنر انقلاب اسلامی شاهد هستیم و خانه طراحان ۴۰۰ موشن‌گرافیک در سال تولید می‌کند که در شبکه‌های داخلی و خارجی پخش می‌شوند.  وی همچنین پوشش کامل جاده نجف- کربلا و بغداد-کربلا را از دیگر فعالیت‌های گرافیکی این مجموعه دانست.  محمدحسنی با اشاره به بلوغ انیمیشن ایران در این سازمان گفت: ما توانستیم در تولید انیمیشن به چرخه صنعتی برسیم. وی با اشاره به فعالیت این سازمان در حوزه کودک و نوجوان تحت عنوان «اوج کودک و نوجوان»، گفت: درحوزه کودک و نوجوان تمرکز بر تولید آثار موثر بوده است. اوج کودک و نوجوان رقیب کانون پرورش فکری و آموزش‌وپرورش نیست. اوج رقیب صداوسیما نیست، ما رفیق و یار آنها هستیم. از این جهت پشتیبانی محتوایی تولیدی برای شبکه‌های پویا، نهال و امید داریم. همچنین در سوریه برای بچه‌های بی‌سرپرست و جنگزده سوری که غم‌زده و افسرده‌اند کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و با استفاده از بازی و سرگرمی، کارهای جذابی انجام شده است. همچنین سفیر آفتاب طرحی در داخل کشور است و  شهر به شهر برنامه‌های سرگرم‌کننده جذابی را در استان‌ها تقدیم بچه‌ها می‌کنیم.
5 فیلم در جشنواره فجر آینده
رئیس سازمان فرهنگی- رسانه‌ای اوج با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در بخش فیلم و سریال گفت: یکی از بخش‌های جذاب، بخش فیلم و سریال اوج است. امسال نزدیک به ۵ فیلم سینمایی برای رسیدن به جشنواره تدارک دیده شده است.   یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین آنها فیلم «پرواز به وقت شام» ‌به کارگردانی حاتمی‌کیاست که با محوریت سوریه در حال تولید است. «تنگه ابوغریب» اثر بهرام توکلی، «توهم توطئه» به کارگردانی  دکتر احمدرضا معتمدی، «طیب‌خان» اثر مسعود ده‌نمکی و  «نائله» به کارگردانی اصغر عباسی که داستان جذابی را در بستر عاشورا  روایت می‌کند، از جمله فیلم‌هایی است که در سال جاری به جشنواره خواهند رسید. وی همچنین از تولید 12 اثر شگفت‌آور در سال آینده خبر داد.
تلویزیون منتظر آثار درخشان اوج
 محمدحسنی با اشاره به تولید 5 سریال در سال جاری گفت: سریال «پایتخت»، «سر دلبران» «گیله‌وا»، «آشوب» و «در میان خاکستر» سریال‌هایی هستند که در دست‌تولید داریم. 3 سریال هم در مرحله پیش تولید هستند که یکی از آنها یعنی «هنگامه بیداری» الف ویژه است. وی همچنین از ۱۵ اثر  در حال بازنویسی خبر داد و گفت: این سریال‌ها عموما از صداوسیما و شبکه‌های خارجی پخش خواهد شد و هزینه بیشتر این آثار با همان قیمت مناسب طبق توافقی که با رئیس سیما داشتیم به این چرخه بازمی‌گردد. وی درباره اخذ مسؤولیت‌های جدید خود در مجموعه روایت فتح و بسیج هنرمندان گفت: روایت فتح با ساختاری جدید، چابک و موثر دچار تحول می‌شود و شعار آن در دوره‌ جدید «روایت فتح تحولی دوباره» ‌است. وی افزود: همین‌قدر بدانید ظرف ماه‌های آینده در آرشیو غنی و گنج روایت فتح و همچنین شهرک سینمایی دفاع‌مقدس به روی فیلمسازان باز خواهد شد. وی با اشاره به اینکه 3 شغله بودن تلقی اشتباهی از این مسؤولیت‌هاست، گفت: بسیار می‌بینیم که مجموعه‌های موازی تحت نام‌های مختلف در کنار هم قرار دارند که کارهای‌شان نیز موازی است و ما دلیل وجود آنها را درک نمی‌کنیم. من هم این موازی‌کاری‌ها را درک نمی‌کردم و فرق‌شان را متوجه نمی‌شدم، اینها باعث شد این مجموعه‌ها هم‌افزا شوند و به صورت کارآمدتری فعالیت کنیم.
ما در اتاق شیشه‌ای هستیم
محمدحسنی درباره فعالیت‌های مالی این موسسه گفت: همه مجموعه‌ها به لحاظ قیمت در اتاق شیشه‌ای هستند. یک اصل کلی داریم؛ پول هر پروژه را در نهایت ادب بموقع پرداخت می‌کنیم. مدیران فیلم و سریال ما در بیرون اوج دفتری ندارند و این روش در سلامت مالی پروژه‌ها تاثیرگذار است. برآورد مالی فیلم «به وقت شام»
8 میلیارد تومان است اما همه در تلاش هستند این فیلم به این هزینه نرسد. محمدحسنی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران گفت: درباره پروژه سامی یوسف ‌که در ایران اجرا داشته باشند، با خودش، مسؤول برنامه و پدرش گفت‌وگوهایی انجام شده بود. دوستان ما مذاکراتی داشتند. ایشان به ایران دعوت شدند و بحث توافق مالی در این میان وجود دارد  و پیش‌بینی ما برای اجرا در بهار است تا در تهران، تبریز و اصفهان این برنامه را دنبال کنیم. محمدحسنی درباره همکاری این مجموعه با کارگردان‌های بزرگ و همچنین استفاده از ظرفیت‌های جوان گفت: ما ۱۱ هزار اثر تولید کردیم، یکی از آنها فیلم حاتمی‌کیا بوده و فقط یکی اثر سیروس مقدم بوده است. ما در اوج ۶ سریال‌ساز داریم که نخستین سریال خود را  می‌سازند و طبیعی است که سریال‌های جمع و جور‌تر را به اینها بسپاریم. مثلا کار اردلان آشوری به نام «گیله‌وا» 7-6 قسمت است و «حسن‌یوسف» محمدباقر مفیدی‌کیا  ۱۳ قسمتی است.  وی افزود: در کنار بادیگارد حاتمی‌کیا، فیلم  «ایستاده در غبار» را داشتیم. «فهرست مقدس» نخستین اثر کارگردان بود بود. وی با پرسش از اینکه  سالی ۷۰۰ مستند توسط چه کسانی تولید می‌شود، اظهار داشت: تمرکز ما روی جوان‌هاست اما نمی‌توانیم به پیشکسوت‌ها پشت کنیم و آنها را  ندیده بگیریم. طبیعی است  که پروژه‌های حساس توسط پیشکسوت‌ها  تولید شود  که هزینه‌های احتمالی به حداقل برسد. وی درباره ریزش‌های احتمالی در حوزه فرهنگی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی همواره همزمان با رویش‌ها ریزش‌هایی را هم داشته است. در این زمینه خیلی‌ها بودند که علمدار و میداندار بودند و فرمانده جنگ نرم محسوب می‌شدند اما امروز حنجره‌شان تبدیل به صدای بیگانه شده است. بسیاری بودند که  در دیدار با رهبری ایشان را مولای من خطاب می‌کردند اما همان‌ها روی اپوزیسیون‌ را سفید کردند و  این یک اصل است که هرکدام از بچه‌های فرهنگ و هنر این آب و خاک که دل در گرو این فرهنگ دارند، ما مخلص‌شان هم هستیم اما تذکری می‌دهیم به آنهایی که از این بچه‌ها سوءاستفاده و بهره‌برداری می‌کنند. فیلم تبلیغاتی امر و زید رو هر کسی می‌تواند بسازد لزومی ندارد دنبال بچه‌های برند و اسم‌دار بگردند. وی افزود: نیاز نیست بیاییم این بچه‌ها را  برای مقاصد خودمان تباه کنیم. من خواهش می‌کنم از برخی که به نسل هنرمندان جدید آزار نرسانند و به فردای آنها هم فکر کنند. این قبیح است که  وزیر ارشاد سابق و مسؤول سینمایی سابق شب و روز خودشان را وقف این کنند که چند نفر را بیشتر به اردوگاه خودشان بکشانند تا در انتخابات پیروز شوند. اوج افتخار می‌کند به توصیه رهبری در انتخابات‌ها وارد نشده، چون زودبازده و گذرا است نگاه ما باید به افق باشد و چشم‌انداز بلندی را در نظر بگیریم.  محمدحسنی درباره ورود این مجموعه به محتوای آثار تولیدی گفت:  اوج ایده و فکر دارد و برابر تولیدات منفعل نیست. ما عابربانک نیستیم و با یک جهانبینی وارد میدان آثار هنری شده‌ایم.  به طور مثال «ایستاده در غبار» بعد از پژوهش نامش «کودکی ناتمام» بود اما کم کم به کمک و سرپرستی نویسندگان و شخص آقای مهدویان با مشورت‌هایی که انجام شد، نام آن تبدیل به «ایستاده در غبار» شد.  قصه پایتخت نیز همسو با سیاست‌های اوج بوده و بی‌شک ما پژوهش‌های خودمان را در اختیار عوامل این سریال قرار خواهیم داد.


Page Generated in 0/0067 sec